" ...μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

Κυριακή 18 Αυγούστου 2024

Μεγάλες ἀλήθειες ( 9)


Ἀπό τό ἔργο τοῦ θείου Πλάτωνος "Γοργίας".
[490 α] , λέγει ὁ Σωκράτης :

«...εἷς φρονῶν µυρίων µὴ φρονούντων κρείττων ἐστὶν...» 

δῆλα δή : 

«  Ἔνας πού σκέφτεται ὀρθῶς εἶναι καλλίτερος ἀπό μυριάδες μή σκεπτομένους ὀρθῶς » 

Καλή Κυριακή σ᾿ὅλους καί ὅλες. 


Ἡ Πελασγική

9 σχόλια:

  1. ΤΌ ΛΑΚΩΝΊΖΕΙΝ ΕΣΤΊ ΦΙΛΟΣΟΦΕΊΝ

    καακαλημέρα σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βεβαίως καί τά λίγα λόγια μέ οὐσία καί περιεχόμενον εἶναι φιλοσοφία ἀλλά καί ἡ ἀνάλυσις πάνω σέ φιλοσοφικά θέματα, ὅπου τά πολλά λόγια εἶναι ἀναπόφευκτα, πολλές φορές γεννοῦν σκέψεις καί ἐξάγουν συμπεράσματα πού δέν ἔχουν καταγραφεῖ, ἀλλά ἔχουν νά κάνουν μέ τήν λογική ἐκείνου πού εἴτε ἀκούει εἴτε διαβάζει αὐτά.
      Ἄλλως τε, ἐάν δέν γινόταν αὐτό καί μέναμε στά λίγα λόγια μέ βαθιά οὐσία, γιά σκέψου πόσοι θά ἦσαν ἰκανοί νά τήν συλλάβουν ; Τήν οὐσία ἐννοῶ...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ ΤΤ600 !

      Διαγραφή
    2. ΝΑΊ ΜΈΝ, ΕΠΙΜΈΝΩ ΔΈ, ΤΆ ΛΊΓΑ ΛΌΓΙΑ ΕΊΝΑΙ ΧΡΥΣΌΣ ΚΑΊ ΣΗΜΕΊΟΝ ΣΟΦΊΑς ΤΟΎ ΟΛΙΓΌΛΑΛΟΥ ...

      Διαγραφή
  2. Ενας ΑΦΥΠΝΙΣΜΕΝΟΣ ειναι ΑΠΕΙΡΩΣ καλυτερος απο αυτους που βλεπουν τηλεοραση και ακουν ΕΡΤ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνῶ κι᾿ἐπαυξάνω ! Γι᾿αὐτό λέω καί ξανά λέω ἀπεγκλωβιστεῖτε ἀπό τήν συστημική πληροφόρησιν ( ὄλων τῶν μέσων πού τήν ἐκφράζουν) καί κάνετε τήν δική σας ἐπιλογή στήν ἐνημέρωσιν-πληροφόρησιν μέσῳ ἐγκύρων διαδικτυακῶν ἱστοτόπων πού ἀποσκοποῦν στήν ἀντικειμενική καί ἄνευ ἐπηρεασμῶν ἐνημέρωσιν-πληροφόρησιν.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ zen !

      Διαγραφή
  3. Ποίος είναι αυτός που κρίνει εάν το ορθώς είναι ορθόν;
    Πιστεύω πως δεν χρειάζεται ερμηνεία η ερώτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποιός ; Ὁ Σωκράτης ἴσως ; Διάβασε ( σέ μετάφρασιν) τόν "Γοργία" τοῦ Πλάτωνος, ἐδῶ :

      http://e-library.iep.edu.gr/iep/collection/browse/item.html?code=02-01615&tab=01

      Ἤ καί μία ἀνάγνωσις τοῦ ἔργου τοῦ θείου Ἀριστοτέλους :
      Ἠθικά Νικομάχεια ( https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=78 )
      Ὅλο καί κάτι θά λάβῃς ὡς ἀπάντησιν περί τοῦ ὀρθοῦ.

      « ... ἡμῶν ἐν ἑκάστῳ δύο τινέ ἐστον ἰδέα ἄρχοντε καί ἄγοντε, οἷν ἑπόμεθα ᾗ ἂν ἄγητον, ἡ μέν ἔμφυτος οὖσα ἐπιθυμία ἡδονῶν, ἄλλη δέ ἐπίκτητος δόξα, ἐφιεμένη τοῦ ἀρίστου. τούτω δέ ἐν ἡμῖν τοτέ μέν ὁμονοεῖτον, ἔστι δέ ὅτε στασιάζετον· καί τοτέ μέν ἡ ἑτέρα, ἄλλοτε δέ ἡ ἑτέρα κρατεῖ. δόξης μέν οὖν ἐπί τό ἄριστον λόγῳ ἀγούσης καί κρατούσης τῷ κράτει σωφροσύνη ὄνομα· ἐπιθυμίας δέ ἀλόγως ἑλκούσης ἐπί ἡδονάς καί ἀρξάσης ἐν ἡμῖν τῇ ἀρχῇ ὕβρις ἐπωνομάσθη. ..» ( Πλάτων " Φαῖδρος ", [237 e - 238a] )

      Δῆλα δή :
      ( ... Πρέπει λοιπόν να εννοήσωμεν ότι εις έκαστον από ημάς δύο τινές ιδέαι κυβερνώσαι και διευθύνουσαι τας πράξεις μας υπάρχουσι, των οποίων τον δρόμον ακολουθούμεν· η μεν μία είναι έμφυτος επιθυμία των ηδονών, η δε άλλη επίκτητος εκτίμησις ποθούσα το άριστον. Αύται δε αι ιδέαι άλλοτε μεν ομονοούσιν εντός ημών, κάποτε δε συμπλέκονται· και άλλοτε μεν η μία, άλλοτε δε η άλλη νικά. Όταν μεν λοιπόν η λογική εκτίμησις μας οδηγή εις το άριστον και κατακυριεύη εντελώς την ψυχήν μας, σωφροσύνη καλείται· όταν δε η παράλογος επιθυμία μας σύρη προς τας ηδονάς και κυριαρχή εντός μας, λαμβάνει το όνομα της ύβρεως...»

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
  4. Πελασγικη μας εισαι οντως μια εξ υμων των Ελληνων Αριστη και σε ευχαριστω πολυ , πολυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή