" ...μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ !


Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023

Τό Γνωστικό Νέφος : Ἀπό τόν Λούθηρο στόν Χέγκελ καί τήν Σχολή τῆς Φρανκφούρτης


Άρθρο του Piero Vassallo
Μετάφραση & σχόλια: Ιωάννης Αυξεντίου

Ο 15Ος ΑΙΩΝΑΣ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΜΟΛΥΝΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 

Κατά τη διάρκεια του 15ου αιώνα, οι γνωστικές αιρέσεις κυκλοφορούσαν στις περιοχές της Ευρώπης και ειδικά στη σκληρή και ατίθαση Γερμανία, της οποίας ο λαός ήταν δομικά ανοιχτός στην επίδραση αρχαίων δεισιδαιμονιών. Μέσα στον αρχαϊκό άνεμο που φυσούσε σε εκείνες τις περιοχές, ταρασσόταν ο Μαρτίνος Λούθηρος, ένας Αυγουστίνιος μοναχός, στην απελπισμένη αναζήτηση για μία άφεση από την ανίκητη αμαρτία που τον έπληττε. Έχοντας εμμονή ενάντια στο δόγμα της Ελεύθερης Βουλήσεως (αυτεξούσιο) και παρασυρόμενος από την επιθυμία να δείξει ότι η ρίζα της αμαρτίας του ήταν ένα ψέμα (δηλ. ότι δεν υπάρχει το αυτεξούσιο), ο Λούθηρος επινόησε την έννοια (με τον τρόπο της καθησυχαστική και συγχωρητική) του ‘servo arbitrio’ (της ‘δούλης βουλήσεως’, δηλ. ότι δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση). Ένα πεπρωμένο που προέρχεται από έναν σκοτεινό και αντιφατικό θεό, καθ’ όλα όμοιο με το χαοτικό πλήρωμα των αρχαίων γνωστικών. Σε αυτή την ψεύτικη θεότητα, ο Λούθηρος της έβαλε στο στόμα ακόμη και την παράλογη ρήση: “ego sum dominus, qui creo bonum et malum” (“Εγώ είμαι ο Κύριος, ο οποίος δημιουργεί το καλό και το κακό”). 

Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΟΥΘΗΡΙΑΝΗΣ ΑΙΡΕΣΗΣ ΚΑΙ Ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΙΔΕΑΛΙΣΜΟΣ.

Η παλαιο-γνωστική σκέψη, κρυμμένη μέσα στις διδασκαλίες της Λουθηριανής αίρεσης, έγινε σαφής στο γερμανικό ιδεαλισμό, όπως βεβαιώνει τόσο η μαρτυρία του πιο σπουδαίου μαθητή του Χέγκελ, του Karl Rosenkranz, όσο και οι επιστολές μεταξύ του Χέγκελ και του Σέλλινγκ, στις οποίες ανακαλύφθηκαν δηλώσεις ενθουσιώδους εκτίμησης για την διδασκαλία του γνωστικού Μαρκίωνα.

Ο Χέγκελ μεταμόρφωσε τη θεολογία του ανήσυχου μοναχού σε ένα φιλοσοφικό σύστημα που τείνει στην ψευδαίσθηση, στην οποία θεοποιεί τον άνθρωπο αποδίδοντας του εκείνη την ενότητα του Είναι και σκέψης που λαμβάνει χώρα μόνο στο Θεό. Μία πρόσφατη μελέτη της Alma von Stockhausen, καθηγήτρια φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ, προτείνει μία νέα και αναλυτική εξέταση της εξέλιξης, στο μνημειώδες έργο του Χέγκελ, του γνωστικού θέματος που κρύβεται στη θεολογία του Λούθηρου. Ο Χέγκελ, πράγματι, θέλησε να δείξει ότι το κακό πρέπει να νοείται μόνον ως το ‘λεγόμενο κακό’, δηλαδή ως αρχή κίνησης και δημιουργίας. Ως εκ τούτου, το κακό μετασχηματίζεται στην φιγούρα του ‘μη είναι’, που με τη σειρά του νοείται ως η αναπόφευκτη ανατροπή της θεότητας στο κόσμο. Σχεδόν επιβεβαιώνοντας την εξάρτηση της Χεγκελιανής διαλεκτικής από το γνωστικισμό, η Γερμανίδα φιλόσοφος αναφέρει ένα αινιγματικό κείμενο του Χέγκελ: “Για το Είναι και το μη Είναι πρέπει να ειπωθεί ότι σε κανένα μέρος του ουρανού ή της γης υπάρχει κάτι που δεν περιέχει αφ’ εαυτού τόσο το Είναι όσο και το μη Είναι, όπως στην περίπτωση του ίδιου του Θεού.” Εξ ου και η μυστικιστική θέση για την ‘αντίφαση’, η οποία στον Χέγκελ αντιστρέφεται στο σχήμα της αιτίας κάθε κίνησης και ζωτικότητας: “Μόνο εάν κάτι φέρει μέσα του μία αντίφαση, κινείται, έχει ώθηση και δραστηριότητα”.

Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΧΕΓΚΕΛΙΑΝΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ 

Ακόμη και στο προαναφερθέν ακροβατικό απόσπασμα είναι διάφανη η ομοιότητα του χεγκελιανού θέματος πάνω στην αντίφαση με το γνωστικό μύθο, που αποδίδει την αιτία του σχίσματος του ‘πληρώματος’ και την επακόλουθη πτώση του στον κόσμο, στη διαμάχη που προκλήθηκε από μία εξεγερμένη οντότητα, τη Σοφία. Στο γνωστικό ορίζοντα δεν υπάρχει θέση για τις ιδέες της δημιουργίας και της λύτρωσης, ούτε για την διάκριση μεταξύ του υπέρτατου όντος και της δημιουργημένης οντότητας. Ο Χέγκελ, πράγματι, αλλοιώνει την έννοια της δημιουργίας χαμηλώνοντας την σε ανθρώπινη μεταμόρφωση της υπερβατικής θεότητας: “η ανθρώπινη γνώση του θεού είναι η γνώση που ο θεός έχει για τον ίδιο” . Το πνεύμα του κόσμου “υπομένει το θάνατο και σε αυτόν διατηρείται… Ο θεός κερδίζει την αλήθεια του υπό την προϋπόθεση να ξαναβρεί τον εαυτό του στην απόλυτη καταστροφή” .

ΧΕΓΚΕΛ: Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ

Ένας οξυδερκής ερμηνευτής του Χέγκελ, ο Alexandre Kojève, υποστήριξε δικαιολογημένα ότι η διαλεκτική ή ανθρωπολογική φιλοσοφία του Χέγκελ, είναι, σε τελευταία ανάλυση, μία φιλοσοφία του θανάτου (ή του αθεϊσμού, που είναι το ίδιο). Η απόλυτη γνώση ή σοφία του Χέγκελ και η συνειδητή αποδοχή του θανάτου ως πλήρη και οριστική εκμηδένιση, είναι το ένα και το αυτό. Μαθητής του Γιάσπερ και έντονα επηρεασμένος από την σκέψη του Χάιντεγκερ, ο εβραϊκής καταγωγής Alexandre Kojève (1902-1968)  ‘ένας πονηρός στην αυλή του Χέγκελ’, συγκαταλέγεται μεταξύ των φιλοσόφων που ‘ολοκληρώνουν’ τη μοντερνικότητα στον απόλυτο μηδενισμό. Στη σχολή του σχηματίστηκαν ορισμένοι από τους σημαντικότερους πρωταγωνιστές της μεταμοντέρνας στροφής: ο Jacques Lacan, ο Pierre Klossowski, ο Jean Paul Sartre, ο Georges Bataille και ο André Breton.

O Kojève σημειώνει: “Η Χεγκελιανή Αρνητικότητα δεν είναι άλλο από το Τίποτα, που μπορεί να εκδηλωθεί ως θάνατος” . Και ο Χέγκελ το λέει καθαρά περισσότερες φορές. Για παράδειγμα στα μαθήματα του 1805-1806, όπου γράφει: “το αποτέλεσμά του: - θάνατος, η καθαρή Αρνητικότητα, τα άμεσο μη-Είναι.”.

ΤΟ ΧΕΓΚΕΛΙΑΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Ο ΘΕΟΣ ΣΕ ΣΥΝΕΧΗ ΠΑΛΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ.

Ο Alexandr Kojève έδειξε ότι στο σύστημα του Χέγκελ η ιστορία μειώνεται στη συνεχή και παράλογη επανάληψη του πολέμου του Θεού ενάντια στο εγγενές κακό του. Η μεθοδική μελέτη του χεγκελιανού έργου από την von Stockhausen αποκαλύπτει επίσης την ιδεαλιστική κατεύθυνση στη μείωση του ανθρώπου σε θεότητα πεταμένη στον κόσμο. Ολόκληρη η δημιουργία, με αγγέλους και ανθρώπους, ορίζεται από τον Χέγκελ ως η πρώτη φάση του κοσμικού γίγνεσθαι του Θεού στο εσωτερικό της αναγκαίας διαδικασίας του να θέτει τον εαυτό του σε αντίθεση με τον εαυτό του ή σε αυτό-αντικειμενοποίηση. Ο Χέγκελ υποστηρίζει ακριβώς ότι “η ανθρώπινη γνώση του Θεού είναι η γνώση που ο Θεός έχει για τον εαυτό του.”. 

ΤΟ ΧΑΜΗΛΩΜΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Κατά συνέπεια, η ιδέα της δημιουργίας μειώνεται σε μία ιδέα μίας μοιραίας και δραματικής πτώσης: “Το αυτο-άδειασμα του θεού μέσα στο χρόνο δεν είναι μία έκφραση της αυτοεπικοινωνιακής αγάπης του για τον άνθρωπο, αντίθετα είναι η αυτο-ικανοποίηση της ώθησης ενώ γίνεται ο εαυτός του.”. Ένα πέπλο από πλούσιες και περίπλοκες λέξεις δεν αρκεί για να κρύψει το δονούμενο μηδενισμό πάνω στην κορυφή της μοντέρνας σκέψης. Είναι λοιπόν πιθανόν ότι από την χεγκελιανή φιγούρα της θεϊκής πτώσης στον κόσμο, ο Μαρτίν Χάιντεγκερ νόμιμα συνήγαγε την έννοια του ‘ανθρώπου ποιμένα του τίποτα’. Βέβαιο είναι ότι η έρευνα των πηγών του μηδενισμού της Σχολής της Φρανκφούρτης και του θανατόφιλου ήθους σε ναρκωτική πορεία μεταξύ κλινικών αμβλώσεων, νευρολογικών κλινικών, κλινικών ευθανασίας, καθιστά το Γερμανικό Ιδεαλισμό ως την αυθεντική φιλοσοφική κορυφή της μοντερνικότητας.

Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΗΣ ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΧΕΓΚΕΛΙΑΝΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ.

Όπως, πράγματι, είχε επισημάνει ο Jurgen Habermas (Σχολή Φρανκφούρτης): “η άρνηση της Ιδεαλιστικής Γερμανικής φιλοσοφίας να δώσει Μορφή στις ουτοπιστικές της ιδέες ήταν αρκετά όμοια με τους καββαλιστές που τόνιζαν περισσότερο τις λέξεις παρά τις εικόνες”. Άλλωστε, η σκιά του καββαλιστικού γνωστικισμού συνόδευε τις ερμηνευτικές διαδικασίες της σχολής αυτής. Ο Χέγκελ και ο Μαρκούζε συγκλίνουν στην εξέγερση ενάντια στην κοινή λογική και ενάντια στην ηθική, ο Χέγκελ αποκαλεί τον Αριστοτέλη ‘ξεπερασμένο φιλόσοφο’ και ο Μαρκούζε τον δαιμονοποιεί ως εφευρέτη και προγεννήτορα του φασισμού.

Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι κάθε έργο που προορίζεται να παράγει ένα πραγματικό όφελος για την ανθρώπινη ύπαρξη εξαρτάται από την αποφασιστική άρνηση να προχωρήσουμε πάνω στο μοντέρνο δρόμο. Η ιδέα ενός συμβιβασμού, μιας συμφιλίωσης με το μοντέρνο παραλήρημα από τον Χέγκελ στο Λούθηρο μέχρι τον Kojève και τους Ιουδαίους της Φρανκφούρτης, δεν μπορεί να έχει άλλο σκοπό παρά την ταπείνωση της σκέψης και την ασφυξία της ζωής.

Σχόλια:

Α) Μιλώντας για την μεταμοντερνικότητα αναφέρθηκε το όνομα του Georges Bataille. Ένα απόσπασμα από την βιογραφία του αρκεί νομίζω για να μας δείξει τις συνιστώσες του μεταμοντέρνου: “Οι εμμονές του ήταν οι ανθρωποθυσίες, η μαγεία, η σουρεαλιστική πορνογραφία…”
Β) Ο Gershom Scholem (1897– 1982 ), πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας Επιστημών του Ισραήλ είχε δηλώσει: “I used to define the three groups around, respectively, the Warburg library, Max Horkheimer's Institute for Social Research,(δηλ. η σχολή της Φρανκφούρτης) and the metaphysical magicians around Oskar Goldberg , as the three most remarkable "Jewish sects" that German Jewry had produced. (Not all of them liked to hear this.)” [Gershom Scholem, From Berlin to Jerusalem: Memories of My Youth, 1980 ]

 Συνήθιζα να ορίζω τις τρεις ομάδες γύρω από, αντιστοίχως, τη βιβλιοθήκη του Warburg, το Max Horkheimer's Institute for Social Research,(δηλ. η σχολή της Φρανκφούρτης) και τους μεταφυσικούς μάγους γύρω από τον Oskar Goldberg , ως τις τρεις πιο αξιόλογες «εβραϊκές σέκτες» που ο γερμανικός εβραϊσμός είχε δημιουργήσει.( Δέν άρεσε σ᾿όλους ν᾿ακούν κάτι τέτοιο...) 



Διότι ὅπως καταλαβαίνετε ὅ,τι ζοῦμε τά τελευταῖα χρόνια ὡς ἀντιστορφή τοῦ Πολιτισμοῦ μας,δέν εἶναι καθόλου τυχαίον. Δέν ἔγινε καθόλου ἀπότομα,δέν συντελεῖται κάτω ἀπό τίς συνθῆκες τῆς τελευταίας 50ετίας. Εἶναι ἕν ...ἔργο,μία προσπάθεια συνεχής καί ἀδιάλειπτος πού ἔχει ῥίζες πολύ βαθιά καί μπορεῖ ν᾿ἀκουστῇ σέ κάποιους βαρετό ἀλλά εἶναι ἡ πραγματικότης : τούς συνήθεις ὑπόπτους...

Ἀπό τούς "σοφούς ῥαββίνους" αἰχμαλώτους τῆς Βαβυλώνος,στούς Ἐσσαίους καί μετά Γνωστικούς τῆς Ἀλεξάνδρειας καί διαφωτιστές τῆς Εὑρωπαϊκῆς Ἠπείρου καμμία ἀπολύτως διαφορά. Οἱ ἀλχημιστές καί θρησκόληπτοι ἰουδαῖοι συναντἠθηκαν στούς Φρανκιστές καί Σαμπατιανούς γιά νά φτάσουν νά ταυτιστοῦν στόν "διαφωτιστικό ἄνεμο" τῆς ἀναγεννημένης Εὐρώπης πάντα στό ἴδιο μοτίβο καί μ᾿ἕναν σκοπό-στόχο : τήν ἐπικράτησιν τῆς ἑβραϊκῆς φυλῆς σέ παγκόσμιο ἐπίπεδο καί σέ κάθε τι πού μπορεῖ νά χαρακτηρίζεται ὡς ἀνθρώπινο ἔργο,κοινωνικῆς ἔκφρασης ἑνός Πολιτισμοῦ. Τοῦ Δυτικοῦ Πολιτισμοῦ αὐτοῦ πού σήμερα καταστρέφεται μέ ὅ,τι εἶχε μαζύ του ὡς Ἱστορία τοῦ Ἀνθρώπου ! 

Τό ἐρώτημα πάντα ἕνα καί τό ἴδιο : θά τά καταφέρουν  ;  ................


Ἡ Πελασγική 

14 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Εἴτε ἔτσι εἴτε ἀλλιῶς στό σκοτάδι ὀδηγεῖται κανείς. Σήμερα εἴμαστε σέ κάτι χειρότερο,ἄν μπορεῖς νά χαρακτηρίσῃς κάτι πιό ἄσχημο ἀπό τό σκοτάδι. Νομίζω ὅμως πώς αὐτή ἡ ἀντιστροφἠ τῶν πάντων πού κυριολεκτικῶς μᾶς ἐπιβάλλουν εἶναι ὄντως χειρότερη ἀπό σκοτάδι.

      Ἄ ναί,ζόφος εἶναι τό βαθύ σκοτάδι τοῦ Ἄδη. Ἄρα,ναί ὅ,τι βιώνουμε σήμερα εἶναι ζόφος...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα κυρία Ευαγγελία

    Μόνον ο Θεός αγαπητή μου μπορεί και δεν αρνήθηκε ποτέ τον λαό Του και όλα τα έθνη
    θα σώνονταν και θα αδελφώνονταν αν ήταν πρώτα Χριστιανοί ορθόδοξοι , που ξέρουν ότι μόνο
    η ορθοδοξία είναι ο Χριστός , επειδή μόνο στην ορθοδοξία γίνονται τα θαύματα που έκανε ο Χριστός.

    Και ένα από τα μεγάλα θαύματα είναι αυτό που γίνεται κάθε Κυριακή στην εκκλησία ανά τα έθνη.

    Αν ήταν πρώτα χριστιανοί τα έθνη θα Κοινωνούσαν με τον Θεό κάθε Κυριακή και θα νικούσαν
    τον πενιχρό εχθρό

    αλλά τα έθνη γενικώς έχουν παραδοθεί - οικειοθελώς όπως το παραδέχεται ο Μακκόφ -
    στο ζουμποξ και στο χαβαναγκιλα και στο σαντα κλάους.


    Και έχουν χάσει πια την Κυριακή το πρωί .... και κατά κάποιο τρόπο έχουν αρνηθεί και τον Θεό ,
    αφού και οι κανόνες της εκκλησίας έχουν ποινή αφορισμού , παρακαλώ , για την συνεχόμενη αποχή από την εκκλησία.

    Όπως και να έχει δεν νομίζω , αν και το εύχομαι , τα έθνη να καταφέρουν να ξε-πονηρευτούν γιατί
    αν και απλή η μετάνοια είναι δύσκολη και θέλει κόπο.

    Έτσι βλέπω να εκπληρώνεται η παραβολή του αμπελώνος που είπε ο Χριστός για τους εβραίους.

    Σας ευχαριστώ
    Γεώργιος Γ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ὡραῖα τά ἔγραψες... Καί θά συμφωνήσω.

      Ξέρεις ὅμως,πιστεύω πώς ἡ καλοσύνη δέν διδάσκεται,πρέπει νά τό ἔχῃ ὁ ἄνθρωπος μέσα του. Κι᾿ὅταν γνωρίζει τό Καλό στήν οὐσία γνωρίζει τόν Θεό ! Καί δέν θά μποροῦσε ποτέ νά εἶναι κακός.

      Ὅσο γιά τούς ὑποκριτές καί φαρισαίους,στήν πραγματικότητα δέν κάνουν τίποτε περισσότερο ἀπό τό νά ὑπηρετοῦν τόν Γιαχβέ τους. Μέ ὅ,τι αὐτός ἀντιπροσωπεύει....

      Καλησπέρα ἀγαπητέ μου Γεώργιε !

      Διαγραφή
  3. Ὅλοι αὐτοί λατρεύουν τό θάνατο καί μισοῦν τή ζωή...Ἡ σκέψη τους; Τρικυμία ἐν κρανίῳ! Δύσκολα βγάζει κανείς ἄκρη μέ τά ἀποκυήματα τῶν διατεταραγμένων νοων τους...Λουθηρανοι, (ἀ)γνωστικιστές, ὀπαδοί τοῦ Χέγκελ...Ἀπερίγραπτο σύμπλεγμα κατωτερότητας ἀπέναντι στήν Ὀρθοδοξία καί στήν ἀρχαἰα ἑλληνική σκέψη τήν ὀποία ἀνεπιτυχῶς μηρυκάζουν...Τιποτένιοι! Τό πιο ἀνυπόληπτο δόγμα τοῦ χριστιανισμοῦ πήγε καί τακίμιασε μέ τήν ἐβραιϊλα....

    Μένουμε ἀδικαίωτοι κί ἀχειροκρότητοι
    σ'αὐτή τή μακρινή γωνιά
    ὄμως ἀντισταθμίζει πού
    γράφουμε Ἑλληνικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τά εἶπες ὅλα σέ λίγες γραμμές ! Δέν ἔχω νά συμπληρώσω κάτι.

      Μία ἐρώτησις μόνον :ἀντισταθμίζεται ἡ σημερινή κατάντια μας μέ τήν χρήσιν τῆς Ἑλληνικῆς καί μόνον ; Χμμ... Ἄν ἀναλογιστῇ κανείς τήν σύγχρονον φτώχεια της...

      Καλημέρα ἀγαπητή Θεοδώρα !

      Διαγραφή
    2. Ἀγαπητή Πελασγική, ναί! Εἷναι στίχοι τοῦ Κύπριου ποιητῆ Κώστα Μόντη ἀπό τό ποίημά του "Ἕλληνες Ποιητές". Ὁλόκληρο ἔχει ὡς ἐξῆς:

      ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ

      Ελάχιστοι μας διαβάζουν
      ελάχιστοι ξέρουν τη γλώσσα μας
      μένουμε αδικαίωτοι κι αχειροκρότητοι
      σ' αυτή τη μακρινή γωνιά
      όμως αντισταθμίζει που γράφουμε ελληνικά.

      Ὅποιος ἀγαπᾶ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ τήν Ἑλλάδα ὁμιλεῖ σωστά ἑλληνικά, ἀσχέτως μορφώσεως, ἀπό ἔνστικτο καί μόνο. Καί φυσικά, εἷναι ὁ μόνος πού μπορεῖ νά παράξει σκέψη. Αὐτός εἷναι ὁ λόγος πού ἡ ἑλληνική γλῶσσα πολεμᾶται τόσο ὕπουλα καί χυδαῖα. Ἄς πάρουμε μια ἰδέα ἀπό τά ἑλληνικά τῆς Κεραμέως σέ χθεσινό της μήνυμα γιά τήν ἐορτή τῶν Τριῶν Ἰεραρχῶν:

      30-01-23 Μήνυμα της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως για την εορτή των Τριών Ιεραρχών

      Αγαπητοί μας μαθητές, αγαπητοί εκπαιδευτικοί,

      Στις 30 Ιανουαρίου η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη τριών Αγίων, προστατών των μαθητών και των γραμμάτων: του Βασιλείου του Μέγα, του Γρηγορίου Ναζιανζηνού του Θεολόγου και του Ιωάννη του Χρυσοστόμου.
      Η γιορτή αυτή συνδέθηκε με την εκπαίδευση, καθώς οι Τρεις Ιεράρχες διέδωσαν, όχι μόνο το Χριστιανισμό, αλλά και την αγάπη για την επιστήμη, τα γράμματα, την ορθή σκέψη και τη φιλομάθεια. Εξήραν τη μάθηση, το έργο και το ρόλο του δασκάλου, την αξία των γραμμάτων και του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, παρότρυναν τους νέους να αναζητήσουν την αλήθεια και να βλέπουν με κριτική ματιά τα δεδομένα της εποχής.
      Το δίδαγμά τους, μία αυθεντική έκφραση Παιδείας, παραμένει πάντοτε επίκαιρο και το φως της σοφίας τους διαπερνά τους αιώνες, ξεφεύγοντας από τα στενά όρια της ανθρώπινης φύσης και αγγίζοντας τη διαχρονικότητα.
      Αγαπητά μας παιδιά, εύχομαι να αγαπάτε τη γνώση και να την επιδιώκετε για όλη σας τη ζωή.
      Χρόνια πολλά σε όλες και όλους!

      Εἷναι δύσκολα... τά ἑλληνικά! Εἰδικά ἄν δέν εἶσαι ἤ δέν νοιώθεις Ἕλληνας!...

      Διαγραφή
    3. Ναί εἶναι δύσκολα κυρίως γι᾿αὐτό,πού πολύ εὔστοχα,ἐπεσήμανες : «... ὁμιλεῖ σωστά ἑλληνικά ...εἷναι ὁ μόνος πού μπορεῖ νά παράξει σκέψη... »

      Ὅσο γιά τήν Κεραμέως νά τῆς ἀναγνωρίσουμε μόνον αὐτό πού προσπαθεῖ μέσ᾿ἀπό τό ἀνωτέρῳ μήνυμά της νά ἐπισημάνῃ ὡς οὐσία καί τό εὐχήθηκε : « εύχομαι να αγαπάτε τη γνώση και να την επιδιώκετε για όλη σας τη ζωή.»

      Καλησπέρα ἀγαπητή μου Θεοδώρα !

      Διαγραφή
    4. Ναί, πλήν ὄμως ἄλλα λέει ὁ δικός τους πλέον (τῆς ΝΔ) Τσατσόπουλος...Ὡς Ὑπουργός Παιδείας καί Θρησκευμάτων δέν πρέπει νά τοποθετηθεῖ; Γιατί σύμφωνα μέ τό τελευταῖο τους μεταγραφικό ἀπόκτημα χθές γιορτάσαμε κάποιους χιτλερικούς καί ὑβριστές τῆς ἑλληνικῆς σκέψης...Εἷναι φανερό ποῦ τό πᾶνε. Ἔντονη ἀμφισβήτηση τῆς ἑλληνικότητας τοῦ Βυζαντίου ὤστε νά ἀποκοπεῖ ὁ Ἑλληνισμός ἀπό τήν ἱστορική του συνέχεια καί σταδιακή ἀποδόμηση κάθε ἐμβληματικῆς μορφῆς τῆς Ὀρθοδοξίας ὡς δῆθεν διώκτη τοῦ ἀρχαίου
      ἑλληνικοῦ πνεύματος. Λές καί θά ξέραμε τί εἷναι ἀρχαία ἑλληνική σκέψη καί πολιτισμός ἄν δέν ὑπῆρχαν οἱ Βυζαντινοί Ἕλληνες οἱ ὁποίοι τά διέσωσαν, διαφύλαξαν, τά παρήγαγαν σέ πολλά ἀντίτυπα καί μάλιστα σέ μια ἐποχή πού δέν ὑπῆρχε τυπογραφία καί στή συνέχεια τά σχολίασαν, τά ὑπομνημάτισαν, τά δίδαξαν καί ξεπέρασαν σέ ὕφος, καλλιέπεια, γλωσσική καλλιέργεια καί γλωσσοπλαστική δύναμη ἀκόμα καί τούς κλασσικούς. Τά μεσαιωνικά ἑλληνικά εἷναι μέγιστη ἀπὀλαυση γιά ὅποιον εἷναι σέ θέση νά προσπελάσει τό πολύ ὑψηλό στύλ γραφῆς τους ἤ εἷναι ἐξοικειωμένος μέ αὐτό!

      Διαγραφή
    5. Νομίζω πώς δέν ἀξίζει τόν κόπο ν᾿ἀσχοληθῇ κανείς μέ τόν Τατσόπουλο. Ἄτομο πού θέλει νά νοεῖται σκεπτόμενο,μέ γνώσεις καί ἄξιος διαλόγου νά καυχᾶται γιά τίς ἐρωτικές του ἐπιδώσεις δημοσίως, ἔ μᾶλλον κάτι ἄλλο εἶναι πολύ διαφορετικό ἀπό αὐτό πού μπορεῖ νά χαρακτηρισθῆ ὡς πνευματικό ! Συνεπῶς...

      Ὅσο γιά τό Βυζάντιο,ὅσο καί νά ἔχῃ πολεμηθεῖ καί συνεχίζει νά πολεμᾶται,νομίζω αὐτό ἀπό μόνο του ἀποδεικνύει τήν μεγάλη του ἀξία. Κανείς,εἰλκρινῶς κανείς ἄνθρωπος μορφωμένος,μέ γνώσεις καί κυρίως σωστή Παιδεία δέν μπορεῖ ν᾿ἀμφισβητήσῃ τήν ἀξία τῆς περιόδου πού ἱστορικῶς καταγράφεται ὡς Βυζαντινή. Καί βεβαίως ὅσα αὐτή ἔχει δώσει σ᾿ὅλους τούς ομεῖς τοῦ ἀνθρωπίνου πολιτισμοῦ.
      Ὅποιος τό ἀμφισβητεῖ δύο τινά μπορεῖ νά συμβαίνουν : εἴτε ἔχει ἄγνοια τῆς Ἱστορίας εἴτε ἐξυπηρετεῖ ἄλλους σκοπούς...

      Καλησπέρα ἀγαπητή μου Θεοδώρα !

      Διαγραφή
  4. Ασχολουμενος απο τα μικρατα μου με την φιλοσοφια απο φυσικη ροπη, αναγκη και περιεργεια κανω μερικες πολυ συντομες και ισως χοντροκομμενες για καποιους διαπιστωσεις. Μνημεια ασαφους, διφορουμενου και επιτηδευμενα δυσνοητου λογου ειναι τα φιλοσοφικα εργα ιδιως των Γερμανων φιλοσοφων. Αρχης γενομενης απο τον ΚΑΝΤ και κατοπιν τον ΕΓΕΛΟ δεν υπαρχει τιποτα σαφες και ξεκαθαρο σαυτους. Σαν να μιλαει ο Βελτσος . Συγκρινοντας τους ας πουμε με την βαση που ειναι η Αρχαια Ελληνικη Φιλοσοφια(οση διασωθηκε απο την πυρα). Σχολη Φραγκφουρτης. Αμφισημες και δυσεξηγητες ορολογιες επιτηδες, παντου μα παντου, που δεν οδηγουν τον μελετητη πουθενα. Το αποκορυφωμα αυτης της τασης, το απαυγαυσμα της Γερμανικης δυσνοητηςκαι δυσεξηγητης φιλοσοφιας υπηρξε η σχολη της Φραγκφουρτης αρχης γενομενης απο τον ΛΟΥΚΑΤΣ, τον ΧΑΙΝΤΕΡΓΚΕΡ, τον ΧΟΡΚΧΑΙΜΕΡ, τον ΑΝΤΟΡΝΟ και τον ΜΑΡΚΟΥΖΕ.Τι λενε ολοι αυτοι?? Ουσιαστικα δεν καταληγουν πουθενα και αυτος ισως να ειναι ο σκοπος τους.Ατελειωτα σχολια ασυνδετα πολλες φορες που δεν εχουν ειρμο. Κρατωντας μια μικρη επιφυλαξη στο θεμα των πιθανως αστοχων μεταφρασεων νομιζω οτι η διαστρεβλωση, το θαψιμο και η ακυρωση της αγωνιωδους και φυσικης τασης του ανθρωπου προς το ΕΙΔΕΝΑΙ ειναι ο σκοπος τους. Μιλανε για να μιλανε και δεν λενε τιποτα. Καμια σχεση δεν εχουν με την σαφηνεια και την απλοτητα της Αρχαιας Ελληνικης Φιλοσοφιας την οποια μοιαζει να θελουν ουσιαστικα να την σβησουν η να την διαστρεψουν. Ασχετως αν την επαινουν ενιοτε. Πιο κοντα προς τον αρχαιτυπο, πανανθρωπινο και φυσικο τροπο του φιλοσοφειν ειναι οι Γαλλοι και ιδιως ο εξαισιος ΝΤΕΚΑΡΤ οπου στο μικρο του πονημα "Λογος περι Μεθοδου" ειναι φαινεται να ειναι σαφης και κυριως ειλικρινης!! Μοιαζει να λεει αυτο που σκεφτεται, ενω οι Γερμανοι μοιαζουν να λενε αυτα που εχουν αποφασισει να πουν. Αντιστοιχα και οι Αγγλοι, οπως και οι Γαλλοι εχουν δωσει τα δικα τους ειλικρινη πιστευω φωτα, την δικη τους περπατησια στην φιλοσοφικη αναζητηση.Μπορει καποιος να μη συμφωνει μαζι τους αλλα μονο για ηθελημενη ασαφεια και δυσνοητο λογο δεν μπορει κανενας να τους κατηγορησει. Ο ΛΟΚ, ο ΜΠΕΡΚΛΕΥ, ο ΜΠΕΝΘΑΜ, ο ΧΟΜΠΣ και αλλοι βγαζουν ασπροπροσωπη νομιζω την Αγγλικη Διανοηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιά τό θέμα τῶν Γερμανῶν συμφωνῶ ἀπολύτως. Πρῶτον διότι ὡς φυλή ἦταν,εἶναι καί φαντάζομαι θά συνεχίσουν νά εἶναι,χοντροκομμένοι πολιτιστικῶς καί πολιτισμικῶς καί δεύτερον ἐκεῖνοι πού παρουσιάστηκαν ἀνά τίς διαφόρους χρονικούς περιόδους,ὡς συμβάλλοντες στόν πολιτισμό κυρίως μέσῳ τῆς Φιλοσοφίας δέν εἶναι γερμανοί. Δέν εἶναι δῆλα δή οἱ φάρες ἐκεῖνες, οἱ ντόπιοι ( γότθοι,βισιγότθοι,ὁστρογότθοι καί κάθε εἴδους γότθοι...) πού ζοῦσαν ὡς οὔγκα γκά γκά μέχρι πού φάνηκε ἕνας Μεροβαίος...( χά,χά ! ) Ἡ συνέχεια γνωστή ( https://sxolianews.blogspot.com/2017/11/blog-post_8.html)

      Ὅσον ἀφορᾷ τούς Γάλλους καί τούς Ἄγγλους ἡ πραγματικῶς ἀξία τους βρίσκεται στήν λογοτεχνία. Για τήν φιλοσοφία,ἄσε καλλύτερα... Κῦττα κάτι τύπους ὅπως ὁ Ἀνρί Λεβί ἤ ὁ ἄλλος ὁ Ἀτταλί καί βγᾶλε συμπέρασμα. Γιά νά μήν ἀναφερθῶ σέ Ἀξελούς καί Πουλαντζάδες...

      Τέλος πάντων ἄν μπορεῖ ἡ Λογοτεχνία νά κάνῃ κάτι,ὅσο μπορεῖ,τό κάνει στήν περίπτωσιν τῆς Ἀγγλίας καί Γαλλίας,σέ κάποοι βαθμό διότι ἄν λάβουμε ὑπ᾿ὅψιν τί ἔχει γίνει μέ τό θέμα "Τέχνη" θά τραβᾶμε τά μαλλιά μας !!!

      Ποῦ καταλήγουμε ; Ξέρεις ποῦ καταλήγουμε ἀλλά ἄν τά λέμε συνέχεια θά μᾶς ποῦνε ῥατσιστές...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ Θαλῆ !

      Διαγραφή
    2. Αναφερθηκα στην Γαλλια και την Αγγλια της παλιας εποχης. Σημερα πραγματι δεν μπορεις ουτε και σαυτους να βρεις κατι αξιολογο στον φιλοσοφικο λογο. Πουλαντζαδες και Αξελοι οπως ειπες και συ. Ερμηνειες βεβαια πολλες, οφελιμισμος και πολυλογια που δεν εχουν καμια σχεση με την γνησια φιλοσοφικη ενατενιση.Βαφτισαν την κοινωνικη μηχανικη φιλοσοφια και μεχρι εκει.Καμια σχεση ομως. Ειναι γνωστο οτι ο γνωστικισμος απο τα χρονια της απωτερης ακομα αρχαιοτητας υπηρξε ενα συνοθυλευμα μονοθειστικων κατα βασει δοξασιων με εντονη την περιφρονηση του υλικου κοσμου. Θεωρω οτι χρησιμοποιηθηκε απο επιδεξιους αγκιτατορες και προπαγανδιστες λατρεις του ολοκληρωτισμου ως αντιβαρο στον χριστιανισμο αλλα και σε καθε αλλη θρησκευτικη η φιλοσοφικη αντιληψη.Ο γνωστικισμος στην καθημερινη πολιτικη πραξη κατεληξε ερμητισμος. Και ερμητισμος σημαινει κυριως την ενοτητα των αντιθεσεων, την φιλοσοφικη δηλαδη αντιληψη που σημερα βλεπουμε να χρησιμοποιουν κατα κορο οι επιγονοι της Σχολης της Φραγκφουρτης.Την φιλοσοφικη μεθοδο που δημιουργει την εξελιξη μεσω των ελεγχομενων συγκρουσεων και τον ελεγχο των αντιθεσεων.......... ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ!!

      Διαγραφή
    3. Πῆραν μέρος τοῦ Ἑλληνικοῦ Πνεύματος,μέρος τῶν θρησκειῶν ἀπό Αἵγυπτο,Μέση Ἀνατολή,Περσία ἀνακάτεψαν καλά,πασπάλισαν μέ τόν δυϊσμό τοῦ Κοσμικοῦ Νοῦ καί τοῦ Δημιουργοῦ Λόγου καί βουαλά !

      Αὐτός,ὁ Γνωστικισμός,θά μποροῦσε νά θεωρηθῇ,διότι ἔτσι εἶναι,ἡ ἀρχή κάθε κακοῦ πού βιώνει ὁ Ἄνθρώπινος Πολιτισμός μέχρι σήμερα. Δυστυχῶς,ὅταν ἀκοῦς νά σοῦ λένε πώς μεγάλα πανεπιστήμια διδάσκουν ἐπισταμένως τόν μαρξισμό δέν μπορεῖς παρά νά κυττάξῃς πίσω ἀπό αὐτό τόν καμπαλιστικό κομμουνισμό ἤ μέ ἄλλα λόγια ὅλη αὐτή τήν σατανική λατρεία ἡ ὁποία τόσο πολύ μισεῖ τόν Ἄνθρωπο !!!
      Μισεῖ τόν Θεό !

      Καλό ξημέρωμα ἀγαπητέ Θαλῆ!

      Διαγραφή