" ...μητρός τε καί πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστιν πατρίς καί σεμνότερον καί ἁγιώτερον καί ἐν μείζονι μοίρᾳ καί παρά θεοῖς καί παρ᾽ ἀνθρώποις τοῖς νοῦν ἔχουσι..." Σωκράτης

Κυριακή 17 Μαρτίου 2024

Μετανοίας καιρός καί δεήσεως ὥρα ...


 Ἡ Σαρακοστή 

Ἡ πρὸ τοῦ Πάσχα περίοδος ποὺ διερχόμαστε γεννᾷ ἢ θὰ πρέπῃ νὰ γεννᾷ κάποια ἰδιαίτερα συναισθήματα μέσα μας. Ἡ ὡραιότατη καὶ κατανυκτικὴ ὑμνογραφία αὐτῆς τῆς περιόδου, οἱ πολλὲς λατρευτικὲς εὐκαιρίες, ἡ σαρακοστιανὴ νηστεία θέλουν νὰ μᾶς συγκεντρώσουν. Νὰ σκύψουμε μέσα μας, νὰ προβληματιστοῦμε, νὰ προβοῦμε σὲ ἕναν αὐτοέλεγχο πρὸς εἰλικρινῆ μετάνοια. 

Ὁ πολὺς κόσμος ἀγνοεῖ ἢ δὲν θέλει νὰ προσεγγίσῃ τὸ νόημα τῶν ἡμερῶν αὐτών, συνεχίζοντας τὴ μονότονη ζωή του. 

Ἐνῶ λέει πὼς ἡ ζωὴ τὸν κουράζει, δὲν κάνει οὔτε βῆμα γιὰ μιὰ οὐσιαστικὴ ἀλλαγή. 

Δίαιτα αὐστηρὴ κάνει, ἀλλὰ νηστεία δὲν κάνει. 

Στὸν ψυχολόγο πηγαίνει, στὴν τηλεόραση κάθεται ὧρες, ἀλλὰ στὸν ἐξομολόγο δὲν πηγαίνει, οὔτε στὴν ἐκκλησία. 

Δὲν θέλει ὁ ἄνθρωπος σήμερα νὰ δώσῃ κάτι, μόνο νὰ πάρῃ, δίχως μόχθο καὶ καμία προσωπικὴ θυσία. Φοβάται νὰ δῇ κατάματα τὸν ἑαυτό του. Συστηματικὰ τὸν ἀποφεύγει. Ἀγωνιᾷ στὸ ἐσωτερικὸ κενό του. 

Ἡ Σαρακοστὴ λειτουργεῖ σὰν ἀκτινογραφικὸ μηχάνημα, σὰν φωτογραφικὴ μηχανή, σὰν καθρέφτης. Κατὰ κάποιο τρόπο τὴ θεωροῦμε ἀποκρουστική, γιατί θὰ ἀποκαλύψῃ τὴν κρυφὴ πραγματικότητά μας. 

Τὸ πνεῦμα τῆς καταναλώσεως, τῆς εὐκολίας, τοῦ ἀταπείνωτου φρονήματος δὲν ἀφήνει τὸν ἄνθρωπο νὰ ἀπαλλαγῇ ἀπὸ πολλὰ περιττὰ ποὺ ἔχει γεμίσει ἡ ζωή του. Ἡ Σαρακοστὴ εἶναι μιὰ παρέκκλιση καὶ μιὰ εὐκαιρία γιὰ μεταμόρφωση. Μιὰ εὐχὴ ποὺ λέγεται στὶς ἱερὲς ἀκολουθίες ὅλης αὐτῆς τῆς περιόδου πεντακόσιες φορές, τοῦ ὁσίου Ἐφραὶμ τοῦ Σύρου, λέει νὰ ἀφήσουμε τὸ πνεῦμα τῆς ἀργίας, τῆς περιέργειας, τῆς φιλαρχίας καὶ τῆς ἀργοσχολίας καὶ νὰ ἀποκτήσουμε σωφροσύνη, ταπεινοφροσύνη, ὑπομονὴ καὶ ἀγάπη. Ἡ ὡραία καὶ μεστὴ αὐτὴ προσευχὴ καταλήγει ζητῶντας ἀπὸ τὸν Θεό: «Δώρησαί μοὶ τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου». Νὰ ἀφήσουμε, δηλαδή, τὸ κουτσομπολιό, τὴν ἑτεροπαρατήρηση, τὴ συνεχῆ αὐστηρὴ κριτική, καὶ νὰ στραφοῦμε ἐντός μας, διορθώνοντας τὰ σφάλματά μας. 


Ἡ Σαρακοστὴ θέλει νὰ μᾶς αὐτοσυγκεντρώσῃ καὶ νὰ συνδράμῃ στὴ θεραπεία μας ἀπὸ πνευματικὰ νοσήματα, ποὺ μᾶς σκοτίζουν τόν νοῦ, μᾶς δυσκολεύουν καὶ στενοχωροῦν τὴ ζωή μας. 

Ἂν καταφέρουμε ἕναν βαθμὸ αὐτογνωσίας καὶ μετανοίας, τότε ἡ Σαρακοστὴ δὲν θὰ εἶναι μιὰ σκυθρωπὴ καὶ στεῖρα περίοδος, ἀλλὰ ἕνας σταθμός, ποὺ δὲν θὰ εἶναι γεμᾶτος ἀπὸ καθηκοντολογικὲς ὑποχρεώσεις, ἀλλὰ ἕνα μαλάκωμα τῆς πέτρινης καρδιᾶς μας, ποὺ θὰ ὁδηγήσῃ σὲ φιλαδελφεία καὶ φιλοθεία. 

Ὁ πολὺς ὀρθολογισμὸς τῶν δύσκολων καιρῶν θέλει νὰ μᾶς ἀπομακρύνῃ μακριὰ κάθε μυστικισμό, ἡσυχασμό, μυστήριο ἱερό, ὑπέρλογο καὶ μεταφυσικό. Τὰ ἀποτελέσματα αὐτῆς τῆς ἀπομακρύνσεως ἔχουν γίνει φανερά. Μελαγχολία καὶ ἀπελπισία ἐπικρατοῦν, ποὺ θλίβουν τοὺς πολλούς. Ὡρίμασε ὁ καιρὸς γιὰ μιὰ ἐκ βαθέων παραδοχὴ τῆς ἀποστασίας καὶ μιὰ ἐπιστροφὴ στὸ λίκνο τῆς σταυρωμένης ἀγάπης. 

Τὴ Σαρακοστὴ συχνὰ συμβαίνουν πειρασμοί, δοκιμασίες, σκάνδαλα καὶ πτώσεις. 

Εἶναι γιὰ νὰ μᾶς ὡριμάσουν περισσότερο, νὰ μᾶς ἰσορροπήσουν καὶ νὰ μᾶς φρονηματίσουν. Ἡ ζωὴ τῶν χριστιανῶν, ἂς μὴ τὸ λησμονᾶμε ποτέ, εἶναι σταυρική. Δίχως σταύρωση δὲν ἔρχεται ἀνάσταση. 

Ἡ Σαρακοστὴ εἶναι μιὰ ὡραία καὶ καλὴ προετοιμασία, ἕνας διάδρομος ἡμίφωτος, ποὺ ὁδηγεῖ σὲ φωτεινὸ σαλόνι. Τὰ πόδια τῆς Σαρακοστῆς εἶναι ἡ προσευχὴ καὶ ἡ νηστεία. Προσευχὴ καὶ νηστεία δίχως ταπείνωση καὶ ἀγάπη δὲν ἔχουν κανέναν καρπό. Νηστεία καὶ προσευχὴ θέλουν νὰ μετριάσουν τὸν πολὺ ἐγωισμό μας. 

Ἂς μὴ χάσουμε τὴν εὐκαιρία καὶ αὐτῆς τῆς Σαρακοστῆς, καθὼς πλησιάζει στὴ δύση της. Μέσα στὴν Ἐκκλησία τὰ προβλήματα βρίσκουν λύση. Ὁ παγερὸς χειμῶνας φέρνει τὴν ἄνοιξη. Τὸ Τριώδιο τὸ ἀκολουθεῖ τὸ Πεντηκοστάριο. Ἡ συννεφιὰ ποτὲ δὲν εἶναι μόνιμη. Μετὰ ἀπὸ αὐτὴν ἡ λιακάδα εἶναι πιὸ ὡραία. Τώρα, ὅπως λέει ἕνα ὑπέροχο τροπάριο, εἶναι «μετανοίας καιρὸς καὶ δεήσεως ὥρα» 

† μοναχός Μωυσῆς ὁ Ἁγιορείτης 

( Τό διαβάσαμε στό : psigmataorthodoxias ) φωτό 1,


Καλή Σαρακοστή  !  


Ἡ Πελασγική

6 σχόλια:

  1. Χριστέ,
    τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, τὸ φωτίζον καὶ ἁγιάζον πάντα ἄνθρωπον ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον,
    σημειωθήτω ἐφ’ ἡμᾶς τὸ φῶς τοῦ προσώπου σου, ἵνα ἐν αὐτῷ ὀψώμεθα φῶς τὸ ἀπρόσιτον, καὶ κατεύθυνον τὰ διαβήματα ἡμῶν πρὸς ἐργασίαν τῶν ἐντολῶν σου, πρεσβείαις τῆς παναχράντου σου Μητρός, καὶ πάντων σου τῶν ἁγίων.
    Ἀμήν.

    Χριστέ,
    > Εσύ που είσαι το αληθινό (πνευματικό) φως, το οποίο φωτίζει και αγιάζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο, ας σημειωθεί πάνω μας το φως του προσώπου Σου (Ας φωτίσει τις ψυχές μας το δικό Σου θεϊκό φως), ώστε μέσα σ’ αυτό να δούμε το άφθαρτο, το απλησίαστο φως και καθοδήγησε τις ενέργειες μας για την εφαρμογή) των εντολών Σου, με τις πρεσβείες της Πανάχραντης Μητέρας Σου και όλων Σου των αγίων.

    Αμήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Σαρακοστή !

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
    2. Αυτή τήν προσευχούλα τήν λέγαμε ΚΆΘΕ ΠΡΩΊ στό Δημοτικό Σχολείο,
      τήν δεκαετία τού 70...

      Διαγραφή
  2. Καλή Σαρακοστή Αδέρφια, κατά τήν ταπεινή μου γνώμη,
    Η προσΕυχή η οποία κι εμπεριέχει υπέρπολλαπλάσιο νόημα τού μεγέθους της, είναι αφτή:

    Αγίου Εφραίμ τού Σύρου

    Κύριε καί Δέσποτα τής ζωής μου,
    πνεύμα αργίας, περιεργίας, φιλαρχίας,
    καί αργολογίας μή μοί δώς·

    Πνεύμα δέ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης,
    υπομονής καί Αγάπης
    χάρισαί μοι τώ σώ δούλω.

    Ναί, Κύριε Βασιλεύ,
    δώρησαί μοι τού οράν τά εμά πταίσματα,
    καί μή κατακρίνειν τόν Αδελφόν μου,
    ότι ευλογητός εί, είς τούς Αιώνας τών Αιώνων.

    Καλόν Στίβον λοιπόν καί καλόν Τέρμα (ΑΝΆΣΤΑΣΙΝ)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάποτε,ἐκεῖνες τίς ἄλλες ἐποχές πού φαίνονται τόσο μακρινές μεγαλώναμε σάν ἄνθρωποι. Γι᾿αὐτό ἡ πίκρα γιά τήν σημερινή βίωσιν εἶναι ἀκόμη μεγαλύτερη ἀπ᾿ὅσο πραγματικά θά ἔπρεπε νά εἶναι.

      Μία προσευχή πόσα μπορεῖ ν᾿ἀλλάξῃ !!!

      Καλή Σαρακοστή !

      Καλησπέρα ἀγαπητέ ΤΤ600 !

      Διαγραφή
  3. «Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διαρύσσουσι καὶ κλέπτουσι· θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γὰρ ἐστιν ὁ θησαυρὸς ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν
    --> Μὴ συσσωρεύετε γιὰ τὸν ἑαυτό σας θησαυροὺς πάνω στὴ γῆ, ὅπου ὁ σκόρος καὶ ἡ φθορὰ τῆς σαπίλας ἢ τῆς σκουριᾶς ἀφανίζουν τὰ ἀποθηκευμένα εἴδη τοῦ πλούτου καὶ ὅπου οἱ κλέφτες τρυποῦν τοὺς τοίχους τῶν θησαυροφυλακίων καὶ τὰ κλέβουν.
    --> Μαζεύετε γιὰ τὸν ἑαυτό σας θησαυροὺς στὸν οὐρανό, ὅπου οὔτε ὁ σκόρος οὔτε ἡ σαπίλα καὶ ἡ σκουριὰ ἀφανίζουν τοὺς ἀποθηκευμένους θησαυρούς σας καὶ ὅπου οἱ κλέφτες δὲν τρυποῦν τοὺς τοίχους τῶν θησαυροφυλακίων σας, οὔτε κλέβουν. Πρέπει λοιπὸν νὰ θησαυρίζετε θησαυροὺς στὸν οὐρανό, γιὰ νὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιά σας προσκολλημένη στὸν Θεὸ καὶ στὰ οὐράνια· διότι ἐκεῖ ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός σας, ἐκεῖ θὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιὰ σας)» [Ματθ. 6,19-21].

    ΑπάντησηΔιαγραφή