" ...μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2022

Χρόνια Πολλά, Καλή χρονιά ! Κι᾿ἕνα διήγημα

 Τό φλουρί τοῦ φτωχοῦ


Τό πρῶτο φλουρί τῆς βασιλόπιτας, πού μοῦ ἔπεσε, βγῆκε μοιρασμένο. Ἦταν ἀληθινό φλουρί, γιατί ὁ πατέρας μου ἐκεῖνο τόν καιρό συνήθιζε νά βάζει στή βασιλόπιτα τοῦ σπιτιοῦ μας μιά χρυσή ἀγγλική λίρα.

Πῶς ἔρχονται τά πράματα καμιά φορά!

Ὁ πατέρας μου ὄρθιος μπροστά στό ἁγιοβασιλιάτικο τραπέζι, ἔκοβε τήν πίτα, ὀνοματίζοντας κάθε κομμάτι ξεχωριστά, πρίν κατεβάσει τό μεγάλο μαχαίρι τοῦ ψωμιοῦ. Ἀφοῦ ἔκοψε τό κομμάτι τοῦ σπιτιοῦ, τῶν ἁγίων, τό δικό του καί τῆς μητέρας μου, πρίν ἀρχίσει τά κομμάτια τῶν παιδιῶν, σταμάτησε σάν νά θυμήθηκε κάτι.

- Ξεχάσαμε, εἶπε, τό κομμάτι τοῦ φτωχοῦ. Αὐτό ἔπρεπε νά' ρθεί ὕστερ΄από τους ἁγίους. Ἄς εἶναι ὅμως. Θά τό κόψω τώρα κι ὕστερα θ΄αρχίσω τά κομμάτια τῶν παιδιῶν. Πρῶτα ὁ φτωχός. Κατέβασε τό μαχαίρι. Καί εἶπε:

- Τοῦ φτωχοῦ.

Ἔπειτα θά ἐρχόταν τό δικό μου κομμάτι, πού ἤμουν ὁ μεγαλύτερος ἀπό τά παιδιά.

Καθώς τραβοῦσε ὅμως τό κομμάτι τοῦ φτωχοῦ, γιά νά κόψει τό δικό μου, τό χρυσό φλουρί κύλησε στό τραπεζομάντηλο. Τό κόψιμο τῆς πίτας σταμάτησε. Κοιτάζαμε ὁ ἕνας τόν ἄλλον κι ὁ πατέρας ὅλους μας.

- Ποιανοῦ εἶναι τώρα τό φλουρί; Εἶπε ἡ μητέρα μου. Τοῦ φτωχοῦ ἤ τοῦ Πέτρου; Ἐγώ λέω πώς εἶναι τοῦ Πέτρου.

Ἡ καημένη ἡ μητέρα! Τό εἶχε καημό νά πέσει σ΄εμένα.

ἐδῶ
- Οὔτε τοῦ φτωχοῦ εἶναι, εἶπε ὁ πατέρας μου, οὔτε τοῦ Πέτρου. Τό σωστό, σωστό. Τό φλουρί μοιράστηκε. Ἦταν ἀνάμεσα στά δυό κομμάτια. Καθώς τά χώρισα μέ τό μαχαίρι, ἔπεσε κάτω. Τό μισό, λοιπόν, εἶναι τοῦ φτωχοῦ, τό μισό τοῦ Πέτρου.

- Κι τί θά γίνει τώρα; Ρώτησε στεναχωρημένη ἡ μητέρα μου.

- Μήν πονοκεφαλάτε..., εἶπε ὁ πατέρας. Ἄνοιξε τό πορτοφόλι του, ἔβγαλε ἀπό μέσα δυό μισές χρυσές λίρες- τό χρυσάφι δέν εἶχε κρυφτεῖ ἀκόμα- καί τίς ἀκούμπησε στό τραπέζι.

- Νά, τί θά γίνει. Αὐτή φυλάξτε τη, νά τή δώσετε στόν πρῶτο ζητιάνο, πού θά χτυπήσει τήν πόρτα μας. Εἶναι ἡ τύχη του. Ἡ ἄλλη μισή εἶναι τοῦ Πέτρου. Καί μου τήν ἔδωσε.

- Καλορίζικη! Καί τοῦ χρόνου, παιδί μου! Εἶσαι εὐχαριστημένος;

Ἤμουν καί μέ τό παραπάνω. Ἡ ἰδέα, μάλιστα, πώς εἶχα συντροφέψει μέ τό φτωχό, μέ διασκέδαζε πολύ.

- Θά τοῦ τή δώσω ἐγώ μέ τό χέρι μου, εἶπα.

Γελούσαμε ὅλοι μέ τήν παράξενη τύχη μου. Τ΄άλλα παιδιά μέ πείραζαν. Ὁ σύντροφος τοῦ φτωχοῦ. Μονάχα ὁ πατέρας μου δέ γελοῦσε. Ἐκεῖνος μέ τράβηξε κοντά του, μέ φίλησε καί μοῦ εἶπε:

- Μπράβο σου! Εἶσαι καλό παιδί.

Τό ἄλλο πρωί, μόλις ξυπνήσαμε, χτύπησε ἡ πόρτα. Κάτι μοῦ ἔλεγε πώς ἦταν ὁ ζητιάνος, πού ἔφτανε βιαστικός νά πάρει τό μερίδιό του.

Ἔτρεξα στήν πόρτα μέ τή μισή λίρα. Ἦταν ἕνας γέρος φτωχός, μέ κάτασπρή γενειάδα, γυρτός ἀπό τά χρόνια, καί τρέμοντας ἀπό τό κρύο μουρμούριζε εὐχές.

- Πᾶρε , παπποῦ..., τοῦ εἶπα.

Ὁ γέρος, πού δέν ἔβλεπε καλά καί πού εἶχε γυαλίσει, φαίνεται παράξενα ἀπό τά χρόνια τό χρυσό νόμισμα, τό ἔφερε κοντά στά μάτια του , γιά νά τό κοιτάξει καλύτερα. Δέν μποροῦσε νά πιστέψει πώς κρατοῦσε χρυσάφι στά χέρια του, τόν καιρό ἐκεῖνο πού ὅλοι ἔδιναν στούς φτωχούς δίλεπτα καί μονόλεπτα.

- Τί εἴν΄αυτό, παιδάκι μου; μέ ρώτησε.

- Μισή λίρα εἶναι, παππού...του εἶπα. Πᾶρε την. Δική σου εἶναι.

Ὁ καημένος δέν ἤθελε νά τό πιστέψει.

- Μήπως ἔκαμες λάθος, παιδάκι μου; Γιά ρώτησε τούς γονεῖς σου.

Τοῦ ἐξήγησα μέ τί τρόπο εἴχαμε μοιραστεῖ τό φλουρί τῆς βασιλόπιτας. Ὁ γέρος ἔτρεμε ἀπό τή χαρά του. Σήκωσε ψηλά τ΄αρρωστημένα του μάτια καί εἶπε:

- Ὁ Θεός εἶναι μεγάλος! Νά ζήσεις, παιδάκι μου, καί νά σέ χαίρονται οἱ γονιοί σου. Καί ὁ Θεός νά σ΄αξιώσει να΄χεις πάντα ὅλα τά καλά καί νά μοιράζεις μέ τούς φτωχούς καί τούς ἀδικημένους. Τήν εὐχή μοῦ να΄χεις!

Μοῦ ἔδωσε τήν εὐχή του, σήκωσε πάλι ψηλά κατά τόν οὐρανό τ΄αρρωστημένα του μάτια καί κατέβηκε μέ τό ραβδί του τή σκάλα.

Παύλου Νιρβάνα 

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ !  ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ! 



Ἡ Πελασγική

4 σχόλια:

  1. Ε Ξ Α Ι Ρ Ε Τ Ι Κ Ο !
    Ε Υ Γ Ε καί τρίς ΕΥΓΕ γιά τίς έξοχες π α ρ α δ ο σ ι α κ έ ς καί γεμάτες Ελλάδα εικόνες αυτής της βαθιά ψυχωφελούς διηγήσεως!
    Πόσο σ π α ν ί ζ ο υ ν αυτά στό διαδίκτυο......
    ΚΑΛΗ & ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ μέ υγεία, κουράγιο, δύναμη καί σύν Θεώ νά είναι καλύτερη από τήν απερχόμενη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θυμᾶμαι ἀπό τό Δημοτικό,κάθε ἑορταστική περίοδο διαβάζαμε στήν τάξιν τά διηγήματα τῶν ἐξαιρετικῶν αὐτῶν λογοτεχνῶν. Τί ὄμορφες ἀναμνήσες ἀλλά καί τί ὡραῖα δείγματα λογοτεχνίας λαμβἀναμε!

      Ὅπως τό γρἀφεις ἀγαπητέ τέτοια διηγήματα μᾶς πρόσφέρουν : « ...έξοχες π α ρ α δ ο σ ι α κ έ ς καί γεμάτες Ελλάδα εικόνες...»

      Ὅσο μποροῦμε νά διατηροῦμε τίς ἀναμνἠσεις αὐτές καί νά μεταφέρουμε,μέσ᾿ἀπό τίς δημοσιεύσεις τίς ὑπέροχων διηγημάτων μία Ἑλλάδα παραδοσιακή, ἀνθρώπινη,ἀληθινή !

      ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ καί ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ !

      Διαγραφή
  2. Ε Ξ Α Ι Ρ Ε Τ Ι Κ Ο !
    ΔΕΝ ΕΧΩ ΛΟΓΙΑ...

    Kαλή Χρονιά….σε ολους με υγεία και χαρά!!!

    Δειτε την ταινια
    Its a Wonderful Life 1946 με ελληνικους υποτιτλους

    https://voody-online.com/load/oikogeneiak/16955-its_a_wonderful_life_1946.html

    ΑΓΓΕΛΙΚΗ-ΑΧΑΡΝΑΙ 🌹

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Χρονιά, Χρόνια Πολλά !

      Ὁλόθερμες εὐχές γιά κάθε καλό,ἀγαπητή Ἀγγελική.

      Ὅταν εἶχα ᾿δεῖ πρώτη φορά τήν ταινία αυτή,μοῦ εἶχε μείνει ἐκεῖνο μέ τήν καμπανούλα πού χτυποῦσε στό χριστουγεννιάτικο δένδρο. Εἶχε κἀτι πολύ δυνατό αὐτό τό συναίσθημα κα΄δέν τό ξέχασα ποτέ. Ἀλήθεια,ποτέ. Ὅποτε ἔβλεπα στολίδι καμπανούλα ὅλο αὐτό θυμώμουν. Τήν ἔκανα νά κουδουνίσῃ κι᾿ἔλεγα : Ἕνας Ἄγγελος μόλις πῆρε τά φτερά του !

      Τί μηνύματα περνοῦσαν κάποτε στόν κόσμο. Ὑπέροχα ! Ἁπλά ἀλλά τόσο ἀληθινά.

      Ὅσοι δέν τήν ἔχετε ᾿δεῖ,νά τήν ᾿δεῖτε.

      Εὐχαριστοῦμε πολύ γιά τήν ταινία, ἀγαπητή Ἀγγελική !

      Διαγραφή