" ...μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ !


Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2021

Ὁ Ἕλλην κι᾿ὁ Θεός !

Τόν σύνδεσμο πού ἔχει ὁ Ἕλλην μέ τόν Θεό,δέν μπορεῖ κανείς νά τόν ἐξηγήσῃ,Εἶναι λές γραμμένος στό DNA του,ἀπό τήν ἀρχή τῆς ὑπάρξεώς του.Δέν χάθηκε ποτέ,δέν ἀλλοιώθηκε,δέν μετεβλήθη...

Εἶναι μέσα του,κομμάτι τῆς ἰδίας τῆς ζωῆς του.Χωρίς αὐτόν ἁπλῶς δέν ὑπάρχει...

Ὅσο,λοιπόν καί νά ἐπιδιώκουν τήν ἀποσύνδεσιν τοῦ Ἕλληνος ἀπό τήν Πίστιν του στόν Θεό,ὅ,τι καί νά κάνουν,ὅσο καί νά ἐπιδιώξουν τό σπάσιμο τοῦ δεσμοῦ αὐτοῦ,ἁπλῶς θά ἀποτύχουν...

Εἶπα στήν ᾿μυγδαλιά : « Ἀδελφή,μίλησέ μου γιά τόν Θεό». Κι᾿ἡ ᾿μυγδαλιά ἄνθισε ! 

 Νῖκος Καζαντζάκη


Ἡ ἔμπνευσις γιά τό ἀνωτέρῳ θέμα,ἀπό τήν φρᾶσιν τοῦ Νίκου Καζαντζάκη,τήν ὁποία εἶδα, ΕΔΩ.

Εἶναι ἀπό τό βιβλίο τοῦ συγγραφέως,«Ὁ φτωχούλης τοῦ Θεοῦ» καί σκέφτηκα : Πῶς τόν παρουσιάζουν τόν Καζαντζάκη ὡς ἄθεο,ἄπιστο καί ἀριστερό ! Γιατί τόν ἔχουν τόσο «σφιχταγκαλιάση» οἱ μπολσεβίκοι τῆς ἑλλαδικῆς ; Καί ὅταν διάβασα τί ἀπάντησε ὁ συγγραφεύς πρός τήν Ἱερά Σύνοδον πού ἐπιζητοῦσε τόν ἀφορισμό του : 

«Μοῦ δώσατε μία κατάρα, Ἅγιοι Πατέρες, σᾶς δίνω μία εὐχή: Σᾶς εὔχομαι νἄναι ἡ συνείδησή σας τόσο καθαρή ὅσο ἡ δική μου καί νἄστε τόσο ἡθικοί καί θρήσκοι ὅσο εἶμαι ἐγώ»....

τότε κατάλαβα...


Ἡ Πελασγική

8 σχόλια:

  1. Ο Καζαντζάκης είναι υλιστής και ως εκ τούτου καταλήγει άθεος.
    Όλα για κείνον είναι ύλη που με τις κατάλληλες συνθήκες παράγει 'πνέμα' :
    Όπως εκεί που τρώει και πίνει με το Ζορμπά.
    Η φιλοσοφία του μοιάζει πολύ με το βουδισμό , όπου ο Θεός δεν είναι πρόσωπο αλλά μια ενέργεια
    ή μια ενεργειακή κατάσταση.

    Στη αγία ορθοδοξία όμως ο Θεός είναι Πρόσωπο.

    Βασανιζόμενος ο Καζ. να ρίξει το πρόσωπο του Θεού , δεν διστάζει να ψευδολογήσει
    πάνω στους πειρασμούς του Χριστού και , κατά την άποψη μου , δικαίως πρέπει να αφοριστεί.

    Γεώργιος Γ.


    ... ήταν και .... 'τέκτων':

    Το ότι ο Καζαντζάκης εντάχθηκε στις τάξεις του ελευθεροτεκτονισμού πολύ νωρίς, μάς είναι γνωστό απ’ όσα μας λέγει ο φίλος του Παντ. Πρεβελάκης. Μας πληροφορεί ότι ήδη από το 1907, ο Καζαντζάκης είχε γραφεί στη μασονική στοά των Αθηνών.
    https://www.tektonismos.net/2017/07/11/%CE%BA%CE%B1%CE%B6%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B6%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82-%CF%84%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ἀγαπητέ μου Γεώργιε,στό ἀνωτέρῳ θέμα προσπάθησα νά δώσω τήν σύνδεσιν τοῦ Θείου μετά τοῦ Ἕλληνος.Δέν τό προσδιόρισα ὅσον ἀφορᾷ τήν θρησκεία.Καί περιορίστηκα σ᾿αὐτή τήν σύνδεσιν γιά νά δείξω τό ἰδιαίτερον τῆς φύσεως τοῦ Ἕλληνος Ἀνθρώπου.

      Γιά τόν λόγο τοῦτο καί ἡ σημείωσις περί μπολσεβίκων καί τήν ἀποκλειστικότητα τοῦ Καζαντζάκη πού προσπάθησαν καί προσπαθοῦν νά ἔχουν προβάλλοντας τήν ἀθεΐα ἤ ἀπιστία του (;).

      Ἐν πᾶσῃ περιπτώσει νομίζω πώς καί ἐκεῖ στόχευε τό θέμα μου,ἀκόμη καί σ᾿αὐτούς τούς μπολσεβίκους τῆς ἑλλαδικῆς,ὅταν ἔρθῃ μία δύσκολη στιγμή,ὁ πρῶτος λόγος πού θά ποῦν εἶναι :«βοήθα Παναγία μου».

      Εἶμαι σίγουρη.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ μου !

      Διαγραφή
    2. Πάντως,ἡ συγκεκριμένη σελίς πού μέτ᾿ἐπιτάσεως θέλει νά «ψαχθῇ» κάποιος στά ἐνδότερα τοῦ Καζαντζακείου ἔργου καί χρησιμοποιεῖ πολύ συγκεκριμένα πρόσωπα γιά νά ᾿δείξουν τίς «τεκτονικές του προτιμήσεις» Ἔλλη Ἀλεξίου,Παντελῆ Πρεβελάκη,Κυριάκο Μητσοτάκη)μία κομμουνίστρια,ἕναν φίλο του καί ἕναν πολιτικάντη μέ «περιούσιες»ῥίζες,ἔ ὅλο καί σέ κάποια συμπεράσματα καταλήγει κάποιος.

      Πάντως,ἡ Μεγάλη Στοά τῆς Ἑλλάδος πού καμαρώνει γιά τούς διακεκριμένους τέκτονες,δέν τόν συμπεριλαμβάνει καθόλου...

      Τέλος πάντων,ἐπεί δή δέν ἔχω διαβάση ἔργα του Καζαντζάκη ( ἐκτός τῆς ἀσκητικῆς σέ πολύ νεαή ἡλικία,κάπου στά 15 μου) ἀλλά οὔτε καί τά ἀνάλογα ἔργα ἔχω ᾿δῆ ( Ζορμπᾶς,Τελευταῖος Πειρασμός -ἄν καί αὐτό πιθανῶς ὁ σκηνοθέτης νά ἔχῃ κάνει τίς παρεμβολές του στό ἔργο τοῦ Καζαντζάκη- οὔτε καί τήν σειρά Ὁ Χριστός ξανασταυρώνεται),δέν μπορῶ σαφῶς νά ἔχω ὀρθή ἄποψιν.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ μου Γεώργιε !

      Διαγραφή
  2. Αναμφισβητητα υπηρξε μια πολυ μεγαλη μορφη των γραμματων και ιδιως της φιλοσοφιας αλλα και της ποιησης θα προσθετα!!! Η γλωσσα του και η περιεκτικοτητα των διανοηματων του υπηρξε μαγευτικη και απαραμιλλη!!! Αν και πολυγραφοτατος δεν υπεστειλε ποτε και πουθενα την υψηλη ποιοτητα του εργου του!!!Υπηρξε ενας θηρευτης του Θεου πραγματικα!!! Τι να πουμε τι για την ΑΣΚΗΤΙΚΗ η για το ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ που εγραψε 21 ετων και πολλοι λενε οτι υπερεβαλλε και αυτο του πρωτουργου Σολομωντα!!! Πριν απο πολλα χρονια ως επισκεπτης στο Αγιο Ορος διαπιστωσα ποσο μεγαλη επιδραση ειχε ο Ν. Κ. - δεκαετια '70- στους νεους τοτε μοναχους!!! Πολλοι δηλωναν οτι αν και δεν ειναι σωστο να το εκφρασουν οτι ναι!! παρακινηθηκαν τροπο τινα απο τον Ν.Κ. στην πορεια τους προς τον μοναχισμο!!! Ομως ο συγκεκριμμενος ειχε και αρκετες σκιωδεις πλευρες νομιζω στην διαδρομη του!!! Οπως αυτη που του κατελογισε και η συντροφος του Αλεξιου (λιβελος κανονικος), ο περιεργος και τοσο λαθος θαυμασμος του προς τον Λενιν που τον εξισωνε με τον Ιησου η τον Βουδα αλλα και η συμμετοχη του στην Στοα που δεν τον τιμα ιδιαιτερα!!! Οι εξαιρετικες τιμες δε και οι επιδαψιλευσεις που απολαμβανε διεθνως και απο μικρη ηλικια απο το διεθνες κατεστημενο, ο τοσο ανετος οικονομικα βιος ειναι θεματα που βαζουν σε σκεψεις!!!Στην κατοχη ενω ο κοσμος σκοτωνονταν και πεθαινε της πεινας ο Ν. Κ στην Αιγινα συνεγραφε εργα!!!! Θυμιζει σαυτο τον Hegel που ενω ο Ναπολεων ηταν ηδη μεσα στο Βερολινο αυτος κρυμμενος σε ενα καμπαναριο εγραφε την "φαινομενολογια του πνευματος"!!!!! Δεν ασπαζομαι διολου την αποψη του Δ. Λιαντινη η του Ρ. Αποστολιδη που δεν τον εκτιμουσαν. Θεωρω οτι ειναι ενας απο τους Μεγιστους των γραμματων μας που ταυτοχρονα εχει και διεθνες εκτοπισμα που λιγοι Νεοελληνες λογοτεχνες διαθετουν!!! Ισως μονο ο τοσο ολιγογραφος Καβαφης η αλλη πλευρα του λοφου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τά ἔχουμε ξαναγράψη,ἀλλά ἄς τό γράψουμε μία φορά ἀκόμη :Καί ὁ Ἴων Δραγούμης,τά πρῶτα χρόνια τῆς μπολσεβίκικης ἐπαναστάσεως,ἦταν μεγάλος θαυμαστής της.Δέν ξέρουμε τί θά ἔκανε στήν συνέχεια,τί γνώμη θά εἶχε,ἀφοῦ δολοφονήθηκε τό 1920.
      Ὅπως ἐπίσης καί αὐτός ἦτο τέκτων.Τῆς στοᾶς Μέγας Ἀλέξανδρος.Δέν ἐμποδίζει ὅμως τούς ἐθνικιστές,αὐτό,νά τόν ἔχουν εἴδωλό τους...

      Υ.Γ. Ἄ, ἡ Ἕλλη Ἀλεξίου σύντροφός του ἦταν;Δέν τό γνώριζα.Ὅπως καί τόσα πολλά ἄλλως τε...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ μου Θαλῆ,σίγουρα οἱ πληροφορίες πού μᾶς δίδεις εἶναι ἀξιολογότατες !

      Διαγραφή
    2. Ο Ν.Καζαντζάκης είναι από τις σπουδαίες μορφές της νεοελληνικής γραμματείας. Γλωσσοπλαστικός τυφώνας τα κείμενά του! Για τη σχέση του Ν.Κ. με το "θείο" υπάρχει η μελέτη του Πατρόκλου Σταύρου " Η θεηλασία στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη" . Ο Πάτροκλος Σταύρου ήταν υφυπουργός παρα τω προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας, Μακαρίου, επί σειρά ετών και θετός γιος της Ελένης Καζαντζάκη - Σαμίου, δεύτερης συζύγου του Ν.Κ. Η πρώτη του σύζυγος ήταν η αδελφή της Έλλης Αλεξίου, Γαλάτεια Καζαντζάκη, επίσης λογοτέχνις. Είχα την τύχη να γνωρίσω προσωπικά τον Πάτροκλο Σταύρου ο οποίος και με εμύησε στις πτυχές του καζαντζάκειου έργου. Είναι ο πλέον έγκυρος μελετητής του Ν.Κ. και υπεύθυνος των εκδόσεων "Νίκος Καζαντζάκης" μέχρι το θάνατό του. Όποιος ενδιαφέρεται ας ανατρέξει εκεί. Νομίζω ότι η "Αναφορά στον Γκρέκο" είναι αρκετά αποκαλυπτική για την προσωπικότητα, τη βιοθεωρία και το ιδεολογικό σύμπαν του Ν.Κ. αρκεί να διαβαστεί προσεκτικά. Ευχαριστώ.

      Διαγραφή
    3. Ἀγαπητή μου Θεοδώρα,ὄχι ἁπλῶς ἐπεί δή εἶναι στήν εἰδικότητά σου,ἀλλά οὔτως ἤ ἄλλως,ὅπως δήλωσα καί πιό πάνω,ἀγνοῶ πολλά θέματα τῆς λογοτεχνίας,γενικῶς καί τόν Νῖκο Καζαντζάκη ἀκόμη περισσότερο.Διά τοῦτο νοιώθω ἄσχημα,θά ἔλεγα,ἀφοῦ δέν μπορῶ νά ἔχω οὐδέ κἄν μία ὑποκειμενική ἄποψιν.

      Πολύ ἐνδιαφέροντα ὅσα μᾶς πληροφορεῖς καί ὅπως προανέφερα λόγῳ τῆς εἰδικότητός σου,ἔχουν μία ἀξία παρά πάνω.

      Ἐμεῖς εὐχαριστοῦμε,εἰλικρινῶς.Πάντα εὐπρόσδεκτα τά σχόλιά σου καί ἴσως άναγκαῖα σέ παρόμοια θέματα.

      Καλησπέρα ἀγαπητή μου !

      Διαγραφή
  3. Ό Νίκος Καζαντζάκης ήταν αναζητητής Τού Θεού πέρα από θρησκείες καί δόγματα. Αναζητούσε απεγνωσμένα Τόν Θεό καί αυτό φαίνεται στά έργα του πού άλλοτε μιλά γιά Αυτόν μέ ευλάβεια καί άλλοτε μαλώνει μαζί Του. Όταν μαλώνει , αποστρέφεται τό πρόσωπό του καί εκφράζεται από τόν κομμουνισμό καί τήν ματαιότητα τού τίποτα. Όταν Τόν "νοιώθει" , Τόν βλέπει στήν αμυγδαλιά π΄ ανθίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή