|
Σέλευκος Ι Νικάτωρ, 2ος αι. μ.Χ. αντίγραφο ελληνιστικού Γλυπτού. Βρέθηκε στην Συρία, τώρα στο μουσείο του Λούβρου |
Μετά την μάχη της Ιψου (301 π.Χ.) ο Σέλευκος έγινε κυρίαρχος ενός αχανούς κράτους που ξεκινούσε από την Μ. Ασία και έφτανε μέχρι την Ινδία. Βασιλιάς πια μιας αυτοκρατορίας πολλών λαών, αποδείχτηκε ο πιο "Αλέξανδρος" από όλους τους διαδόχους, ακολουθώντας και εδραιώνοντας το οικουμενικό όραμα του Κοσμοκράτορα και συγχρόνως μένοντας Μακεδόνας ως το τέλος... Και είναι αυτός που ιδρύοντας δεκάδες πόλεις δημιούργησε τη "Νέα Μακεδονία" της Συρίας.
|
Ασημένιο νόμισμα Σελευκείας της ιεράς και αυτονόμου |
|
Ψηφιδωτό από την Αντιόχεια, 5ος αι. μ.Χ. |
|
Τετράπολις, Απάμεια, πλατεία οδός |
|
Απάμεια, το ψηφιδωτό των φιλοσόφων |
|
Νόμισμα Απαμέων, της ιεράς και ασύλου |
Στην Σελευκίδα Πιερία, απροσδόκητο αντικαθρέφτισμα της πατρώας γης, η θρυλική Τετράπολις με την Σελεύκεια (Samandag), το μεγάλο λιμάνι, που έγινε η αιώνια κατοικία του οικιστή και κτίστη, την βασίλισσα Αντιόχεια (Antakia), την Απάμεια,το φρούριο των ελεφάντων, και την Λαοδίκη της θάλασσας (Latalkia).
|
Ασημένιο νόμισμα των Αιγών της Κιλικίας, 120 π.Χ. στον οπισθότυπο η Αθηνά Παρθένος με την Νίκη! |
Λίγο πιο βόρεια οι Αιγές της Κιλικίας (Ayas, Yumurtalik), σε ανάμνηση της αρχαίας μητρόπολης των Μακεδόνων, ένα λιμάνι που έμελλε να γνωρίσει δόξες τον Μεσαίωνα, όντας το τέλος του δρόμου του μεταξιού, ο τόπος που ξεκίνησε ο Μάρκο Πόλο το ταξίδι του για την ανατολή...
|
Ζεύγμα, η τσιγγάνα 2ος αι. μ. Χ. |
|
Αναδυομένη Αφροδίτη, Ζεύγμα, 2ος αι. μ. Χ. |
|
Ωκεανός και Τιτθύς, Ζεύγμα 2ος αι. μ.Χ. |
Πιο πέρα η Βέροια (Aleppo) στην Χαλκιδική, η Κύρρος στην Κυρηστική, το Ζεύγμα, ένα ζευγάρι πόλεις στις όχθες του Ευφράτη, η Σελευκεια και η Απάμεια να συμβολίζουν την ένωση του Σέλευκου με την Περσίδα Απάμα, το πάντρεμα και την γόνιμη συνύπαρξη δυο κόσμων.
|
Έδεσσα Urfa η ιερή λίμη |
|
η Αμαζόνα Μελανίππη, Έδεσσα Urfa 6ος αι. μ.Χ. |
|
Έδεσσα Urfa |
Η Έδεσσα (Urfa) στην Ανθεμουσία,οι Κάρες, οι Ίχνες, η Ηράκλεια και η Μυγδονία, η Ευρωπός (Dura) στο σύνορο της Μεσοποταμίας και παρακάτω στα όρια της γης του Ιορδάνη η Πέλλα, το Δίον, η Ιερισσός (Jerass)....
|
Πέλλα, Ιορδανία |
Ονόματα γνωστά εξοικειώνουν τον νέο τόπο, οι νέες πόλεις, οντότητες πολιτικές, με θεσμούς και συμμετοχή, γίνονται χώρος συνάντησης φυλών, φύλων και εθνών, μικρές πατρίδες, σημεία ταυτότητας και αναφοράς, γεννούν πολιτισμό...
|
Βέροια, Aleppo πριν τον πόλεμο |
Τα γυμνάσια, τα θέατρα, οι πολιτικές αγορές γίνονται οι μήτρες της Ελληνιστικής κοινής...Με όχημα την ελληνική γλώσσα, την τέχνη και την φιλοσοφία αναδύεται η Οικουμένη της ανοχής και της συνύπαρξης.... "Έλληνες" γίνονται οι της ελληνικής παιδείας μετέχοντες.... Έτσι η "Ελληνικότητα" γίνεται επιλογή, ταξίδι γνώσης και αρετής ... τότε και πάντα...
|
Αντιόχεια, 5ος αι. μ. Χ. |
Ο πολιτισμός που δημιουργήθηκε στην Μακεδονία των Σελευκιδών έζησε πολλούς αιώνες μετά την κατάλυση του βασιλείου τους. Η Συρία εξακολούθησε να μιλά ελληνικά μέχρι τον 6ο αι. μ.Χ. και να παράγει τέχνη φιλοσοφία και επιστήμη που μπόλιασε τις αυτοκρατορίες που ακολούθησαν. Οι περισσότερες από τις πόλεις ζουν ακόμη...
|
Ευρωπός Dura |
|
Ευρωπός, η τύχη της πόλης |
|
Ευρωπός Dura Ο Ααρών, τοιχογραφία από την συναγωγή της πόλης 3ος αι. μ. Χ. |
Αρκετές από αυτές σήμερα βασανίζονται από τα δεινά του πολέμου. Η Μακεδονία της Συρίας είναι γνωστή σε ελάχιστους ειδικούς επιστήμονες. Ωστόσο στην Antakia οι κάτοικοι λένε το ποτάμι που διασχίζει την πόλη τους ακόμη Asi, Αξιό...
|
Αντιόχεια ο Αξιός, Asi |
|
Κομμαγηνή, Αντίοχος Α' Θεός (69-36 π.Χ.) και Ηρακλής |
|
Γαλιλαία, Αφροδίτη |
Κείμενο ,φωτογραφίες Αγγελική Κοτταρίδη
Αναδημοσίευσις ἀπό : ellinondiktyo
Διαβᾶστε ὁπωσδήποτε καί αὐτό :
Ἀποτελεῖ ἱστορική βεβαιότητα ὅτι οἱ ἑβραῖοι μισοῦν τήν Μακεδονία
Ἡ Πελασγική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου