Μετάφραση & σχολιασμός: Ιωάννης Αυξεντίου
![]() |
Ναϊτες ιππότες παίζουν σκάκι |
Η
γεωπολιτική ως μέθοδος έρευνας, δεν περιορίζεται να εργάζεται πάνω στις
διεθνείς σχέσεις και στα στρατιωτικά γεγονότα.Μεταξύ των παραγόντων που
αυτή προσπαθεί να προσδιορίσει και να κατανοήσει, πρέπει να
συμπεριληφθεί και ο θρησκευτικός παράγοντας.
Εάν τον 19ο
αιώνα και ακόμη στο πρώτο μισό του 20ου η εκκοσμικευμένη
intelligencija της Δύσης είχε υποθέσει την σταδιακή και αναπόφευκτη
εξαφάνιση της θρησκείας, ως τελικό αποτέλεσμα του οικονομικού και
κοινωνικού εκσυγχρονισμού, το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα έδειξε την
αβασιμότητα αυτής της προσμονής.
Πράγματι,
παρόλο που η μοντερνοποίηση έλαβε παγκόσμιες διαστάσεις, εδώ και μερικές
δεκαετίες σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, παρατηρείται το φαινόμενο
μιας θρησκευτικής αναβίωσης που, καθορίστηκε εμφατικά από τον Gilles
Kepel ως η “ρεβάνς του θεού”, οδήγησε μερικούς παρατηρητές να
μιλήσουν ακόμη και για μία επαναφορά στον ''προ-της εκκοσμίκευσης-
κόσμο''.
Οι
γεωπολιτικές επιπτώσεις αυτού του φαινομένου γίνονται εμφανείς, εφόσον
ληφθεί υπ’όψη ότι, συνήθως, η θρησκευτική πεποίθηση συμβάλει
αποφασιστικά στην ενίσχυση της αίσθησης της ταυτότητας ενός λαού ή μιας
κοινότητας λαών ή ακόμη, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναδιαμορφώνει την
ίδια την ταυτότητα. Στον μουσουλμανικό κόσμο, για παράδειγμα,
εμφανίζεται συχνά η τάση, σε στιγμές έκτατης ανάγκης, να εντοπίζουν την
κύρια πηγή της ταυτότητας τους στην θρησκευτική κοινότητα, δηλαδή μία
ταυτότητα που καθορίζεται όχι από εθνικά ή γεωγραφικά κριτήρια, αλλά από
το Ισλάμ. Στην Ινδία, μία νέα Ινδουιστική ταυτότητα διαμορφώνεται, ως
απάντηση στις εντάσεις και την αλλοτρίωση που δημιουργεί η
μοντερνοποίηση. Στην Ρωσία, η θρησκευτική αναγέννηση είναι το
αποτέλεσμα της ένθερμης επιθυμίας να βρει μία ταυτότητα, που μπορεί να
προσφερθεί μόνον από την Ορθόδοξη Εκκλησία, ο μόνος δεσμός που ακόμη
δεν αποκόπηκε από το χιλιετές παρελθόν του έθνους.
Έτσι, πριν
μία περίπου εικοσαετία, οι μελετητές της γεωπολιτικής έπρεπε να λάβουν
υπόψη τους την αυξανόμενη γεωπολιτική βαρύτητα των θρησκειών, οι οποίες
κατά κάποιο τρόπο είχαν αντικαταστήσει τις ιδεολογίες του διπολικού
κόσμου.
Οι
θρησκείες έγραφε ο στρατηγός Jean, “διαδραματίζουν σε μερικές
περιπτώσεις έναν ρόλο ενωτικό και ενισχύουν την εθνική ταυτότητα ,όπως
στην Πολωνία, αλλά σε άλλες περιπτώσεις έχουν έναν διχαστικό ρόλο,όπως
στην Βοσνία ή στην Τσεχοσλοβακία και όπως θα μπορούσε να συμβεί στην
Ουκρανία, αλλά και στην ίδια την Δύση μεταξύ προτεσταντικών χωρών και
καθολικών, μεταξύ αυτών των δύο τελευταίων και των Ορθοδόξων, όπως και
μεταξύ Χριστιανισμού και Ισλάμ, μεταξύ Ισλάμ και Ινδουισμού, και ούτω
καθεξής. Ο θρησκευτικός παράγοντας επιβεβαιώνεται ως θεμελιώδης
παράμετρος της γεωπολιτικής, όταν παρατηρούμε τα ''θρησκευτικά τοπία''
που αντιστοιχούν στις περιοχές κρίσεων και συγκρούσεων όπως στην
Ουκρανία, το Ιράκ και την Παλαιστίνη.
Η Ουκρανία
είναι μέρος μιας πολυθρησκευτικής περιοχής, που κατοικείται κυρίως από
Ορθόδοξους και Καθολικούς πληθυσμούς• η επικράτεια της διασχίζεται από
το τείχος που χωρίζει τον Καθολικισμό από την ορθοδοξία, έτσι ώστε το
δυτικό μέρος, Ελληνο-καθολικής ομολογίας (Ουνίτες), κοιτά προς την
Ευρώπη, ενώ το ανατολικό, Ορθόδοξο, στρέφεται προς την Ρωσία. Πρόκειται
λοιπόν για μία τυπική ''χωρισμένη χώρα'' εάν θέλουμε να αναφερθούμε στην
άποψη του θεωρητικού της ''σύγκρουσης των πολιτισμών'', ο οποίος,
υπογραμμίζει το ''βαθύ πολιτιστικό χάσμα που χωρίζει την ανατολική
Ορθόδοξη Ουκρανία και την δυτική Ουνιτική Ουκρανία.


ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗ:
Στην εποχή μας σπάνια οι θρησκευτικές διαφορές από μόνες τους,
οδηγούν σε γεωπολιτικές συγκρούσεις. Τις περισσότερες φορές αυτές τις
διαφορές τις εκμεταλλεύονται και τις οξύνουν τεχνηέντως, είτε εκείνες
οι κρύφιες δυνάμεις που θέλουν να ελέγχουν τον πλανήτη, είτε τα
εθνικά-κρατικά συμφέροντα .Θα μπορούσαμε λοιπόν να ισχυριστούμε, ότι οι
γεωπολιτικοί ανταγωνισμοί χρησιμοποιούν τις θρησκείες, και όχι το
αντίθετο. Βέβαια, υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπως στην τελευταία
περίπτωση που αναφέρεται στο άρθρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου