Στις 29 Μαίου 1453 κυριεύεται η Κωνσταντινούπολις. Ο
Αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Παλαιολόγος πίπτει ηρωϊκώς μαχόμενος. Η άλωση
της πόλεως ορίζει το τέλος της Ελληνικής Κοσμοκρατορίας. Οι βάρβαροι
Οθωμανοί που μπήκαν μέσα, για πολλές μέρες σφάζουν και λεηλατούν.
Τίποτε δεν μένει όρθιον. Οι εβραίοι δεν κινδυνεύουν καθόλου. Απεναντίας
ενθουσιασμένοι από την Ελληνική τραγωδία, συνεργάζονται με τους
Τούρκους και φυσικά κερδοσκοπούν.
Χαρακτηριστικώς αναφέρω, ότι οι Τούρκοι
αιχμαλώτισαν 60.000 περίπου νέους Έλληνας και Ελληνίδας, ανάμεσά τους
και μερικούς Λατίνους, τους οποίους πωλούν ως σκλάβους στους εβραίους.
Οι Ιουδαίοι τότε εθησαύρισαν από το δουλεμπόριο που έκαναν. Σχετικώς
στην Εγκυκλοπαίδεια ΗΛΙΟΣ (τόμος 11ος σελ. 897 λ. «Κωνσταντινούπολις»)
διαβάζομεν:
«Επί τρεις ημέρας (1453, 29-31 Μαΐου) επεκράτησαν
σφαγαί, λεηλασίαι, αιχμαλωσίαι και παντός είδους άλλαι βιαιοπραγίαι εν
τη καταλειφθείση πόλει. Λέγεται ότι τότε περί τας 60 χιλιάδας Ελλήνων
και Λατίνων περιήλθαν εις τουρκικήν αιχμαλωσίαν. Εξ αυτών πολλοί
επωλήθησαν εις Εβραίους, οι οποίοι κατά την Άλωσιν και μετ' αυτήν πολύ
επλούτισαν μετερχόμενοι την εμπορίαν των σκλάβων, έχοντες ιδίαν
συνοικίαν εις τον Γαλατά και ιδίαν «παλαιάν Εβραϊκή σκάλαν», κειμένην
πιθανότατα πλησίον του Βαλούμ-Παζάρ».
Η σκοτεινή περίοδος της Τουρκοκρατίας αρχίζει. Ο
Ελληνισμός υποφέρει όχι μόνο από την τουρκική κατοχή, αλλά και από τους
εβραίους, ιδίως από τους τελευταίους. Ναι, μη σας φαίνεται παράξενο. Ο
Τούρκος το μόνο που ήθελε ήταν να έχη εδραιωμένη την εξουσία του και να
εισπράττη φόρους. Αντίθετα οι εβραίοι μας μισούσαν σαν Έθνος και
προσπαθούσαν να μας εξαφανίσουν.
Ο Γ. Ιωάννου («Καθημερινή» 7 Μαρτίου 1976) αν και φιλοεβραίος παρατηρεί σ' άρθρο του ότι:
«οι Εβραίοι υπήρξαν υποδειγματικοί υπήκοοι
του Πατισάχ. Ευκαιρία δεν έχασαν για να του κάνουν το χατήρι, όταν
εμείς σερνόμασταν στης δουλείας τα χώματα».
Αλλά δεν έκαναν μόνο τα χατήρια στους Τούρκους,
ήτανε ακόμη εκτός από οικονομικοί καταπιεστές των Ελλήνων και
κατάσκοποι. Ο Δ. Δανιηλίδης στο βιβλίο του «Η νεοελληνική κοινωνία και
οικονομία» (εκδ. «Σαμαρόπουλος» Αθ. 1934, σελ. 215) αναφέρει τον τρόπο
με τον οποίον οι εβραίοι κέρδιζαν την εμπιστοσύνη των Σουλτάνων και πως
από τον «κύκλο τους αναδειχθήκανε σύμβουλοι και κατάσκοποι». Ο
διαβόητος εβραίος Μαυρογόνατος κατέδιδε τους Έλληνες επαναστάτες στις
ενετικές αρχές, διότι οι εβραίοι θέλανε οι Έλληνες να είναι υπόδουλοι.
Δεν τους ενδιέφερε ο κατακτητής. Οι Έλληνες μόνο να είναι σκλάβοι. Ο
εβραίος Ναζή, επίσης κατατυράννησε τα Ελληνικά νησιά και υπήρξε η αιτία
της τουρκικής κατακτήσεως της Κύπρου.
Αλλά ας δούμε, για να δώσω μια εικόνα, τι ήσαν ο Μαυρογόνατος και ο Νάζη ή Ναζή.
Για τον πρώτο η «Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια Πυρσός» (έκδ. 1931, τόμος ΙΣΤ, σελ. 786 λ. «Μαυρογόνατος») γράφει:
«Μαυρογόνατος Δαυίδ Ηλίας. Εβραίος έμπορος
διαμένων εν Ρεθύμνη της Κρήτης κατά τα μέσα του ΙΕ αιώνος. Τω 1453
εμήνυσεν εις τας ενετικάς αρχάς τον πρόκριτον Ρεθύμνης Σήφην Βλαστόν, ως
μελετώντα επανάστασιν κατά των Ενετών. Ο Βλαστός και η σύζυγός του μετά
των τέκνων των συλληφθέντες υπό των Ενετών, εθανατώθησαν οικτρώς εν τη
φυλακή, ο δε Μαυρογόνατος αμειφθείς γενναίως υπό των Ενετών
μετηνάστευσεν εις Ενετίαν μέχρι του 1462, ότε, επανελθών εις Ρεθύμνην
εμύνησε τους προκρίτους Ιωάννην και Γεώργιον Γαβαλάδες ως συνωμοτούντες
κατά των Ενετών και επέτυχε και τούτων την εξόντωσιν. Η Ενετική
κυβέρνησις αμοίβουσα τας υπηρεσίας του έδωσεν αυτώ 3 χιλιάδες φλωρίων
και προσέτι επεδίκασεν αυτώ ετήσιον επιχορήγησιν εκ 500 φλωρίων
μεταβιβαζόμενη και εις τους κληρονόμους του, πλέον δε τούτων εχορήγησεων
αυτώ και τοις λοιποίς εν Κρήτη εβραίους διάφορα προνόμια...»
Όσο για τον δεύτερο στην «Εγκυκλοπαίδεια ΗΛΙΟΣ» (τόμος 14, σελ. 300 λ. «Νάζης») διαβάζομεν:
«ΝΑΖΗΣ, δον Ιωσήφ, Διάσημος Εβραίος
τραπεζίτης και οικονομικός παράγων της εποχής του, γεννηθείς το 1525
εις Πορτογαλίαν. Επεδόθη εις τραπεζιτικάς και άλλας επιχειρήσεις εις
Βέλγιον, Ιταλίαν και Γαλλίαν και χάρις εις το επιχειρηματικόν του πνεύμα
εσχημάτισε τεραστίαν περιουσίαν. Κατώρθωσε να προσελκύση την εύνοιαν
των διαφόρων βασιλικών οίκων της Δύσεως και με την αύξησιν της ισχύος
και της επιρροής του ήρχισε να καλλιεργή τολμηρά σιωνιστικά σχέδια. Ο
Ναζής είχεν εκχριστιανισθή βιαίως, μη δυνάμενος όμως να υποκρίνεται τον
χριστιανόν, μετέβη και εγκατεστάθη εις Κωνσταντινούπολιν, όπου, ως
Ιουδαίος πλέον, χάρις εις την φιλίαν του σουλτάνου Σουλεϊμάν Β' απέβη
ταχέως ο ρυθμιστής της οικονομικής και πολιτικής ζωής της Τουρκίας,
ερχόμενος εις απ’ ευθείας επαφήν με τας ευρωπαϊκάς κυβερνήσεις και τους
βασιλείς της Δύσεως.
Αφού απέτυχεν εις τας προσπάθειάς του να ιδρύση
ιουδαϊκήν εστίαν εις την Παλαιστίνην, έλαβε παρά του σουλτάνου ως
τιμάριον την Νάξον, Άνδρον, Μήλον και άλλας νήσους του Αιγαίου, με τον
τίτλον του δουκός. Κατά το διάστημα της δεκατριετούς ηγεμονίας του
ουδέποτε επεσκέφθη τας νήσους του, αλλ' εκυβέρνα αυτός από το
μεγαλοπρεπές δουκικόν παλάτιόν του, του Πέραν της Κωνσταντινουπόλεως,
όπου έζη με ηγεμονικήν εθιμοτυπίαν, εξερχόμενος πάντοτε συνοδεία
ενόπλων. Την τοπικήν διοίκησιν του τιμαρίου του ήσκει ο τοποτηρητής του
Φραγκίσκος Κορονέλλος.
Ο Νάζης εμηχανορράφει διαρκώς εις την
Κωνσταντινούπολιν κατά της Βενετίας και επέτυχε να εξωθήση τον σουλτάνον
εις την κατάκτησιν της Κύπρου. Ο Νάζης, η δύναμις του οποίου είχε
μειωθή από του θανάτου του Σελίμ (1574), απέθανε το 1579, το δε δουκάτον
του προσηρτήθη εις την Τουρκίαν».
Θα συμπληρώσω και μερικά άλλα στοιχεία. Ο εβραίος
Νάζης, μετέβαλε το όνομά του και στα έγγραφα της εποχής αναφέρεται ως
Φράνκ Μπέϋ Ογλού! Όταν απέθανε την θέση του πήρε ένας άλλος εβραίος
ονόματι Σολομών Νάθαν Ασκενάζι, που μετονομάσθηκε σε Αλαμάν Ογλού! Το
1985 το Ελληνικό Γενικό Επιτελείο Στρατού κυκλοφόρησε το βιβλίο του ΡΑUL
COLES: «Οι Οθωμανοί στην Ευρώπη» (έκδ. ΔΕΚ/ΓΕΣ Αρ. 106, σελ. 215,218)
όπου διαβάζομεν τα εξής:
«Ο Ιωσήφ Νάζι τους συνήντησε εκεί το 1554 και
αμέσως απεκάλυψε ότι ανήκε στην ιουδαϊκή πίστη. Κατά τα επόμενα χρόνια
έγινε διάσημος ως έμπορος ειδικευμένος στο εμπόριο των κρασιών και ως
έμπιστος διπλωματικός σύμβουλος της οθωμανικής κυβερνήσεως και ως
γενναιόδωρος προστάτης των εβραϊκών φιλολογικών κύκλων της
Κωνσταντινουπόλεως και της Θεσσαλονίκης. Τουρκικά έγγραφα της εποχής τον
αναφέρουν ως Φρανκ Μπέϋ Ογλού· για τους κατοίκους της
Κωνσταντινουπόλεως ήταν απλώς Ο «Μέγας Εβραίος». Μια περίοδος
σημαντικής επιρροής και ισχύος άρχισε με την ανάρρηση στο θρόνο του
φίλου και προστάτου του Σελίμ του II, το 1566. Ο Σελίμ τον ωνόμασε δούκα
της Νάξου, ένα τιμάριο που περιλάμβανε μια δωδεκάδα νησιών του Αιγαίου
με σημαντική εμπορική και κάποια στρατηγική σημασία. Δημιούργησε ένα
δίκτυ διπλωματικών και εμπορικών επαφών στην Πολωνία, στη Μολδαβία και
στη Βλαχία. Αργότερα ο Σελίμ του παραχώρησε το μονοπώλιο της εισαγωγής
κρασιών στην Κωνσταντινούπολη. Στην αυλή ήταν εξέχον μέλος του
φιλοπόλεμου κόμματος, που διατηρούσε την παράδοση του Χαϊρεδίν
Βαρβαρόσσα, κηρύσσοντας αδιάκοπες εχθροπραξίες εναντίον όλων των
καθολικών μεσογειακών δυνάμεων.
Απέβλεπε στο θρόνο της Κύπρου, όταν οι
οθωμανικές δυνάμεις εισέβαλαν στη νήσο το 1570.
Η επιρροή του Ιωσήφ Ναζί έπεσε μετά τη σύναψη
ειρήνης με τη Βενετία το 1573, και το θάνατο τον Σελίμ, το 1574, οπότε
αποτραβήχτηκε σ' ένα βίο, τον οποίο ο βιογράφος του Σέσιλ Ροθ αποκαλεί
«χρυσωμένη αφάνεια», στο παλάτι του στο Μπελβεντέρε, απάνω στο Βόσπορο.
Το ρόλο του ως αυλικού, επιχειρηματία και συμβούλου για την εξωτερική
πολιτική ανέλαβε αμέσως ένας άλλος Εβραίος, ένας πρόσφυγας γερμανικής
καταγωγής, ο Σολομών Νάθαν Ασκενάζι, ο Αλαμάν Ογλού για τους Τούρκους
χρονικογράφους».
Ο «Μέγας Εβραίος» λοιπόν χάρις στους Τούρκους ηγεμόνευσε στο Αιγαίο και ήθελε τον Θρόνο της Κύπρου!!
Το ιστορικώς βεβαιότατον είναι ότι οι εβραίοι δεν
θέλανε την Ελληνική Επανάστασι και καταπολεμούσανε με δόλια μέσα, κάθε
απόπειρα επαναστάσεως. Προσφιλής τους τακτική ήταν να επισημαίνουν τους
επαναστάτες και να τους προδίνουν στις Τουρκικές αρχές. Έτσι αυξάνανε
την ευγνωμοσύνη των Τούρκων και εισπράττανε χρηματικές αμοιβές.
Για να μη μακρυγορώ υπενθυμίζω την περίπτωσι του
φλογερού πατριώτου, του Επισκόπου Τρίκκης Διονυσίου, του επονομαζομένου
Σκυλοσόφου. Αυτός όταν καθαιρέθηκε για τις επαναστατικές του ενέργειες,
εταξίδευσε στην Ευρώπη και συνωμότησε με βασιλείς (Κάρολος Β', Ερρίκος
Δ') κατά των Τούρκων. Τελικά μόνος του κατώρθωσε να παρασύρη σ'
επανάσταση τους Ηπειρώτες χωρικούς της Πίνδου. Η ενέργεια του Διονυσίου
υπήρξε μια υπέρ-τολμηρή πράξη παλληκαριάς. Δεν είχε καμμιά ελπίδα
επιτυχίας κι όμως έγινε. Η αξία της από την άποψη της τονώσεως του
ηθικού των σκλαβωμένων υπήρξε ανυπολόγιστος, διότι οι «ραγιάδες» είδαν
ότι, αν και άοπλοι μπορούσαν έστω για λίγο, να επιβληθούν. Μετά την
καταστολή του κινήματος ο Διονύσιος κρύφθηκε, αλλά τον προδώσανε οι
εβραίοι. Τα γεγονότα συνοπτικά εξελίχθησαν ως εξής:
«Την νύκταν λοιπόν της 10ης προς την 11ην
Σεπτεμβρίου 1611 επί κεφαλής 800 χωρικών αόπλων επί το πλείστον ...
επέδραμε κατά των Ιωαννίνων, προέβη εις σφαγάς των εν αυτοίς ανύποπτων
Τούρκων και επυρπόλησε το κτίριον του τοπάρχου Οσμάν Πασά. Οι Τούρκοι
ένοπλοι όντες, αν και κατ' αρχάς κατεθορυβήθησαν τους έτρεψαν εις
φυγήν και εφόνευσαν πολλούς, όχι μόνον από τους επαναστάτας αλλά και από
τους Χριστιανούς κατοίκους των Ιωαννίνων. Ο Διονύσιος απομείνας μόνος
κατέφυγε εις το κάτωθεν του ναού του Αγίου Ιωάννου σπήλαιον. Και
σήμερον «τρύπα του σκυλοσόφου» καλούμενον ίνα κρυβή. Τη προδοσία όμως
των εβραίων το χρονικόν αναγράφει και η παράδοσις διασώζει συλληφθείς
εξεδάρει ζων, το δε δέρμα του «γεμίσαντες άχυρον το περιέφεραν από
πόλιν εις πόλιν και τέλος εις αυτήν την Κωνσταντινούπολιν...» (Μεγάλη
Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια «ΠΥΡΣΟΣ» τόμος Θ', σελ. 406 λ. «Διονύσιος ο
σκυλόσοφος»).
Μετά την καταστολή της επαναστάσεως του Διονυσίου
οι εβραίοι προδώσανε ή κατηγορήσανε πολλούς ιερείς που βρήκαν
βασανιστικό θάνατο. Τραγική ήταν η περίπτωση του Αρχιεπισκόπου Φαναριού
και Νεοχωρίου Ιερομάρτυρος Σεραφείμ. Του έκοψαν την μύτη «εσουβλίσθη και
μετά ταύτα απεκόπη η κεφαλή αυτού υπό των δημίων» («Λεξικόν των
Νεομαρτύρων», «εκκλησιαστικοί εκδόσεις» Άθ. 1972, τόμος 3ος, σελ. 450).
Διαφορετικός από τον Διονύσιο ήταν ο Κοσμάς ο
Αιτωλός (1714-1779) ο οποίος προετοίμαζε την επανάστασιν δια της
παιδείας των Ελλήνων. Οι εβραίοι που παρακολουθούσανε την δράση του, που
ίδρυε παντού σχολεία ανησυχούσαν. Ο ίδιος δε ο Κοσμάς, ο οποίος
εγνώριζε το ποιόν των Ιουδαίων «παρήνει τους Χριστιανούς να απέχωσι
πάσης κοινωνίας και συναλλαγής προς τους Ιουδαίους» (Σπ. Αραβαντινός:
«Ιστορία Αλή Πασά» έκδ. «Πυρρός» τόμος 1ος Αθ. 1895 σελ. 30).
Μετά πολλά
και «ένεκα διαβολών ισραηλιτών» (ενθ. ανωτ.) οι Τούρκοι (Κουρτ Πασάς)
αφού πληρωθήκανε από τους εβραίους εθανάτωσαν τον Κοσμά. Το ότι οι
Τούρκοι δεν επιθυμούσαν τον φόνο του Ιεράρχου φαίνεται κι από την
αντίδραση του Αλή Πασά, ο οποίος αγανάκτησε όταν επληροφορήθη ότι
σκοτώσανε τον Κοσμά και έκτισε Εκκλησία εις μνήμη του, ακριβώς όπου τον
απαγχονίσανε.
Ο Κοσμάς στις 2 Μαρτίου 1779 τελείωνε επιστολή, προς τον αδελφόν του Χρύσανθο με τα ακόλουθα λόγια:
«Δέκα χιλιάδες Χριστιανοί με αγαπώσι και
ένας με μισεί. Χίλιοι Τούρκοι με αγαπώσι και ένας όχι τόσον. Χιλιάδες
εβραίοι θέλουν τον θάνατον μου και ένας όχι.
Ο σος αδελφός Κοσμάς ιερομόναχος»
(Χ. Κοντού: «Εφημ. των φιλομαθών» τομ. ΙΕ, 1867, σελ. 1413 και εις Φ. Μιχαλόπουλο: «Κοσμάς ο Αιτωλός» σελ. 110).
Στη βιογραφία του, που προανάφερα διαβάζετε συχνά
φράσεις, όπως «οι εβραίοι τον έβλεπαν μ' εχθρότητα και μίσος» (σελ. 86),
«ο φανατισμός και το μίσος των εβραίων» (σελ. 103). Αλλά κι ο Κοσμάς
δεν υποχώρησε. Στα κηρύγματά του υπήρξε κεραυνός εναντίον των Ιουδαίων»
«Τώρα έχω μάτια να βλέπω τον Εβραίον. Ένας
άνθρωπος να με υβρίζη, να φονεύση τον πατέρα μου, τη μητέρα μου, τον
αδελφόν μου και ύστερα το μάτι να μου βγάλη, έχω χρέος ωσάν χριστιανός
να τον συγχωρήσω. Το να υβρίζει όμως τον Χριστόν μου και την Παναγίαν
μου δεν θέλω να τον βλέπω.
Και η ευγένειά σας πως σας βαστά η καρδιά να
κάνετε πραγματείας με τους Εβραίους; Εκείνος, όπου συναναστρέφεται με
τους Εβραίους, αγοράζει και πωλεί, τι φανερώνει; Φανερώνει και λέει πως
καλά έκαμαν οι Εβραίοι και εθανάτωσαν τους προφήτας και όλους τους
καλούς. Καλά έκαμαν και κάμουν να υβρίζουν τον Χριστόν μας και την
Παναγίαν μας. Καλά κάνουν και μας μαγαρίζουν. Λοιπόν μην αγοράζετε
τίποτε από αυτούς. Ταύτα διατί σας τα είπα χριστιανοί μου; Όχι δια να
φονεύετε τους Εβραίους και να τους κατατρέχετε, αλλά να τους κλαίετε».
(«Διδαχαί Κοσμά» έκδ. «Αποστολιά» 1897 σελ. 63).
Τελικά «οι εβραίοι επήγαν εις τον Κουρτ-Πασάν και
του έδωσαν πολλά πουγγιά για να τον θανατώση» («Βίος Κοσμά» Βενετία
1814, σελ. 28). Συγκεκριμένα οι Ιουδαίοι πλήρωσαν τον Τούρκο δολοφόνο με
20.000 γρόσια. Το πτώμα του απαγχονισθέντος Αγίου ρίξανε σ' ένα ποτάμι
με μια πέτρα δεμένη στο λαιμό, όπως αργότερα κάνανε στον πατριάρχη
Γρηγόριο Ε'. Ένας ευσεβής Έλλην το ανέσυρε και τον θάψανε στον νάρθηκα
της εκκλησίας τις Θεοτόκου στο χωριό Καλικόντασι.
Ὁ ἐβραῖος Ραββίνος, Μορντεχάϊ Φριζής
Ἀπό τό βιβλίο τοῦ Κ. Πλεύρη : " Ἄς μιλήσουμε γιά ἐβραίους "
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου