«Αν ο Πάπας κατέβαινε σε εκλογές, είναι πιθανό ότι θα έπαιρνε
μια ισχυρή πλειοψηφία στους Εβραίος ψηφοφόρους», δήλωσε ο Adam Gregerman,
βοηθός διευθυντής του ινστιτούτου των Ιουδαϊκό-Καθολικών σχέσεων στο
Πανεπιστήμιο του Αγίου Ιωσήφ, στη Φιλαδέλφεια. «Έχει πολλούς οπαδούς στην
εβραϊκή κοινότητα γιατί φαίνεται ότι είναι προοδευτικός, ανεκτικός και όχι
δογματικός».
Οι ιστορίες της θερμής αποδοχής που έχει ο Αργεντινός Πάπας από
την εβραϊκή κοινότητα μοιάζουν μερικές φορές θαυμαστές και σχετίζονται με Ιουδαίους
ραβίνους στις Χασιδικές κοινότητες. Πολλοί θυμούνται πως ο Φραγκίσκος, όταν
άκουσε ότι ο στενός φίλος του ραβίνος Αβραάμ Skorka από το Μπουένος Άιρες είχε
επισκεφθεί τη Ρώμη κατά τη διάρκεια των διακοπών του Σουκότ, κάλεσε τον Skorka
να παραμείνει στην οικία του στο Βατικανό, έτσι ώστε ο ραβίνος να μην χρειαστεί
να οδηγήσει. Ο Φραγκίσκος, επίσης, έκανε τα πάντα ώστε το φαγητό του να είναι ‘kosher’. Όταν ο Skorka
σηκώθηκε να πει τις εορταστικές ιουδαϊκές ευλογίες του μετά το γεύμα, ο Πάπας
σηκώθηκε και είπε «Αμήν».
Μια πιο πρόσφατη ιστορία αναφέρεται στην επίσκεψη του Ισραηλινού προέδρου Reuven Rivlin στο Βατικανό στις αρχές Σεπτεμβρίου. Η επικεφαλής του γραφείου του Rivlin, Rivka Ravitz, (κόρη ραβίνου, μέλος της Κνεσέτ) η οποία είναι ορθόδοξη Ιουδαία, ένιωσε ότι δεν μπορούσε να κύψει ελαφρά το κεφάλι της μπροστά στον Πάπα, όπως απαιτεί το έθιμο (επειδή φορούσε σταυρό). Ο Φραγκίσκος, σύμφωνα με την ιστορία που κυκλοφορεί σε ορθόδοξα έντυπα, κάλυψε το σταυρό του με την παλάμη του χεριού του και υποκλίθηκε στην Ravitz. «Το νιώθει στα ‘kishkes’ του (μέσα του)», είπε ο Ραβίνος Noam Marans, διευθυντής του διαθρησκειακών σχέσεων της Αμερικανο-Εβραϊκής Επιτροπή. «Είναι φυσικό για αυτόν, αυτό είναι μέρος του ποιος είναι». [Ο Φραγκίσκος το έχει συνήθεια να κρύβει τον σταυρό. Το έκανε και μπροστά στους αρχιραβίνους στο Ισραήλ...]
Οι Αμερικανο-Εβραίοι θα έχουν μόνο μία ευκαιρία να συναντηθούν με τον Φραγκίσκο κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, σε μια πολυθρησκευτική λειτουργία στο 9/11 Memorial & Museum στη Νέα Υόρκη στις 25 Σεπτεμβρίου.
«Ο άγιος πατέρας έψαχνε για ένα μέρος όπου θα μπορούσε να
συναντηθεί με τους ηγέτες άλλων θρησκειών και να δοθεί μια κοινή μαρτυρία για
την ειρήνη», είπε ο επίσκοπος James Massa, βοηθός επίσκοπος στην Επισκοπή του Μπρούκλιν, ο οποίος
οργάνωσε την εκδήλωση. Ο Μάσα είπε ότι η εκδήλωση θα είναι στο ‘πνεύμα του 1986’, της Παγκόσμιας Ημέρας
Προσευχής για την Ειρήνη, που διοργανώθηκε από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο ΙΙ στην
Ασίζη της Ιταλίας (φωτο). «Θα πραγματοποιηθεί στο 9/11 Memorial, όπου έγινε επίκληση της θρησκείας
(γενικά, όχι του ισλάμ..) για την εκτέλεση μιας φοβερής τρομοκρατικής πράξης και στην
συνάντηση αυτή θα σταθούμε με ένα μήνυμα ειρήνης», είπε.
Εξ αιτίας των θρησκευτικών περιορισμών ορισμένων από τους
συμμετέχοντες, συμπεριλαμβανομένων Ορθόδοξοι Ιουδαίων (που είναι δογματικοί και
‘μη ανεκτικοί’), δεν θα υπάρχει κοινή διαθρησκευτικό προσευχή. Αλλά ο Φραγκίσκος
«θα πει μια προσευχή που θα είναι χωρίς αποκλεισμούς και όχι συγκεκριμένα
χριστιανική», είπε ο Μάσα.
Οι δεσμοί μεταξύ της εβραϊκής κοινότητας και του Βατικανού βρίσκονται
σε «ιστορική ανάκαμψη» μετά το Βατικανό ΙΙ, υπό την ηγεσία του Πάπα Ιωάννη
XXIII, όπου απορρίφθηκε το δόγμα της deicide (θεοκτονίας), που έβλεπε τους Εβραίους
ωε συλλογικά υπεύθυνους για το θάνατο του Ιησού Χριστού.
Ο ραβίνος Alan Iser, επίκουρος καθηγητής θεολογίας στο
Πανεπιστήμιο του Αγίου Ιωσήφ και στο κοντινό Πανεπιστήμιο Villanova, δήλωσε ότι
η αντίθεσή του Φραγκίσκου στον αντισημιτισμό στέκεται πάνω στα θεμέλια προκατόχων
του. «Δεν νομίζω ότι άνοιξε νέους δρόμους», είπε ο Iser. «Δεν προσθέτει πολλά στο
έργο των προκατόχων του Ιωάννη Παύλου και Βενέδικτου». Αλλά πολλοί Ιουδαίοι αξιωματούχοι
πιστεύουν ότι ο Φραγκίσκος έχει οδηγήσει αυτή τη σχέση σε ένα νέο επίπεδο. Ο παπισμός
του, λένε, συνδυάζει μια ισχυρή δέσμευση για την εξάλειψη του αντισημιτισμού
από την Καθολική Εκκλησία με μια μοναδική προσωπική προσέγγιση και εγγύτητα
προς την εβραϊκή κοινότητα.
Δεν είναι ακόμη σαφές αν ο Πάπας θα αναφέρει την 50ή επέτειο
από την Nostra Aetate* κατά την επίσκεψή του, αλλά λίγο πριν φτάσει στη
Φιλαδέλφεια, μια συμβολική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο του
Αγίου Ιωσήφ.
Το πανεπιστήμιο θα παρουσιάσει ένα νέο γλυπτό με το όνομα “Synagoga and Ecclesia in Our Time” («Συναγωγή και Εκκλησία
στην Εποχή μας»). Ο τίτλος είναι μια αναφορά σε ένα γλυπτό που κοσμούσε πολλές
μεσαιωνικές εκκλησίες. Εκεί απεικονίζεται η νίκη της Εκκλησίας πάνω στη Συναγωγή,
η οποία ήταν μια γυναίκα που είχε δεμένα μάτια κοιτάζοντας προς τα κάτω, και εκπροσωπούσε
τον Ιουδαϊσμό**.
Στο νέα γλυπτό, οι δύο γυναίκες είναι ίσες, κάθονται μαζί
και κοιτάζουν η μια το κείμενο της άλλης. Ο ραβίνος Skorka, φίλος του Φραγκίσκου,
θα παρουσιάσει το άγαλμα.
* Περί ‘Nostra Aetate’ διάβασε: Πως
οι καθολικοί κληρικοίεβραϊκής καταγωγής έκαναν το Βατικανό να αλλάξει
στάση απέναντι στους Εβραίους και να προωθήσει τον οικουμενισμό
** “Ecclesia et Synagoga” :
Στους μεσαιωνικούς καθεδρικούς (καθολικούς) ναούς, τα
αγάλματα των δύο γυναικών είναι αλληγορικές μορφές για την Εκκλησία και την Συναγωγή
και απεικονίζουν τον θρίαμβο του Χριστιανισμού πάνω στον Ιουδαϊσμό. Η Εκκλησία εμφανίζεται
μεγαλοπρεπής, εστεμμένη και νικηφόρα. Κρατά ένα δισκοπότηρο που περιέχει το
αίμα του Ιησού και ένα σκήπτρο με ένα Σταυρό. Η Συναγωγή παρουσιάζεται ως ηττημένη
και με δεμένα τα μάτια, το στέμμα της έχει πέσει στα πόδια της. Η Τορά,
παραποιημένη και ως εκ τούτου εγκαταλειμμένη από τον Φαρισαϊκό Ιουδαϊσμού ή πέφτει
από τα χέρια της ή δεν είναι πουθενά. Σε κάποιες απεικονίσεις φαίνεται και κάποια
δαιμονική μορφή δίπλα στην Συναγωγή. Αυτό λοιπόν, το αρχαίο σύμβολο της νίκης της
Εκκλησίας είναι πλέον ντροπή στα μάτια του Πάπα και των οπαδών του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου