" ...μητρός τε καὶ πατρὸς καὶ τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρὶς καὶ σεμνότερον καὶ ἁγιώτερον καὶ ἐν μείζονι μοίρᾳ καὶ παρὰ θεοῖς καὶ παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

Δευτέρα, 6 Μαρτίου 2017

Οἱ ἱερές -ἀνίερες Κυκλαδες - Σῦρος


Διογένη τί ψάχνεις μέ τό φανάρι; - Ἕλληνες... 



φωτό
Θά βάλουμε ὡς εἰσαγωγή τήν ἀναφορά στίς Κυκλάδες πού κάνει ὁ Μάνος Δασκαλάκης (ἐρευνητής-συγγραφεύς) ἀπό τό θέμα «Ἡ Ἀπόκρυφη Μύκονος» πού δημοσιεύθηκε στό περιοδικό  Nexus, τεύχος 19, 3ος-4ος 2003 ἐπεί δή πιστεύω πώς εἶναι ἀπό τίς πλέον ἀντιπροσωπευτικές στό παρόν θέμα (τό ὁποῖον δέν θά περιοριστῇ στήν Σῦρον,βεβαίως). Διαβᾶστε τό θέμα τῆς Μυκόνου : Ἀπόκρυφη Μύκονος
θά τό βρεῖτε ἄκρως-ἄκρως ἐνδιαφέρον,σᾶς διαβεβαιῶ !

« Όταν λέμε "Κυκλάδες", εννοούμε ένα, κάπως κυκλικού  σχήματος, νησιωτικό συγκρότημα που περιλαμβάνει ,( κέντρο την Δήλο) τα νησιά: Άνδρος, Τήνος, Μύκονος, Σίφνος, Σέριφος Νάξος-Σύρος, Πάρος, Κύθνος, Κέως ή Κέα (Τζια) και η (γνωστή ως  "ελεεινή κολυμβήθρα) Γύαρος ή Γυάρος ή Γιούρα. Για τις "Κυκλάδες" στην μακρινή αρχαιότητα έγραψαν οι: Ηρακλείδης ο Ποντικός ("Περί νήσων"), Ερμογένης ο Σμυρναίος, Φιλοστέφανος, Ξεναγόρας (Νήσων κτίσεις"), Σήμος και Κόνων ("Νησιάς"), Αρετάδης ο Κνίδιος ("Νησιωτικά"), Καλλίμαχος ("Κτίσεις Νήσων και πόλεων μετονομασίαι"). Στις Κυκλάδες κατ' αρχάς κατοίκησαν οι  Πελασyόί κατοπιν οι  Φοίνικες, ύστερα ήρθε ο ελεεινός Μίνως ο οποίος έδιωξε τους Πελασγούς – Κάρες  και τοποθέτησε εκεί  τους δικούς του γιούς, τους  οποίους ξανάδιωξαν  οι Θαλασσοκράτορες Κάρες.  Κατόπιν ήρθαν Ίωνες από την Μ.  Ασία και την Αττική (Αθήνα). Ο ελεεινός Κούρτιος φέρεται ως ο κύριος υπεύθυνος για την διαστρεψιτυπία της Ελληνικής - Πελασγικής ιστορίας υποστηρίζοντας ότι "οι ΄Ελληνες κατάγονται από τους... Φρύγες",  δηλαδή... τους  Φράγκους που "κατέλαβαν" (!) την Μ. Ασία και άλλες τέτοιες αηδίες. Ο αδόκιμος Κ. Παπαρρηγόπουλος λέει τα ίδια και χειρότερα (ανακατεύει, όχι τυχαία, την Πελοπόννησο και την κάθοδο των Ηρακλειδών). Ο πρώτος, μέσα στην προσπάθειά του να διαστρέψει την αλήθεια, ομολογεί ότι: «οι  Ασιανοί Έλληνες αυτοαποκαλούντο  Ίωνες και Ιάονες» ( πρβλ. Ιάπωνες" και "Ιάfωνες", ο.π.). Και μία λεπτομέρεια: στα αρχαία Σανσκριτικά η λέξη "Ορτυγία" λέγεται 'Vartiku που (φυσικά) σημαίνει "αυγή" "ηώ"! ...Ο Αρχίλοχος και ο Αμοργινός Σιμωνίδης έγραψαν ότι οι νεοκλασσικοί Ελληνικοί μύθοι είναι Ινδικοί και διαδόθηκαν στην Ελλάδα μέσω της Ασσυροβαβυλωνίας και διά των, οικιστών των Κυκλάδων, Φοινίκων: Στους μύθους εκείνους οι Κυκλάδες ήταν «Ιερές» (γέννηση Βάκχου, Ποσειδωνιακή θρησκεία, Γίγαντες, Δαν-άη/ Δαναοί,  Αργοναύτες, κ.ά.). Η ν. Μύκονος μαζί με την "μικρή" και την "μεγάλη" Δήλες υπάγονται, διοικητικά, στον δήμο Σύρου ή Συρίας (αρχ.). Προς το τέλος του 3ου αι. μ.Χ. στο Αιγαίο εμφανίζεται η πρώτη Χριστιανική Κοινότητα που περιελάμβανε την Κέα (Τζιά), την Μύκονο, την Σέριφο καί τήν Σῦρον...» 

Ἄλλη πικρή ἱστορία,ἡ Σῦρος ! Ἐκεῖ νά δεῖτε κατάληψις !

Τσιφλίκι τῶν Λατίνων εἶχε γίνῃ ἡ νῆσος καί ὁλόκληρον τό Αἰγαίον (κυρίως οἱ Κυκλάδες,βεβαίως-βεβαίως !)! Ἀκόμη καί γιά ἕνα γαϊδούρι (ναί,ἕνα γαϊδούρι), ἔγινε πολιορκία τῆς Σύρου (1286) ἀπό τόν ἡγεμόνα (Δούκας) τῆς Τήνου,τόν Βαρθολομαίον Γκύζη. Τό γαϊδούρι του τό εἶχαν κλέψῃ οἱ πειρατές καί τό εἶχαν πουλήσῃ στόν Σανοῦδο τόν κυρίαρχον τῆς Σύρου. Ἡ πολιορκία ἀπέτυχε καί οἱ ὁμόφυλοι τά βρῆκαν μεταξύ τους,μετά ἀπό μεσολάβησιν ἄλλων μεγάλων Λατίνων καί κυριάρχων ( Βαρόνος Καλαβρύτων,Γκοντφρουά Ντε Τουρνέ καί ὁ ναύαρχος τοῦ βασιλιά τῆς Σικελίας Ναρζό Ντε Τουσί) μιλᾶμε γιά μεγάλες προσωπικότητες,πλιατσικαδώρους καί κατσαπλιάδες τῶν θαλασσῶν !

Γκοντφρουά Ντε Τουρνέ
Οἱ πειρατές καί οἱ κουρσάρο,λοιπόν,ἔδιναν κι'ἔπαιρναν στά νησιά. Ὅπου βεβαίως τά εἶχαν γεμίσῃ μέ τίς φάρες τους. Στήν Ἄνω Σῦρον,τό 1494,ὑπῆρχαν 400 κάτοικοι,κυρίως ΜΕΤΟΙΚΟΙ καί ἦρθαν σέ ἐπιμιξία μέ τούς Βενετούς κατακτητές. Καί τό 1579,μετά τήν κατάλυσιν τοῦ Δουκάτου ἀπό τούς Ὀθωμανούς,ἡ Σῦρος ἀριθμεῖ 3000 κατοίκους. Ἀντιλαμβάνεσθε τήν φάρα τους,ἔ ; 
Φυσικά οἱ Ὀθωμανοί τού παρεῖχαν ἀρκετά δικαιώματα καί προνόμια (Συνθήκη τῶν Διομολογήσεων 1535,μεταξύ Φράγκων -Ὀθωμανῶν,πού προστάτευε τούς καθολικούς τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας). Καί τότε πλάκωσαν οἱ Καπουτσίνοι καί οἱ Ἰησουΐτες στήν Σῦρον ! 


Σφραγίδα τῆς κοινότητας Ἄνω Σύρου (1774)
Τό 1635,στήν Σῦρον ὑπῆρχαν 2000-3000 καθολικοί καί 100 ὀρθόδοξοι ! Ἔ, δέν μποροῦσαν οἱ Φράγκοι ν'ἀφήσουν ἀβοήθητους τούς δικούς τους ἀνθρώπους ! Οἱ κουρσάροι ἀναλαμβάνουν τήν προστασίαν τους. Κουρσάροι (Φράγκοι καί Λατίνοι) πού ἀπό πειρατές καί κατσαπλιάδες καί φονιάδες,ἐπεί δή μιά χαρά ἐξυπηρετοῦσαν τά συμφέροντα τῶν χωρῶν τους,ἀργότερα (βγαίνοντας στήν ...σύνταξιν) ἐλάμβαναν ἀξιώματα ἀναλόγου μεγέθους τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ τῶν χωρῶν τους. Καί ἔτσι μᾶς προέκυψαν καί οἱ ἀριστοκράτες στά Αἰγαιοπελαγίτικα νησιά πού ἤδη τά ἐγνώριζαν πολύ καλῶς καί φυσικά εἶχαν ἑτοιμάσῃ καί τό ἔδαφος ! 

Φυσικά οἱ τοῦρκοι οὔτε πού διενοοῦντο νά πλησιάσουν τά νησιά ! Μάλιστα ὅταν κάποιες (10-12) οἰκογένειες ἀπό τήν Νάξον,εἶχαν ἀσπαστῇ τόν μωαμεθανισμό (τά πρῶτα χρόνια καταλήψεως ἀπό τούς τούρκους), οἱ καθολικοί τοῦ νησιοῦ, ζήτησαν ἀπό τούς κουρσάρους νά τούς πάρουν σιδηροδέσμιους στήν Μάλτα. Ὅπερ καί ἐγένετο ! Ἄντε τώρα νά περάσῃ ἀπό τό μυαλό ὅποιου δή ποτε νά κάνῃ κάτι παρόμοιο...Καί οἱ Ἕλληνες ; Ἄ, οἱ Ἕλληνες : 

«Αν ένας Έλληνας αδικήσει ένα χριστιανό της λατινικής κοινότητας, ο τελευταίος δεν έχει παρά να παραπονεθεί στον καπετάνιο του πρώτου πλοίου που μπαίνει σ' αυτό το λιμάνι και ο Έλληνας τιμωρείται». Οι καθολικοί στη Σύρο ήταν 5.000, ενώ οι ορθόδοξοι 15 οικογένειες. Ο μόνος Τούρκος ήταν ο Καδής.» (πηγή )

Οἱ Καπουτσίνοι χτίζουν σχολεῖα καί ἐμφανίζονται καί οἱ Οὐρσουλίνες. Ἔμ, τά κορίτσια θά ἔμεναν ἐκτός ...διαπαιδαγωγήσεως; ! 

« Η μεγαλύτερη ανάπτυξη της εμποροναυτικής κίνησης στη Σύρο αυτήν την περίοδο οφείλεται επίσης στη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή και στον περιορισμό της πειρατείας. Οι Συριανοί που αρχικά ταξίδευαν με μικρά καΐκια, αγοράζουν με τα κέρδη τους όλο και μεγαλύτερα πλοία και φτάνουν σταδιακά να κάνουν ταξίδια μέχρι τη Σμύρνη, την Κωνσταντινούπολη, την Κρήτη και την Ιταλία. Από το λιμάνι της Σύρου διεξάγεται ένα σημαντικό εξαγωγικό εμπόριο, κυρίως κρασιού, όχι μόνο Συριανού, αλλά και των υπολοίπων Κυκλάδων. Δημιουργούνται εμπορικά καταστήματα που προμηθεύουν διάφορα είδη στους ναυτικούς και τα πλοία που προσεγγίζουν όλο και πιο συχνά στο λιμάνι. Ο Della Roca γράφει το 1790: «Ο λιμήν της Σύρου ευρίσκεται μεταξύ δύο λίαν σημαντικών περασμάτων δια τους μεγαλύτερους λιμένας της Ανατολής. Ευρισκόμενος από της μιας πλευράς μεταξύ των νήσων Ευβοίας και Άνδρου και από της άλλης μεταξύ Τήνου και Μυκόνου, είναι τόσο κατάλληλος και τόσον ευνοϊκός εις τα πλοία που δοκιμάζονται από τους ανέμους στα περάσματα αυτά, ώστε λίγες είναι οι εβδομάδες που δεν βλέπει κανείς σκάφη να προσεγγίζουν, κυρίως γαλλικά. Συχνά υπάρχουν στο λιμάνι 15-18 πλοία».(πηγή)

Μέ ὅλα αὐτά τά καλά,κορόϊδα ἦταν οἱ Συριανοί νά λάβουν μέρος στόν Ἀπελευθερωτικόν Ἀγῶνα ; Ποιόν ἀγῶνα; Τί τούς ἕνωνε ἄλλως τε μέ τούς Ἕλληνες; Οὐδέτερη λοιπόν ἡ στάσις τῆς Σύρου. Ἐκεῖ μαζεύτηκαν καί ἀρκετοί (προφανέστατα δικοί τους ὁμόφυλοι) ἀπό τούς Χιῶτες καί Ψαριανούς πού σώθηκαν ἀπό τίς μεγάλες σφαγές. Ἔ, τώρα ποιοί σώθηκαν δέν χρειάζεται καί πολύ σκέψις... Καί ἀφοῦ πληθύναν ἀρκετά ἔπρεπε νά ἀλλάξουν καί κάποια πράγματα. Ὅπως τό ὅνομα τῆς πόλεως πού εἶχε τόσο μεγαλώσει ! Καί ὁ νονός ; Ποιός ἄλλος, ἕνας Ῥάλλης !  

«Τελικά έγινε δεκτή η πρόταση του Χιώτη Λουκά Ράλλη: «Κύριοι, υπό την σκέπην του Ερμού, Εφόρου του εμπορίου, συνέστη και προήχθη η πόλις αυτή, δίκαιον και πρέπον δια τούτο, να την αφιερώσωμεν εις τον κερδώον Ερμήν και να την ονομάσωμεν Ερμούπολιν».

Τό ἐμπόριο στό μυαλό του ! Ἔμ, δέν ξεχνοῦμε τίς καταβολές μας. Δέν ξεχνοῦμε τί εἶναι αὐτό πού μᾶς τρέφει καί μᾶς δυναμώνει !  Αὐτό πού μᾶς κάνει μεγάλους καί τρανούς ! Ξέρουν αὐτοί καθ'ὅ,τι ...περιούσιοι τοῦ εἴδους ...

« Οι ντόπιοι Συριανοί ήθελαν να διαφυλάξουν την ουδετερότητά τους, ενώ οι έμποροι - πρόσφυγες δεν επιθυμούσαν κανέναν περιορισμό ή φορολογική επιβάρυνση στις επιχειρήσεις τους, μολονότι η Σύρος ενίσχυε οικονομικά την Επανάσταση με φόρους, τελωνειακούς δασμούς και υποχρεωτικούς εράνους.Στο μεταξύ η κίνηση του λιμανιού αυξανόταν ραγδαία, με τη διακίνηση φορτίων σίτου για την τροφοδοσία και των δύο εμπολέμων, αλλά και πολεμοφοδίων, την εκποίηση λειών πολέμου αλλά και πειρατικών λαφύρων, την εξαγορά αιχμαλώτων, αλλά και το δουλεμπόριο, τη ναύλωση και αγοραπωλησία καραβιών και τη συγκέντρωση ειδήσεων από τα διερχόμενα πλοία(πηγή)

Χρῆμα,πολύ χρῆμα ! 

«Οι Ερμουπολίτες εύκολα πέρασαν στο εμπόριο της «μανιφατούρας» (υφασμάτων) και μεταξιού, των δερμάτων, των σιδερικών, δημιουργώντας συγχρόνως ένα ισχυρό τραπεζοπιστωτικό σύστημα. Το 1845 λειτούργησε το υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας. Η Σύρα έγινε το πρώτο εμπορικό λιμάνι της χώρας. ...Με την εισαγωγή της ατμοκίνητης ναυτιλίας, ιδρύθηκε στη Σύρο, το 1856, η πρώτη σχετική εταιρεία στην Ελλάδα, με την ονομασία «Ελληνική Ατμοπλοΐα...Η «Ελληνική Ατμοπλοΐα» η οποία προόδευε, τον Απρίλιο του 1861 ίδρυσε το ατμοκίνητο σιδηρουργείο – ναυπηγείο της με την ονομασία «Νεώρειον και Μηχανουργεία Σύρου».(πηγή) 

Τώρα ὅσον ἀφορᾶ τά νεώτερα χρόνια καί τήν κάμψη πού γνώρισε γενικῶς ἡ Σῦρος,αὐτά μπορεῖτε νά τά διαβάσετε ἀναλυτικά ἐδῶ. Ἄλλως τε,καί ἡ Χῖος κάτι παρόμοιον γνώρισε. Οἱ περιστάσεις,οἱ ἀλλαγές τῶν καιρῶν,τό κέρδος τοῦ ἐμπορίου πέρασαν σέ διαφορετικούς τόπους. Εἶχαν βεβαίως τούς λόγους τους αὐτοί πού ἔστρεψαν τά πράγματα πρός ἄλλη κατεύθυνσιν,πάντα ἔτσι γίνεται,ὅμως αὐτοί ποτέ δέν βγαίνουν χαμένοι ! Ἴσα-ἴσα αὐτοί εἶναι καί οἱ πρῶτοι πού ὠφελοῦνται καί πιάνουν τά μεγάλα πόστα... Εἴδατε τούς Χιῶτες πῶς βρῆκαν τήν ἄκρη μετά τήν καταστροφή καί τίς σφαγές; Ἔ, κάπως ἔτσι βρῆκαν τίς ἄκρες καί οἱ Συριανές ...ἀριστοκρατικές οἰκογένειες. Γιατί αὐτοί ποτέ,μά ποτέ δέν χάνονται ! Καί τό σπουδαιότερο ἀφήνουν τήν σπορά τους νά ...δουλεύῃ ἐς ἀεί...

Γιά τοῦ λόγου τό ἀληθές διαβᾶστε : 

«Στην Άνω Σύρο, εκτός από τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και το σεβασμό της αρχιτεκτονικής παράδοσης, η δημιουργία μικρών μουσείων και αρχείων δείχνει πως αρχίζει να γίνεται συνείδηση από την τοπική κοινωνία ότι το πολιτιστικό, όπως και το φυσικό περιβάλλον, δεν είναι μόνο παράγοντες τουριστικής έλξης, αλλά και συγκριτικό πλεονέκτημα ταυτοποίησης σε ένα κόσμο που τείνει να γίνει ισοπεδωτικά ομοιόμορφος και γι' αυτό άμορφος. Το ζητούμενο είναι μια πολιτισμική παγκόσμια κοινωνία, ανεκτική, ανοιχτή και δημιουργικά αφομοιωτική στα διάφορα ρεύματα, ιδεών και ανθρώπων, όπως ήταν πάντα η Σύρος στη μακραίωνα ιστορία της.» (πηγή )


Υ.Γ. Καί κάτι πού διάβασα καί ἦταν πολύ ἀστεῖον καί τραγικό μαζύ. Διότι ἀπηχοῦσε τήν πραγματικότητα τοῦ ἔρμου αὐτοῦ τόπου :«Αυτό που έγινε εδώ πριν έναν αιώνα… δεν έγινε πουθενά αλλού. Στη Σύρο ξαναγεννήθηκε η Ελλάδα…» Ἐλευθέριος Βενιζέλος
Δῆλα δή,ὁ ἑβραῖος Μπενί Σελόν ἔβλεπε στήν Σῦρον τοῦ 1600 - 1800,τῶν κουρσάρων,τῶν Φράγκων καί τῶν Βενετῶν τήν Ἑλλάδα ; Μᾶλλον ναί,κατά πώς ἐννοοῦν αὐτοί,οἱ περιούσιοι ντέ,τήν ἑλλαδική :  Τσιφλίκι τους ...  

Οἱ ἱερές - ἀνίερες Κυκλάδες : Τῆνος

Ἀπόκρυφη Μύκονος


Ἑλλάς Αἰώνιον

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου