" ...μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

Παρασκευή 26 Μαΐου 2023

29 Μαΐου 1453 - Ἡ Ῥωμιοσύνη πέφτει σέ νεκροφάνεια.

(φωτό ἀριστερά)


Γράφει ἡ Θεοδώρα Παλαιολόγου 

Μία σκέψη ἀλλιώτικη ἐν ὄψει τῆς ἐπικείμενης συνδιαχείρισης καί συνεκμετάλλευσης τοῦ Αἰγαίου πού ἐτοιμάζει με τούς Τούρκους ἡ ἄπατρις πολιτική ἐλίτ τοῦ κράτους τῆς Ἑλλάδος.

Ὅταν ἔφτασε το πλήρωμα τοῦ χρόνου, ὁ σουλτάνος Μωάμεθ Β΄ ἔκρινε πώς καιρός ἧταν να παίρνει τέλος τό ἄτοπο τῆς ἀνυπόταχτης Πόλης μέσα στην καρδιά τῆς Ὀθωμανικής Αὐτοκρατορίας. Μά τί ἧταν ἡ Πόλη την ἄνοιξη τοῦ 1453; Ἕνα τεράστιο και μεγαλόπρεπο ἐρείπιο ἐρημωμένο ἀπό ἀνθρώπους. Οὔτε πενήντα χιλιάδες δεν ἀπόμειναν. Ὅσο ξέπεφτε ἡ Βασιλεύουσα τόσο ἡ ἔξοδος τοῦ πληθυσμοῦ της ἔπαιρνε γρηγορότερο ῥυθμό. Οἱ περισσότεροι αὐτομολοῦσαν στούς Τούρκους καί μολονότι έκείνοι δεν τούς πίεζαν τότε να ἀλλαξοπιστήσουν, πολλοί βιάζονταν νά ἀσπαστοῦν τον ἰσλαμισμό, να γίνουν πιστοί ὑπήκοοι τοῦ σουλτάνου καί νά ἐπιδιώξουν ὀφφίκια, τιμές καί πλούτη στό σαράι τῆς Ἀδριανούπολης. Εἷχε περάσει ἤδη ἕνας αἰώνας ἀπό τότε πού ὁ βασιλιάς Ἰωάννης ΣΤ΄Καντακουζηνός  ὑπέγραψε συνθήκη με τον σουλτάνο Μπεγιαζίτ, δυνάμει τῆς ὁποίας παραχωροῦσε στους Τούρκους το δικαίωμα να ἀνοίξουν σκλαβοπάζαρο στην Πόλη!..Ποῦ τόν κατήντησαν τό Χριστιανισμό καί τή  Ῥωμιοσύνη; Οἱ Ἀγαρηνοί να πουλᾶν, μέσα στη Βασιλεύουσα, τούς Ῥωμιούς και χριστιανούς σκλάβους τους…Κανείς δεν πίστευε πώς θα βρισκόταν Ῥωμιός βασιλιάς πού να πολεμήσει τούς Τούρκους καί νά πεθάνει λεβέντικα!

Να, ὅμως, πού ἡ ἱστορική μοίρα ἀλλιῶς το θέλησε. Ὁ βασιλιάς Κωνσταντίνος ὁ ΙΑ΄ δεν διακρινόταν για ὑπέρμετρη νοημοσύνη, ἐξαίρετη πολιτικότητα κι ἄλλα παραπλήσια προτερήματα. Ἕνας μέτριος, ἔντιμος ἀνθρωπάκος ἧταν ἀλλά εἶχε μερικές ἰδέες στέρεα ριζωμένες στό μικρό του μυαλό. Στις προτροπές τῶν συμβούλων του νά παραδώσουν τήν Πόλη στούς Τούρκους μια καί στρατός και στόλος δεν ὑπῆρχαν για να ἀμυνθοῦν, ἐκεῖνος άπαντοῦσε πώς θα ἔρθουν ἔνοπλες δυνάμεις ἀπό τη Δύση να βοηθήσουν. Ὅταν τοῦ ἀντέτειναν πώς γιά νά στείλει ἡ Εὐρώπη στρατό πρέπει πρῶτα ἡ Ἑκκλησία να προσχωρήσει στον παπισμό, πράγμα πού σύσσωμος ὁ λαός ἀπέκρουε, ἐκεῖνος ἀπαντοῦσε πώς ὁ λαός σφάλλει και στο τέλος θα δεχθεῖ την Ἕνωση για να σωθεῖ ἡ Πόλη. Ἄς μην ξεχνᾶμε, ὅμως, ὅτι στις 12 Δεκεμβρίου 1452 γιορτάστηκε στην Ἁγιά Σοφιά ἡ Ἕνωση με λειτουργία ἀλά φράγκα. Παρίσταντο ὁ βασιλιάς, ὁ πατριάρχης, οἱ ἀξιωματοῦχοι κι ἕνα σωρό καθολικοί Λατίνοι, πάροικοι τοῦ Γαλατᾶ. Ῥωμιός, οὔτε ἕνας! Κανείς δεν πάτησε πιά ὥς τίς 29 τοῦ ἐρχόμενου Μαΐου, ἡμέρα πού ἡ Μεγάλη Ἑκκλησιά μετάλλαξε σέ τζαμί. Γενόμενη λατινική, οἱ ὁρθόδοξοι τη θεωροῦσαν ἄντρο τοῦ Σατανᾶ…Μόνο πέντε χιλιάδες Ἕλληνες τῆς Πόλης κατατάχθηκαν. Οἱ περισσότεροι ἀρνήθηκαν να πολεμήσουν κάτω ἀπό ἕναν βασιλιά οὐνίτη, παπικό, αἱρετικό και σχισματικό. Ἐπειδή, ὅπως φώναζε ὁ Σχολάριος, προτιμότερο να βασιλεύει στην Πόλη ὁ σουλτάνος παρά ὁ λεγάτος τοῦ πάπα…

Ἀπό τήν ἄλλη, ὁ Μωάμεθ, μεγαλωμένος ἀπό τη χριστιανή Μάρα, νέος με ὑψηλή νοημοσύνη καί πλατιά μόρφωση κατανοοῦσε πολύ καλά γιατί ὁ παππούς του και ὁ πατέρας του δεν ἔδιναν, πενήντα χρόνια τώρα,  τό τελειωτικό χτύπημα στους Ῥωμιούς. Οἱ Τοῦρκοι, την ἐποχή ἐκείνη δεν ἐπαρκοῦσαν, οὔτε εἶχαν τίς γνώσεις να στελεχώσουν την Πόλη. Άναγκαστικά θα καλοῦσαν τούς Ῥωμιούς ραγιάδες και να την κατοικήσουν καί νά πάρουν θέσεις στον κρατικό μηχανισμό έφόσον ἀποτελοῦσαν τήν ἰθύνουσα τάξη, ἡ διαφθορά τῆς ὁποίας  γρήγορα θά διέβρωνε και τούς ἴδιους. Οἱ Ῥωμιοί, ὅμως, παρ΄ὅλον τον ξεπεσμό τους, διατηροῦσαν ἕναν πολιτισμό ἐπιβλητικό και διδακτικό. Οἱ Τοῦρκοι δεν εἷχαν ἀπολύτως τίποτε∙ ἔπρεπε ἐξ ἀρχῆς να διδαχθοῦν τά πάντα. Κι ἡ θρησκεία τους δεν τούς ἐπέτρεπε να διδαχθοῦν ἀπολύτως τίποτε!


Ὁ Μωάμεθ σκέφθηκε, λοιπόν, να δώσει μια πολιτική διέξοδο στους Ἕλληνες. Πρότεινε στον Κωνσταντίνο να παραδώσει την Πόλη σταματώντας μια μάταιη ἄμυνα και να πάει στην Πελοπόννησο ὅπου νά ἀνακηρυχθεῖ βασιλιάς τῶν Ἑλλήνων προσφέροντάς του ταυτόχρονα ἐγγυήσεις για την ἀνεξαρτησία τοῦ μικροῦ αὐτοῦ κράτους. Μια ἀνεξάρτητη Ἑλλάδα στα σύνορα τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας, προγεφύρωμα τῆς Εὐρώπης μέσα στα ὀθωμανικά ἐδάφη εἶναι, βέβαια, μια ἐνδιαφέρουσα και κομβικῆς σημασίας προοπτική για το μέλλον τοῦ ἑλληνισμοῦ. Ἡ Πόλη δεν εἷχε πιά καμμιά πολιτική ἀξία για τούς Ἕλληνες. Ἀντίθετα, τούς ἐμπόδιζε να θάψουν τη νεκρή Ῥωμιοσύνη και να ὀργανώσουν τη ζωντανή Ἑλλάδα.  Για τούς Τούρκους το κράτος αὐτό δεν θα ἀποτελοῦσε πρόβλημα. Ἧταν ἕνας ἐχθρός φανερός πού μόλις κινούνταν ἐπικίνδυνα θα εἷχαν ὅλη τη δύναμη να το συντρίψουν. Παράλληλα, θα συνιστοῦσε ἕνα μεγάλο παράδειγμα και δίδαγμα πολιτισμοῦ για τούς Ὀθωμανούς. Ἐκπολιτιστές τους δεν μποροῦσαν ποτέ να γίνουν οἱ ὑπόδουλοι Ῥωμιοί ἀλλά οἱ ἐλεύθεροι Ἕλληνες. Ὁ Μωάμεθ, παίρνοντας το ρίσκο ἡ ρωμαίικη Πόλη να τούς διαφθείρει κι ὁ ἑλληνικός Μοριάς να τούς διαλύσει, ἔστειλε τίς προτάσεις αὐτές στον Παλαιολόγο. 

Ὁ Κωνσταντίνος δεν μπόρεσε να συλλάβει τη σημασία τῶν προτάσεων τοῦ Μωάμεθ. Τοῦ ἧταν ἀδύνατον να φανταστεῖ Ἑλλάδα χωρίς την Κωνσταντινούπολη. Ἐπιπλέον, ὑποψιάστηκε πώς ἡ πρόταση ἐμπεριεῖχε δόλο και σκέφτηκε πώς ὁ Μωάμεθ τοῦ προσφέρει τάχα για ἐγγύηση το Μοριᾶ για να γλιτώσει τό αἷμα πού θα πλήρωνε παίρνοντας την Πόλη. Σκέψη πολύ λογική, τόσο λογική που παραμόρφωσε την πραγματικότητα. Μόνο ἄν ἧταν μεγαλοφυής θα μποροῦσε να συλλάβει τον μεγαλόπνοο στοχασμό τοῦ Μωάμεθ. Φοβήθηκε μήπως ἡ Ἱστορία τον καταγράψει ὡς προδότη και προτίμησε να πολεμήσει, να νικηθεῖ, να πεθάνει και να γίνει θρύλος. Κι ὁ θρύλος εἷναι ὁ σπόρος τῆς ἑλευθερίας…

Τό κανόνι τοῦ Οὐρβανοῦ ...  ὁ Μωάμεθ δέχθηκε καί παρεῖχε στόν Ὀρμπάν ἄφθονο χρῆμα καί ὑλικά. Ἡ κατασκευή πραγματοποιήθηκε ἐντός τριῶν μηνῶν,στήν Ἀνδριανούπολη,ἡ ὁποία βρισκόταν ὑπό ὀθωμανική κατοχή καί μεταφέρθηκε στήν Κωνσταντινούπολη μέ ἑξῆντα βόδια ! Καί βεβαίως δέν ἔμεινε μόνον στό μεγάλο αὐτό κανόνι,ἡ παραγγελία τοῦ Μωάμεθ. Παρήγαγε,ὁ Ὀρμπάν,γιά λογαριασμό τοῦ Μωάμεθ πού ἑτοιμαζόταν γιά τό μεγάλο βῆμα,τήν κατάκτησιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως,πολλά ἀκόμη μικρότερα κανόνια πού θά συμμετεῖχαν στήν πολιορκία,ἀλλά καί πού θά ἔμελλε νά θέσουν τίς βάσεις γιά τό βαρύ πυροβολικό τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας μέ πρῶτο καί δημοφιλέστερο τό μεγάλο κανόνι τοῦ Ὀρμπάν,τό γνωστό ὡς  Dardanelles Gun... Ὁ Ὀρμπάν σκοτώθηκε στήν διάρκεια τῆς πολιορκίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως,ὅταν ἕνα ἀπό τά κανόνια του ἐξερράγη !Ἕνας Ὀρμπάν,ἕνα κανόνι καί ἡ Ἅλωσις τῆς Πόλεως )

Ποια θα ἧταν ἡ τύχη και ἡ πορεία τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἄν ὁ Παλαιολόγος παρέδιδε την Πόλη παίρνοντας πολιτικά ἀνταλλάγματα, ὅπως τον συμβούλευαν οἱ ὀφφικιάλιοί του καί οἱ ἄρχοντες οἱ ὁποίοι, ὄταν ὁ Οὐρβανός ἧρθε να πουλήσει στους Ῥωμιούς το κανόνι του, το τελειότερο ὄπλο τῆς ἐποχῆς, για να ἀντιμετωπίσουν τον Μωάμεθ, ἐκείνοι ἀρνήθηκαν νά ἀνοίξουν τά σεντούκια τους και να συνδράμουν οἰκονομικά τόν Κωνσταντίνο πού ἀπελπισμένα τούς το ζητοῦσε (ὁ φίσκος ἧταν ἄδειος). Περίμεναν πότε θα ἔπαιρνε ὁ Μωάμεθ την Πόλη και πίστευαν πώς με τά φλουριά τους θα τον δωροδοκοῦσαν και θα ἀναλάμβαναν ἀξιώματα στο καινούριο κράτος πού θα δημιουργοῦσε ὁ Φατίχ. Ἄλλωστε, τά περισσότερα χρήματά τους τά εἷχαν βγάλει στο ἐξωτερικό, σέ τράπεζες τῆς Βενετίας…Τελικά, ὁ Μωάμεθ τούς ἀποκεφάλισε ὅλους…

Ἄς ελθουμε μια μόνο στιγμή στήν ψυχή τοῦ Βασιλιά μας τίς δραματικές ἐκεῖνες ὧρες…Μεσάνυχτα τῆς 28ης προς 29ης Μαϊου 1453 πῆγε στην παντέρημη Ἁγιά Σοφιά.  Δεν μποροῦσε να κάνει ἀλλιῶς, ἀφοῦ ἐπίσημη θρησκεία ἧταν πιά ὁ Καθολικισμός. Να κατάλαβε ἐκείνη τη βραδιά πόσο μάταιη ἧταν ἡ προσχώρηση στη Ῥώμη; Να μετάνιωσε πού πρόδωσε τον λαό του και την πίστη του για μια γελοία ὑλική βοήθεια; Να κατανόησε πώς μόνο στο πλαίσιο τῆς Ὁρθοδοξίας ὁ Ἑλληνισμός μποροῦσε να ἀντιμετωπίσει την ὀθωμανική δουλεία; Ὅταν κοινώνησε σύμφωνα με το δυτικό δόγμα ἡ ἄζυμη ὄστια να τοῦ λάσπωσε το πικραμένο στόμα ; Να λαχτάρησε τον οἷνο και τον ἄρτο –αἷμα και σῶμα τοῦ Ἰησοῦ;  Ἕνας Θεός ξέρει…Προτιμότερος ὁ θάνατος…Και χάθηκε πολεμώντας σαν ἀπλός στρατιώτης στην Πύλη τοῦ Ἁγίου Ρωμανοῦ…

Τὀ «αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν και οὐ φησόμεθα τῆς ζωῆς ἡμῶν» εἷναι ἡ μεγαλύτερη παρακαταθήκη τού Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου στο γένος τῶν Ἑλλήνων. Το ἴδιο χρέος και την ἴδια εὐθύνη ἔχουμε και σήμερα!

Θεοδώρα Παλαιολόγου 


Κι᾿ἐγώ θ᾿ἀποφάσιζα ὅ,τι κι᾿ὁ Κωνσταντῖνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος : «αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν και οὐ φησόμεθα τῆς ζωῆς ἡμῶν»

Ὅμως σίγουρα δέν ὑπῆρχε περίπτωσις νά εἶχα ἀφήσει τήν Πόλιν στήν μοῖρα της,ἔστω καί τήν τελευταία στιγμή,πού ἕναν χρόνο πρίν εἶχε παρουσιαστεῖ ὁ Ὀρμπάν μέ τό κανόνι του. Θά εἶχα πάρει ὅ,τι χρῆμα ἔκρυβαν τά ρεμάλια ( ἀξιωματοῦχοι τῆς Αὐλῆς) στά σεντούκια τους καί θά εἶχα κατασχέσει κι᾿ὅ,τι ἔβγαζαν στό ἐξωτερικό. Τά πάντα λέμε! 

Θά ἔβαζα καμμιά 10αριά κανόνια ἀπό τήν συνεργασία μέ τόν Βλάχο Ὀρμπάν, περιμετρικῶς στά τείχη τῆς Πόλεως καί θά ἔκανα τούς τουρκαλάδες "ἰμάμ μπαϊλντί" ! 

ἀπό ἐδῶ

Διότι ἡ Πόλις δέν ἦταν ἁπλῶς μία πόλις,ἦταν ἡ πρωτεύουσα τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας πού δέσποζε στά στενά τοῦ Βοσπόρου καί πού ἤλεγχε Ἀνατολή καί Δύσιν μέ τήν τεράστια γεωπολιτική σημασία της. Δέν ἔπρεπε νά πέσῃ. Τώρα,ἐδῶ καί 570 χρόνια κλαῖμε τήν μοῖρα μας περιμένοντας τό " πάλι μέ χρόνια μέ καιρούς πάλι δικά μας θἄναι" ἀλλά βλέπω νά μᾶς ἐπιφυλάσσῃ κι᾿ἄλλο κλάμα ἡ μοῖρα...

Παρ᾿ὅλα αὐτά, ὅπως πολύ εὔστοχα ἀναφέρεται στόν τίτλο « Ἡ Ῥωμιοσύνη πέφτει σέ νεκροφάνεια », νά ἐλπίσουμε στό ξύπνημα ἀπό τόν μεγάλο αὐτό ὕπνο. Ἐπεί δή ἡ ἐλπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία...

Εὐχαριστοῦμε πολύ τήν ἀγαπητή Θεοδώρα γιά τήν διαφορετική ματιά στό θέμα τῆς Ἁλώσεως τῆς Πόλεως. Ἔ ὅπως καί νά τό κάνουμε ὁ λόγος μιάς ἱστορικοῦ, μέ Μάστερ στήν Βυζαντινή Ἱστορία,ἔχει ἄλλη ἀξία...


Ἡ Πελασγική 

24 σχόλια:

  1. Α,μπά δεν το κόβω να συμβεί ποτέ κάτι τέτοιο. Ξέρερετε τι σημαίνει 570 χρόνια υποδούλωη? Ξέρετε πόσους κλέφτες απατεώνες,προδότες και λήσταρχους Νοταράδες έχει βγάλει αυτή η πατρίδα? Για κάθε έναν Έλληνα ήρωα γενιούνται 1000 προδότες. Ας δολύμε τι λέει και η κουμπάρα μας, από την πλευρά του σουλτάνου: Η κόρη του Ερντογάν 14/5/23: «Η Ημισέληνος θα κερδίσει τον Σταυρό της Δύσης»!!!! Οράϊτ? Και σε ποιους το λέει? Εκεί που μεγάλωσε,μορφώθηκε και τρώει τώρα ψωμί.
    Εδώ απαγορεύονται οι σημαίες,η πίστη και ό,τι δήποτε εθνικό, μόνο μασονικά μπαϊράκια των κομμάτων, η Θεία Λειτουργία μεταδίδει κοροϊδοϊούς, εκτός από τις συναγωγές και τα τζαμιά. Ο νέοι Ορμπάν,σε αντιδιαστολή με εκείνον,επειδή χόρτασαν σπο χρυσάφι , φυγαδεύουν τα τεθωρακισμένα φρούρια,τις οχυρώσεις,μπαζώνουν τις τάφρους αλλά και τις θυρίδες στις Τάπεζες της Βενετιάς, διαλύουν ό,τι έχει απομείνει ακόμα όρθιο και στον λαό υπόσχονται ότι θα κατέβει ο μαύρος "άγγελος" Σβάμπ να τον σώσει με την επαναφορά ,την βιομηχανική μ@@@@α,η πρασινίλα τους και τα μπόλια. Κι αυτός ο Μ....ς του ψηφίζει !!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κῦττα,φέρνοντας στό μυαλό μου τήν "κυρίαρχη ἀλλαγή" κι᾿ὅ,τι ἄφησε πίσω της μέσῳ τοῦ "πασοκικοῦ διαφωτισμοῦ" ( https://sxolianews.blogspot.com/2023/05/blog-post_25.html) μέ τά σημερινά ἀποτελέσματα,μέ πιάνει ἀπελπισία. Ἀλλά ἀπό τήν ἄλλη σκέφτομαι πώς δέν μπορεῖ εἶναι κι᾿ἄλλοι,εἶναι ἀρκετοί μήν κυττᾶς πού εἴμεθα σκόρπιοι,κάποιος "μάγκας Ἕλλην" θά βρεθῇ νά μᾶς ἑνώσει...
      Ἔτσι βλέπω τό "ἡ ἐλπίς πεθαίνει τελευταία" ...

      Ὅσο γιά τά ῥεμάλια τοῦ τότε καί τοῦ σήμερα,ὅπως καταλαβαίνεις πάντα θά ὑπάρχουν μένει σ᾿ἐμᾶς νά τά προσδιορίζουμε καί ἐν τέλει νά τούς ῥίξουμε ἕνα καλό " μπερντάκι" ...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή


  2. Η παρακμή του βυζαντίου ειναι γνωστή.
    Κλείστηκαν ολοι μέσα στην Αγιασοφιά και εταξαν να νηστεύουν εφ ορου ζωης αρκει να μη βιάσουν οι Τουρκοι τις κόρες τους, αλλά δεν...
    Σφαγείο εγινε εκει μέσα.

    Και τώρα το πολυθρύλητο ερώτημα:
    Γιατί να μας ελευθερώσει ο Θεός;;
    ΚΟΥΤΙ 1. Για να πηγαίνει ο κοσμος οπως πριν στα μπουζούκια, στα μπουρδέλα, στην Συγγρού και στα σοκάκια για πρέζα
    ΚΟΥΤΙ 2. Για να συλλειτουργούν οι μεγαλύτεροι βλάσφημοι του κερατά ( Βαρθολομαιος κ.α. ) ελεύθερα στο φανάρι και αλλαχού και κυρίως για να συλλειτουργούν Πάπας Βαρθολομαιος στην αγιασοφιά με βουδιστες και ινδιανους
    ΚΟΥΡΤΙΝΑ 3. επειδη η πλειοψηφία των Ελλήνων ηρθε σε μετάνοια, εδωσε υπόσχεση στον Θεο να αλλάξει πλεύση στην καθημερινοτητα του και κυρίως στην εσφαλμένη πίστη του καθοτι οικουμενισμός ( σωζονται απαντες οτι και οπου πιστευουν) λογιζεται βλασφημια κατα του αγιου πνευματος ακυρώνει την σταυρικη θυσια του Χριστού και το σωτηριολογικο του εργο.


    * εξηγω το μεγεθος της βλασφημιας του σοδομισμού : ιερευς κι επίσκοπος εις τυπον και τοπον Χριστου αρα καθαρος σωματικά
    ενω ο σοδομισμος σου προσφερει εναν Χριστο σοδομίτη ( αναθεμα στους βλασφημους ) βλ και σχετικα θετρικα εργα οπου σαφως ειμασταν απ εξω σε διαμαρτυριες

    ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ
    ΤΙ ΨΗΦΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΣΩΣΕΙ Ο ΘΕΟΣ;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το προηγουμενο σχολιο με την σφαγη στην αγιασοφια και τις επιλογες σωτηριας ειναι δικο μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναί καί μέ τούς Ἕλληνες ; Μέ τούς Ἕλληνες πού ἔχουν μείνει πιστοί στίς παραδόσεις τους,τίς ἀρχές,τίς ἀξίες τους τά ἐθνικά ἰδεώδη τί γίνεται ;
      Καί μήν μοῦ πεῖς "μαζύ μέ τά ξερά καίγονται καί τά χλωρά" διότι οὐσιαστικῶς ὁ ἀγώνας μας εἶναι νά καθαρίσουμε τά ξερά καί ν᾿ἀφήσουμε χῶρο στά χλωρά νά πολλαπλασιαστοῦν.
      Αὑτός δέν εἶναι ἕνας ὑγιής σκοπός ; Δέν πρέπει νά ἔχουμε ἀρωγό τήν θεϊκή βοήθεια σ᾿αὐτο ;

      Ἡ παρακμή τοῦ Βυζαντίου προσδιοριζόταν σέ πολύ συγκεκριμένες τάξεις τῆς κοινωνίας του ἀλλά καί σέ παράγοντες πού εἶχαν κυριολεκτικῶς ἐξασθενήσει τούς κατοίκους τῆς Αὑτοκρατορίας. Μήν ξεχνᾶς πώς ἦταν μία Αὐτοκρατορία καί συνεπῶς οἱ ὑπήκοοί της δέν ἦσαν μόνον Ῥωμιοί. Κυρίως ὅμως πιστεύω πώς οἱ ἐπί σχεδόν 1000 χρόνια συνεχεῖς πόλεμοι,βόρεια,νότια,πρός δυσμάς,πρός ἀνατολάς τήν εἶχαν μετατρέψει σέ ράκος. Καί αὐτή καί τούς ὑπηκόους της. Κακά τά ψέματα,οἱ λαοί δέν μπορεῖ νά εἶναι σέ συνεχεῖς ἐμπολέμους καταστάσεις,χρειάζονται τίς εἰρηνικές περιόδους γιά ἀνακούφισιν,ἀνάκαμψιν καί ἀνάπτυξιν.

      Ὑπάρχει λοιπόν αἰτιολόγησις. Δέν εἶναι γιά πέταμα ὅλα καί ὅλοι...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ Γρηγόριε!

      Διαγραφή
    2. ''Καί μήν μοῦ πεῖς μαζύ μέ τά ξερά καίγονται καί τά χλωρά"

      Δυστυχώς Ναι γιατι τα χλωρά ειναι ελάχιστες μονάδες.
      Στην Π.Δ. πόσες φορες οι Πέρσες εσφαξαν τους ισραηλίτες και τους αιχμαλώτισαν ενω ειχαν τους μεγαλύτερους αγιους τρεις παιδες εν τη καμίνω και Προφητη Δανιήλ
      Ενας αγιος ασκητης στα ιεροσολυμα ειδε οραμα οτι ο Ναος γέμισε βοθρολύματα και ακουσε φωνή αγγελου οτι αυτη ειναι η κατάσταση κληρου και λαου και σε τρεις μερες θα καθαριστει απο τον Κυριο. Ηταν η σφαγή του 614 οπου οι Περσες πήραν μαζι τους για 15 χρονια τον Τιμιο Σταυρο
      και μεσα στους σφαγιασθεντες ηταν και ο αγιος ασκητης. Ατελειωτες οι περιπτώσεις
      Το αποτέλεσμα βγαίνει εκ του συνόλου στην καλή περιπτωση οι Νινευίτες που μετανόησαν και ο Θεος εκει που θα τους εκαιγε τους εκανε ολους σειχηδες για 70 χρονια καθοτι οι γυρω περιοχες λιμοκτονουσαν λογω ξηρασιας
      ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
      Οταν η αμαρτια γίνεται σε ατομικο επιπεδο υπάρχει ανοχη απο τον Κυριο
      Οταν η αμαρτια ( πχ σοδομισμος) γινεται ΝΟΜΟΣ του κρατους και ακομα χειροτερα ''βαρεα δογματική'' της εκκλησιας ερχεται η οργη του Θεου
      ΘΑΝΑΤΙΚΟ
      ΤΣΟΥΝΑΜΙ
      ΩΣΤΙΚΟ ΚΥΜΑ, ΠΕΣΤΟ ΟΠΩς ΘΕς

      Διαγραφή
  4. Παραθετω χαριν της πολυπλευρης ενημερωσης και ενα περιπου ταυτοσημο αποσπασμα με την παραπανω αναλυση απο κειμενο του Α. Καντιωτη, περιοδικο ΚΙΒΩΤΟΣ, Τευχος 17/18-1953 Αρθρο για τα 500 χρονια απο την αλωση. ..........................................
    Οἱ πλεῖστοι τῶν κληρικῶν ἐχειροτονοῦντο ἐπὶ χρήμασι. Κλῆρος σιμωνιακὸς ἐθνικὴ συμφορά, ἅλας μωρόν! Τὰ μυστήρια ἐπωλοῦντο ὑπὸ τῶν ἀναξίων τούτων κληρικῶν. Μὲ πληρωμῆς, μὲ δῶρα ἐδίδετο ἡ ἄφεσις τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μετεδίδετο τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Κυρίου. Ἐπίσκοποι, ἄγαμοι κληρικοί, μοναχοί, οἱ τὴν παρθενίαν ἐπαγγειλάμενοι, ἀναιδέστατα συνέζων μετὰ μοναστριῶν. 

    Οἱ δὲ κοσμικοὶ μιμούμενοι τοὺς κληρικοὺς πρὸ τῆς τελέσεως τοῦ μυστηρίου τοῦ γάμου συνέζων μετὰ τῶν γυναικῶν. Τὸ ἅγιον ὄνομα τοῦ Θεοῦ ἐβλασφημεῖτο δημοσία καὶ οὐδεὶς ὑπὲρ αὐτοῦ – λέγει ὁ Βρυέννιος – ᾖρε,ἦρε φωνὴν διαμαρτυρίας, ἐνῶ θὰ ἔπρεπεν, ὑπερασπισταὶ τῆς τιμῆς τοῦ ὀνόματος τοῦ Θεοῦ, νὰ προτιμήσωμεν μαρτυρικὸν θάνατον παρὰ τῶν ἀσεβῶν, ἢ σιωπῶντες νὰ γινώμεθα συνένοχοι τῶν βλασφημούντων. Ὅρκοι εἰς δημοσίαν διάταξιν.

    Ἡ ἀδιαφορία τῶν πολιτῶν διὰ τὰς ἀνάγκες τοῦ γείτονος, τῆς κοινωνίας, τοῦ κινδυνεύοντος κράτους μεγίστη. Ἡ φιλαυτία ἐβασίλευε, τὰ ἴδια ἑκάστου συμφέροντα ἐθεραπεύοντο.

    Τὰ τείχη τῆς πόλεως παρουσίαζον φθορᾶς καὶ ἔχρηζον συντόμου ἐπισκευῆς, ἀλλ’ οἱ ἔχοντες τοὺς ὑλικοὺς θησαυροὺς προετίμων νὰ κτίζουν τριωρόφους κατοικίας ἢ νὰ διαθέτουν τὸ χρῆμα ὑπὲρ τῆς κοινῆς ἀσφαλείας (Ἰδε τοὺς ὑπὸ Εὐγενίου Βουλγάρεως ἐκδοθέντας τρεῖς τόμους διδαχῶν τοῦ Ἰωσὴφ Βρυεννίου, Λειψία 1768 – 1794).

    Ἡ φιλαργυρία τῶν πλουσίων απαραδειγμάτιστος. Όταν ὁ τελευταῖος μαρτυρικὸς βασιλεὺς Κωνσταντῖνος ὁ Παλαιολόγος ἀνέλαβε τὴν ἐξουσίαν, τὸ δημόσιον ταμεῖον εὑρέθη κενὸν διὸ θερμοτάτην πρὸς τοὺς πλουσιωτέρους τῆς πόλεως ἀπηύθυνεν ἔκκλησιν, ζητῶν τὴν συνδρομὴν αὐτῶν. 
    Ἀλλ’ οἱ μεγιστᾶνες ἠρνήθησαν διισχυριζόμενοι, ὅτι εἶνε… πένητες! Πένητες; Ποιοί; Αὐτοί, τῶν ὁποίων τὰ ὑπόγεια τῶν μεγάρων εὐθὺς μετὰ τὴν ἅλωσιν ἀνέσκαψαν οἱ Τοῦρκοι καὶ ἀνεκάλυψαν θησαυροὺς μεγίστους, ἱκανοὺς νὰ ἐξοπλίσουν στρατοὺς καὶ στόλους! 
    Ὁ ἴδιος ὁ αὐτοκράτωρ συνομιλῶν μὲ τὸν Φραντζὴν ἐξεφράζετο πικρῶς λέγων, ὅτι πέριξ τοῦ κλονιζομένου θρόνου δὲν εὑρίσκετο ἕνας εἰλικρινὴς σύμβουλος, πάντων τὰ ἴδια ζητούντων. Χαρακτηριστικὸν δεῖγμα τῆς ἰδιοτελείας εἶνε καὶ τοῦτο, ὅτι, ὅταν κατὰ τὴν διάρκειαν τῆς πολιορκίας τῆς πόλεως τὰ ἐξωτερικὰ τείχη ὑπὸ τῶν βολῶν τοῦ τηλεβόλου ὑφίσταντο σοβαρὲς βλάβας καὶ ἠνοίγοντο ρήγματα, τὰ ὁποῖα εἶχαν ἀνάγκην ἀμέσου ἐπισκευῆς, μηδὲ ἐν τῇ ὑστάτῃ ταύτῃ ὥρᾳ, λησμονοῦντες τὸ ἴδιον συμφέρον, ἐπείθοντο νὰ παράσχουν τὴν ἀναγκαίαν ὕλην καὶ ἐργασίαν πρὶν ἢ πληρωθοῦν τὴν τιμὴν αὐτης! (Ἰδε Κ. Παπαρρηγοπούλου, «Ἱστορία τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους», τόμος Ε’, σελ. 336, 346)....................................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εὐχαριστοῦμε Θαλῆ γιά τό ἀπόσπασμα ἀπό τόν ἀείμνηστο π.Αὑγουστῖνο Καντιώτη.

      Πολλά τά αἴτια τῆς Πτώσεως τῆς Πόλεως. Πιό πάνω ἔγραψα γιά τούς συνεχεῖς ἐπί 1000 καί πλέον ἔτη πολέμους καί τίς ἐπιπτώσεις ἀπό αὐτούς σ᾿ὁλόκληρη τήν αὐτοκρατορία. Σίγουρα οἱ θρησκευτικές διαμάχες ἄπαιξαν σημαντικό ἐπίσης ῥόλον. Τό ἴδιο σημαντικό ῥόλον ἔπαιξαν καί οἱ συμπεριφορές τῶν ἀνωτέρων τάξεων πού ἔφταναν καί σέ σημεῖο ἀκραίο ὅπως ἦταν ἡ συγκέντρωσις προκλητικῶς ἀφθόνου πλούτου ἀλλά καί γῆς.
      Ἐπίσης ὅπως περιγράφει ἀνωτέρῳ καί ἡ ἀγαπητή μας Θεοδώρα γιά τόν τελευταῖο Αὑτοκράτορα, ὑπῆρξαν περιπτώσεις ὅπου οἱ πολιτικές τῶν Αὐτοκρατόρων ἔβλαψε σέ μεγάλο βαθμό τήν Αὐτοκρατορία.
      Νά θυμηθῶ τόν Ἰωάννη ΣΤ΄ Καντακουζηνό καί πῶς χάρισε τήν γῆ τῆς Θράκης στόν Σουλεϊμάν τό 1354 ;

      ...η συμμαχία του με το Σουλεϊμάν πασά, σε εκστρατεία κατά του Ιωάννη Ε', ο οποίος πολιορκούσε την Αδριανούπολη ενάντια στο διοικητή της, γιο του ίδιου του Καντακουζηνού. Οι τουρκικές ορδές επιδόθηκαν στις γνωστές τους συνήθειες των σφαγών και της λεηλασίας, πράξεις που στα μάτια των Βυζαντινών υπηκόων έγιναν με τη συγκατάθεση ή έστω την ανοχή του συναυτοκράτορά τους.
      Το 1354, η ερημωμένη από καταστροφικό σεισμό Καλλίπολη εποικήθηκε από Τούρκους του Σουλεϊμάν, οι οποίοι (προσκεκλημένοι του ίδιου του Καντακουζηνού) διαπίστωσαν και μόνοι τους τον πλούτο και την ευφορία της Θράκης. Έτσι, πατούν για πρώτη φορά πόδι με αξιώσεις στην ίδια την ευρωπαïκή γη, λίγα χιλιόμετρα μακριά από την ίδια τη Βασιλεύουσα...Ἔδωσε τήν ἀνήλικη (13 χρονῶν) κόρη του Θεοδώρα στόν σουλτάνο Ὀχράν ὁ ὁποῖος ἦταν 65 χρονῶν καί εἶχε τέσσερις ἀκόμη συζύγους !
      ...Το 1347 γέννησε τον μοναδικό της γιο,τον Χαλίλ. Αργότερα ο Χαλίλ παντρεύτηκε τήν α΄ἐξαδέλφη του Ειρήνη Παλαιολογίνα....»
      https://sxolianews.blogspot.com/2019/07/blog-post_78.html

      Γιά τέτοιες πολιτικές ὁ λόγος πού ὄχι δέν βοήθησαν ἀλλά ἔστρωσαν τόν δρόμο γιά τό μεγαλύτερο ἐπερχόμενο κακό. Τήν Ἅλωσιν τῆς Πόεως.

      Πολλά τά αἴτια καί πλεῖστα ἐξ αὐτῶν ἀδικαιολόγητα.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ Θαλῆ !

      Διαγραφή
    2. έχουμε επανάληψη από την ιστορία της πτώσης της αρχαίας Ελλάδας ;;..
      ....
      Ούτε αυτή την ευκαιρία μπόρεσε όμως να εκμεταλλευθεί ο Περσεύς. Ενώ λογικά θα έπρεπε να καταδιώξει και να συντρίψει τον ρωμαϊκό στρατό και παράλληλα να εξεγείρει τις ελληνικές πόλεις-κράτη στα νώτα των Ρωμαίων, δεν το έκανε. Δεν το έκανε διότι θα χρειαζόταν να ξοδέψει αρκετά χρήματα και ενώ ήταν πάμπλουτος ήταν επίσης και υπερβολικά φιλάργυρος. Τσιγκουνεύτηκε να πληρώσει και άλλους στρατιώτες.
      ....

      https://autochthonesellhnes.blogspot.com/2016/03/blog-post_92.html

      Διαγραφή
    3. Τί νά ἐκμεταλευτῇ; Βασικά αὐτό πού κυριαρχοῦσε στήν Ἑλλάδα ἦταν μῖσος κατά τῶν Μακεδόνων τούς ὁποίους θεωριῦσαν κατακτητές.
      Δέν ξέρω ποιός φταίει. Οἱ Μακεδόνες πού δέν μπόρεσαν νά περάσουν στούς ὑπολοίπους Ἕλληνες πώς εἶναι ἀπό τήν ἴδια φάρα,τήν ἴδια ῥίζα καί πώς ἤθελαν τήν Ἕνωσιν ὅλων τῶν Ἑλλήνων ἤ ὁ ἐγωϊσμός τῶν Ἀθηναίων πού κυρίως ἀπετέλεσαν τούς βασικούς ἀντιπάλους τοῦ Φιλίππου καί ἡ ἐπιρροή τους ἦταν καίρια καί στήν ὑπόλοιπη Νότιο Ἑλλάδα καί Πελοπόννησο.

      Αὑτό,εἰλικρινῶς δέν μπόρεσα νά τό καταλάβω ποτέ.Καί μάλιστα ὅταν οἱ Μακεδόνες ἦσαν ἄμεσοι ἀπόγονοι τοῦ Βασιλικοῦ οἴκου τοῦ Ἄργους.
      Ἐμᾶς πάντα αὐτό μᾶς τρώει,ἡ φαγωμάρα μεταξύ μας...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
  5. Προς επιρρωση του προηγουμενου σχολίου μου

    Ο πορθητής ειδε ενα οραμα:
    Μια ανοιχτή παλάμη ( οχι εν ειδει μούτζας ) το οποιο δεν μπορούσαν να του το ερμηνευσουν και του το εξηγησε ο Σχολάριος
    '' Πέντε αληθινοί χριστιανοί να ειχε η πόλη δεν θα έμπαινες ποτέ''

    οσο για τα υπόλοιπα στον Μυστρα κλπ
    Ειχε παρθεί η απόφαση απο τον Κύριο, οπότε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ἀγαπητέ μου Γρηγόριε,θά συνεχίσουμε καί αὔριο μέ τό θέμα τῆς Ἁλώσεως τῆς Πόλης,μέ ἕνα καινούργιο θέμα καί αυτό ἐπίσης δοσμένο ἀπό μία ὁπτική πού ἐλάχιστοι προβάλλουν.

      Ἐλπίζω νά σοῦ δοθοῦν και ἀπό αὐτό ἐρεθίσματα γιά κάποιες περαιτέρω σκέψεις,ἐποικοδομητικές...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
    2. μούντζα ήτανε , δλδ φάσκελο , από εκεί πρέπει να ξεκίνησε ,
      που τη σήμερον μπορεί να σημαίνει : πέντε καλούς να είχες δεν θα σε μούντζωνα ...


      Γεώργιος

      Διαγραφή
    3. https://www.google.com/search?q=%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%80&tbm=isch&chips=q:stop,g_1:icon:HMPA5hBoSfk%3D&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiH4t36y5X_AhWOwwIHHe2SDbAQ4lYoA3oECAEQKw&biw=868&bih=402#imgrc=1HFrDeEW-OanjM

      ΑΥΤΟ ΕΝΝΟΩ ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΑΛΑΜΗ

      Διαγραφή
    4. αχαχαχ καλό , αυτό ήταν !!! , μούτζα , τον μούτζωνε ο Θεός

      ίσως να είναι κι αυτή η έννοια και η εξήγηση του μουτζώματος

      :-)

      Διαγραφή
  6. Τα ίδια γεγονότα επαναλαμβάνονται ξανά και ξάνά και πάντα θα επαναλαμβάνονται. Το όλο κακό ξεκίνησε από την προδοσία του στρατηγού Ταρχανειώτη, την προδοσία των Τουρκόφωνου εκχρηστιανισμένων πληθυσμού,ο οποίος είχε ορκιστεί και πίστη στον αυτοκράτορα. (σήμερα είναι Έλληνας όποιος μιλά Ελληνκά) Η πρώτη άλωση 1204 είναι πανομοιότυπη με την 2η άλωση. Πάλι με προδοσίες. Κανένα κάστρο δεν έπεφτε ποτέ σε βαρβάρους αν οι πόρτες του δεν άνοιγαν από μέσα. Και η Ελλάδα πάντα από μέσα πέφτει μαντέψτε τα αίτια ή τους αίτιους.Δυστυχώς τίποτα δεν έχουμε ποτέ διδαχθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ὅπως ἔγραψα καί πιό πάνω,στόν ἀγαπητό φῖλο " ΚΑΤΑΚΟΜΒΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ", θά δημοσιεύσω αὔριο ἕνα ἀκόμη θέμα σχετικό μέ τήν Ἅλωσιν τῆς Πόλεως. Πιστεύω πώς θά μᾶς δώσῃ ἔναυσμα γιά κάποιες σκέψεις ἤ παραμέτρους τήν βαρύτητα τῶν ὁποίων δέν εἴχαμε λάβει ὑπ᾿ὅψιν ὅσο σοβαρά θά ἔπρεπε ; Πιθανῶς...

      Ναί ἡ ἐπανάληψις τῆς Ἱστορίας εἶναι μία πραγματικότης πού ἀποδεικνύει τό πῶς ὁ ἄνθρωπος δέν διδάσκεται ἀπό αύτήν διότι πολύ απλῶς δέν τήν μαθαίνει ὅπως θά ἔπρεπε ἀπό τήν σωστή καί κυρίως ἀποκαλυπτική (πίσω ἀπό τά ψιλά γράμματα) της πλευρά.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
  7. Ομολογω αυτη την πτυχη (ανταλλαγη Πολης με Πελοπονησο) δεν την ηξερα. Καλη περιπτωση κριμα που δεν προχωρησε, αν και θα αντιπροτινα το Δεσποτατο της Ηπειρου για ευνοητους λογους...

    ΛΟΚΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μά δέν μποροῦσε ἐκ τῶν πραγμάτων νά γινόταν πρότασις γιά τό Δεσποτᾶτο τῆς Ἡπείρου καί νά νοιώθῃ καυτή τήν ἀνάσα τοῦ ἐχθροῦ του. Ἀπεναντίας ὁ Μυστρᾶς κι᾿ἡ Πελοπόννησος ἔδιναν μία ἀπόστασιν ...ἀσφαλείας.

      Ἀλλά μήν ξεχνᾶς πώς καί τό Δεσποτᾶτο τῆς Ἡπείρου πόσο ἐκτεθειμένο ἦταν στούς κινδύνους τῶν ἐχθρῶν τῆς Δύσεως. Ἐνετοί,Βενετοί, Φράγκοι, Ἀλβανοί ! Ὅλοι τό καλόβλεπαν καί ὅλων ὄνειρο ἦταν ἡ κατάκτησις καί γιά ἕνα εἴδος ἀσφαλείας τῆς Δύσεως ἀπό τούς Ὀθωμανούς...

      Καλησπέρα ἀγαπτέ ΛΟΚΙ !

      Διαγραφή

  8. Ο Μητσοτάκης στο άγιον όρος.
    Οι εκλογικές περιπέτειες ενός προσκυνητού*
    και το ορος απο τόπος μετανοίας, ασκησης και ακτημοσύνης σε προεκλογικό μπαλκόνι, παλάτια απο επιχορηγήσεις και χοντρές μπίζνες

    * παράφραση απο το ομώνυμο βιβλίο https://www.skroutz.gr/s/239406/%CE%9F%CE%B9-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%80%CE%AD%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%B5%CF%82-%CE%B5%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%8D.html

    Για οσους δεν εχουν υποψιν, το ανω βιλιαράκι ειναι ο ορισμός της κατάνυξης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ὁ μιαρός,πάτησε τό Ἅγιον Ὄρος ...

      Ἀλλά θά μοῦ πῆς ἐδῶ τό πάτησε ὁ Πάϊατ !

      Καλησπέρα ἀγαπητέ Γρηγόριε !

      Διαγραφή
  9. Ἀγαπητοί φίλοι, στό πλαίσιο τοῦ μικροῦ σημειώματος γιά τήν ἐπέτειο τῆς Ἁλώσεως τοῦ 1453 -τό ὁποῖο ἡ ἀγαπητή Πελασγική μοῦ ἔκανε τήν τιμή νά δημοσιεύσει καί τήν εὐχαριστῶ θερμά γιά αὐτό - θέλησα νά τονίσω τό μέγεθος τῆς ἀποσύνθεσης τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας, ἡθικῆς καί ὑλικῆς, παραμονές τῆς πτώσεως ἀλλά, κυρίως, νά καταδείξω τήν ἐντιμότητα τοῦ τελευταίου αὐτοκράτορα, ὁ ὁποίος μέ τή θυσία του καί τήν περήφανη ἀπάντησή του στόν Μωάμεθ κατέδειξε τή συνέχεια τῆς γραμμῆς αἵματος τῶν Βυζαντινῶν Ἑλλήνων ἀπό τούς ὀμηρικούς ἥρωες, τόν Λεωνίδα, τόν Μ.Ἀλέξανδρο καί ὅλους τούς ὐπέροχους στρατηλάτες τῆς ἑλληνικῆς φυλῆς. Αὐτός εἷναι καί ὁ λόγος πού δέν κατάφερα νά συγκρατήσω τό ξεχείλισμα τοῦ συναισθήματος. Πολλές φορές προσπάθησα νά διεισδύσω στήν ψυχή τοῦ Κωνσταντίνου ΙΑ΄...Μελετώντας τούς δύο τελευταίους αἰῶνες ζωῆς τοῦ Βυζαντίου, ἀπό τό 1261 ἔως τό 1453, δέν μπορεῖ παρά νά ἀηδιάσει κανείς...Σήψη, παρακμή, προδοσίες, κατάπτωση, γελοίες μωροφιλοδοξίες...Οἱ Παλαιολόγοι ἧταν μιά δαιμονισμένη οἱκογένεια...Δέν θέλω νά πῶ τίποτε ἄλλο, παρά μόνο τό έξῆς: Φτάνει πιά ὁ θρῆνος γιά τήν Κωνσταντινούπολη! Ἀρκετά τήν κλάψαμε! 500 τόσα χρόνια τήν κλαῖμε! Δέν ἔχει νόημα πλέον! Ὁ θρῆνος σε καθηλώνει, σέ ἀκινητοποιεῖ, γίνεσαι δέσμιος τῆς μνήμης! Πάντοτε οἱ μνημονικοῦ χαρακτῆρος κοινωνίες, οἱ άπολιθωμένες σέ ἕνα παρελθόν, οἱ ἀντλοῦσες τήν ταυτὀτητά τους ἀπό τή μνήμη καί μόνο, εἷναι κοινωνίες στίς ὁποίες ὑπάρχει ἕνας βαρύς πνευματικός διχασμός μεταξύ τοῦ παρόντος καί τοῦ παρελθόντος. Λαοί πού εἷναι ἀγκυλωμένοι στό παρελθόν, ὅπως ὁ δικός μας, ἔχουν τέτοια προβλήματα. Οἱ διχασμοί καί οἱ κρίσεις ταυτότητας πού παρατηροῦμε εἶναι διότι δέν ἔχουμε βρεῖ ἀκόμη σαφή δημιουργική διέξοδο πρός τό μέλλον. Ἡ ἐμβίωση τοῦ μέλλοντος ἀργεῖ. Ἡ μνήμη ἔχει μια σοβαρή δόση ἀνευθυνότητος πάντοτε. Γιατί ἡ μνήμη, ἀκόμη καί στίς πιο συλλογικές της μορφές, εἷναι στερεοποιημένη σε πολύ στενά περιγράμματα. Καθηλωμένοι λαοί σέ περιόδους τῆς ἱστορικῆς τους ὕπαρξης ἀδυνατοῦν νά μποῦν στό παιχνίδι τῆς δημιουργίας τοῦ χρόνου καί ἐπομένως ἀδυνατοῦν νά πραγματοποιήσουν τήν ἔξοδό τους προς τό μέλλον. Ἠ Βασιλεύουσα εἷναι μια τελειωμένη ὑπόθεση πλέον γιά μᾶς! Εἶναι ἀδύνατον νά τήν ἀνακτήσουμε! Μόνο μέ προετοιμασία μεγάλου πολέμου μπορεῖ νά γίνει αὐτό καί αὐτόν τόν πόλεμο δέν εἷναι κανείς διατεθειμένος νά τόν κάνει. Σήμερα ἀδυνατοῦμε νά διεκδικήσουμε ἕνα ἐλληνικό νησί, πόσο μᾶλλον νά πραγματοποιήσουμε μια reconquista τῆς κατεχόμενης Ἀνατολικῆς Ἑλλάδος! Ἀκόμη καί αὐτό νά γινόταν, θά ἧταν ἀδύνατον νά τήν κρατήσουμε. Ὁ λαός μας εἷναι ἀπαιδευτος ἱστορικά καί πολιτικά! Ἡ συντριπτική πλειοψηφία ἀγνοεῖ τί ἦταν τό Βυζάντιο καί σχεδόν ὅλοι ἀμφισβητοῦν τήν ἑλληνικότητά του χωρίς νά ξέρουν γιατί. Οὔτε κἄν μπαίνουν στόν κόπο νά ἀναρωτηθοῦν γιατί ἀποτελεῖ μέρος τῆς ἑθνικῆς μας ἱστορίας. Τό μῖσος γιά τό Βυζάντιο ξεπερνᾶ ἀκόμη καί αὐτό ἐναντἰον τῶν Τούρκων!...Τέλος πάντων! Ὁ Κωνσταντῖνος Παλαιολόγος φέρθηκε σάν πραγματικός Ἕλληνας! Εἷναι ἱερό σύμβολο γιά μᾶς! Κάθε χρόνο στις 29 Μαϊου πρέπει νά τελοῦμε ἑθνικό μνημόσυνο στή μνήμη του! Ἄν θέλουμε πραγματικά νά τιμήσουμε τή θυσία του, ἄς κοιτάξουμς πῶς θά περισώσουμε ὅ,τι μᾶς ἔμεινε...Ὁ Ἐρντογάν ὑπερψηφίστηκε ἀκριβῶς ἒπειδή δίνει αὐτοκρατορικό ὄραμα στό λαό του. Ἀκόμη καί οἱ Τοῦρκοι ψηφίζουν μέ κριτήριο τά ἔθνικά θέματα πρωτίστως καί δευτερευόντως μέ βάση τήν τσέπη τους. Μᾶς ἔχουν προ πολλοῦ ξεπεράσει καί μᾶς ἔχουν ἀφήσει σάν ἄλλους Ἰερεμἰες νά θρηνοῦμε ἀπλῶς ἐπί τῶν ἐρειπίων....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Θά ξεκινήσω ἀπό τό τελευταῖο γιά νά σημειώσω πώς οἱ Τοῦρκοι εἶχαν πάντα ὠς κριτήριο τό καλό τοῦ ἔθνους τους. Καί νομιζω πώς σ᾿αὐτό παίζει σημαντικό ῥόλο ὅτι ἔχουν ἔρθει ἀπό ἄλλους τόπους,ἀρκετά μακρινούς καί προσπαθοῦν ἐδῶ καί περίπου 600 χρόνια νά ἑδραιώσουν τά ἐποικισμένα ἀπό αυτούς χώματα ὡς δική τους Πατρίδα.
    Αὐτό προσπάθησαν καί τούς τό μετέδωσαν οἱ ἡγέτες τους ἀπό τόν Μωάμεθ μέχρι τόν Κεμάλ καί μέ ὄντως ἐπάξιο συνεχιστή τόν ἐδῶ καί μία 20ετία ἡγέτη τους,τόν Ἐρντογάν.
    Ὅσο γιά τήν δική μας πλευρά,νομίζω πώς δέν φταίει ἡ "ἀγκύλωσίς" μας ὅπως λές στό " πάλι μέ χρόνους μέ καιρούς" ἀλλά στήν λάθος πλευρά πού ἐπιλέξαμε νά βρισκόμαστε. Κάτι πού σχεδόν στό σύνολό τους οἱ ἐξουσιαστές μας δέν ἀμελοῦν διόλου νά μᾶς τό θυμίζουν "ἀνήκομε στήν Δύσιν" ! Ἀπό τούς ἑνωτικούς ἐκείνης τῆς περιόδου μέχρι τούς σημερινούς !

    Μία Δύσις πού ξεσκιζόταν πάντα νά μᾶς ὑποδουλώσῃ ψυχῇ τε καί σώματι. Καί αὐτό ἀφορᾷ ὅλους τούς ὀρθοδόξους λαούς. Καί τό βλέπουμε σήμερα μέ τό θέμα :Κρίσις στήν Οὐκρανία. Καί νομίζω πώς μᾶλλον αὐτό ἐννοοῦσε ὁ Μεντβέντεφ ὅταν ἔλεγε : Ἡ κρίσις στήν Οὐκρανία θά κρατήσῃ δεκαετίες. Βλέπεις ὁ πόλεμος εἶναι μέ τήν βρωμερή Δύσιν καί βαστᾷ πολλούς αἰῶνες...

    Καλησπέρα ἀγαπητή μου Θεοδώρα καί σ᾿εὐχαριστοῦμε πολύ καί πάλι !

    ΑπάντησηΔιαγραφή