Στίς 27/4/1828 στό ἀρχοντικό του πατέρα της στό Ναύπλιον ἦταν προσκεκλημένοι καί ἀγωνιστές τοῦ Ἀγῶνα τοῦ ᾿21 μέ τίς συζύγους τους ἀνάμεσά τους. Μεταξύ αὐτῶν ἦταν καί ὁ Θοδωράκης Γρίβας μέ τή σύζυγό του Ἑλένη Μπούμπουλη κόρη τῆς Μπουμπουλίνας καί πρώην σύζυγο τοῦ Πάνου Κολοκοτρώνη γιοῦ τοῦ Θεοδώρου.
Ποιά ἀνισότητα φύλων πρό 200 ἐτῶν ; Ὁ νέος,λέει τό δημοσίευμα,εἶχε ἔρθει ἀπό τάς Εὐρώπας ὅπου βεβαίως οἱ χοροί καί οἱ ἀνάλογες ἐκδηλώσεις ἦταν πολύ συνηθισμένες ὅπως ἐπίσης θεωρούνταν κάτι πολύ φυσιολογικό νά ζητοῦν οἱ ἄνδρες ἀπό γυναῖκες νά χορέψουν. Ἐδῶ θέλω νά κάνω μία διευκρίνισιν: ἀπό ταινίες ἐποχῆς ὅπου παρουσιάζονται ἀνάλογες ἐκδηλώσεις, ἔχω προσέξει πώς δέν ζητοῦσαν ἀπό παντρεμένες γυναῖκες νά χορέψουν ἀλλά ἀπό ἀνύπαντρες. Οἱ παντρεμένες χόρευαν πάντα μέ τούς συζύγους τους ἤ δεν χόρευαν καθόλου.
Σ᾿ἐκεῖνον τόν χορό ἐνας κομψός, καλοντυμένος νέος ποῦ εἶχε ἔρθει ἀπό τήν Εὐρώπη ζήτησε ἀπό τήν γυναῖκα τοῦ Γρίβα νά χορέψουν. Ἐκείνη κοίταξε ἀμήχανα ἀλλά ἐπενέβη ὁ Γρίβας πού θεώρησε τήν πρόσκληση ὠς προσβολή κατά τῆς τιμῆς του. Σηκώθηκε γεμᾶτος ὀργή,τράβηξε τό γιαταγάνι του καί ἀπειλοῦσε νά σφάξει τόν νέο πού τόλμησε νά ζητήσει ἀπό τήν γυναῖκα του νά χορέψει,ἡ ὁποία ἄλλωστε δέν ἤξερα ἀπό χορούς.Ὁ νέος κατατρόμαξε κάλεσε σέ βοήθεια καί οἱ παρευρισκόμενοι μόλις μετά βίας κατάφεραν νά τόν φυγαδεύσουν ἀπό τά χέρια τοῦ ὀργισμένου Γρίβα... ( τό διαβάσαμε ἐδῶ)
Γιατί ἔβαλα αὐτό τό περιστατικό ἀπό τό 1828 ; Προσέξτε τήν πρότασιν πού λέει :
« ....ἡ σύζυγος τοῦ Σπυρίδωνος Τρικούπη (κόρη τοῦ Μαυροκορδάτου) ὁργάνωνε γιορτές στό Ναύπλιο μέ προτροπή τοῦ συζύγου της πού ἐπιθυμοῦσε ν᾿ ἀλλάξῃ ἠ νοοτροπία τῶν Ἑλλήνων σχετικά μέ τήν (ἀν)ἰσότητα τῶν δύο φύλων....»Τό ἀρχοντικό Τρικούπη στήν Αἴγινα- ...Ἡ κυρία Αἰκατερίνη Σπυρ. Τρικούπη, ἀδελφή τοῦ Ἀλεξ. Μαυροκορδάτου, ἀριστοκράτις μέ δημοκρατικάς ἀρχάς, ὑπεδέχετο τούς κεκλημένους της, καταθέλγουσα μέ τό κάλλος της, τήν ἀξιοπρέπειαν τοῦ ἤθους της ,καί τῶν τρόπων της τήν εὐγένειαν... ( « Κ ο σ μ ι κ ή κ ί ν η σ ι ς στήν Αἴγινα ἐπί Ί. Καποδιστρίου. Νεώτερον Ἐγκυκλοπαιδικόν λεξικόν «ΗΛΙΟΥ» Ἰωάννου Πασσᾶ,τόμος Β΄,σελ. 127- Γράφαμε στό θέμα μας " Αἴγινα ἡ ...σφηκοφωληά μέρος δ΄ ")
Ποιά ἀνισότητα φύλων πρό 200 ἐτῶν ; Ὁ νέος,λέει τό δημοσίευμα,εἶχε ἔρθει ἀπό τάς Εὐρώπας ὅπου βεβαίως οἱ χοροί καί οἱ ἀνάλογες ἐκδηλώσεις ἦταν πολύ συνηθισμένες ὅπως ἐπίσης θεωρούνταν κάτι πολύ φυσιολογικό νά ζητοῦν οἱ ἄνδρες ἀπό γυναῖκες νά χορέψουν. Ἐδῶ θέλω νά κάνω μία διευκρίνισιν: ἀπό ταινίες ἐποχῆς ὅπου παρουσιάζονται ἀνάλογες ἐκδηλώσεις, ἔχω προσέξει πώς δέν ζητοῦσαν ἀπό παντρεμένες γυναῖκες νά χορέψουν ἀλλά ἀπό ἀνύπαντρες. Οἱ παντρεμένες χόρευαν πάντα μέ τούς συζύγους τους ἤ δεν χόρευαν καθόλου.
Τό συγκερκιμένο δημοσίευμα τό ὁποῖο δέν ξέρω ἀπό ποιά πηγή ἔχει ἀναδημοσιευθεῖ ( λ.χ. ὁ Μ. Λαμπρυνίδης ὁ ὁποῖος ἔχει γράψει μέ πολλές λεπτομέρειες γιά τήν συγκεκριμένη περίοδον ἐπί Ἰωάννου Καποδίστρια, στό Ναύπλιον, δέν ἀναφέρει κάτι παρόμοιο. Ἐν πᾶσῃ περιπτώσει οἱ χοροί,οἱ δεξιώσεις,οἱ ἑσπερίδες κ.λπ. παρόμοιες ἐκδηλώσεις ἦταν ὄντως κάτι σύνηθες τήν περίοδον ἐκείνη στό Ναύπλιον τό ὁποῖον ἐκτός ἀπό Πρωτεύουσα τοῦ τότε ἑλληνικοῦ κράτους ἦταν μία πόλις ἡ ὁποία εἶχε ἀπό αῖῶνες γίνει πόλος ἔλξεως τῶν ξένων,κυρίως τῆς Ἐνετίας ( ἔνεκα ἐνετοκρατίας σχεδόν 300 χρόνια ἐν συνόλῳ,ἀλλά καί ἐπί Φραγκοκρατίας 150 χρόνια κι᾿αὐτοί ) καί γενικότερα ἐξ Ἰταλίας. Ὅμως καί παραδοσιακές Βυζαντινές οἰκογένειες εἶχαν ἐγκατασταθεῖ στήν πόλιν τοῦ Ναυπλίου ἀκόμη καί πρό τῆς Ἐνετοκρατίας ( ὅπως σέ Κρήτη, Κέρκυρα,Αἴγινα, Ρόδον ).
Συνεπῶς γιά τό Ναύπλιο καί τούς κατοίκους του, δέν ἦταν κάτι καινοφανές οὔτε οἱ χοροί οὔτε ὅσα λάμβαναν χώρα σ᾿αὐτούς. Προφανῶς ὁ Γρίβας εἶχε ἄλλα προηγούμενα μέ τήν κυρίαν του ἀφοῦ ὅπως ἀναφέρθηκε ἦταν παντρεμένη σέ α΄ γάμο μέ τόν πολυαγαπημένο υἱό τοῦ Κολοκοτρώνη,Πάνο ὁ ὁποῖος 2 χρόνια μετά τόν γάμο σκοτώθηκε. Ἐπίσης νά σημειώσουμε ὅτι ὁ Γρίβας ἦταν πρωτοπαλλίκαρο τοῦ Πάνου Κολοκοτρώνη καί λέγεται μάλιστα πώς οἱ φῆμες περί παρανόμου δεσμοῦ μέ τόν Θεοδωράκη Γρίβα μετά τῆς ὄμορφης κόρης τῆς Μπουμπουλίνας κυκλοφοροῦσαν πρό τοῦ θανάτου τοῦ Πάνου...
Εἶχε λοιπόν τήν μύγα ὁ Θεοδωράκης,ἔτσι ;
Τώρα περί τῆς κυρίας Τρικούπη, Αἰκατερίνη κόρης Νικολάου Μαυροκορδάτου ἀδελφή τοῦ Ἀλεξάνδρου καί τίς προχωρημένες ἀντιλήψεις τοῦ συζύγου της Σπυρίδωνος σχετικῶς μέ τήν ἀνισότητα τῶν φύλων, καί τῆς ἰδίας,τί νά σᾶς πῶ ; Δέν εἶναι καθόλου ἀπίθανο μᾶλλον πολύ πιθανό θά ἔλεγα,ἀφοῦ ἀνάγεται στήν περίοδον τοῦ Διαφωτισμοῦ καί αὐτή ἡ νεωτερικότητα ! Φραγκία ἡ χώρα τοῦ φωτός !Ἦταν καί ἀγγλοθρεμμένη ἡ μανδάμ μἐ ἀρκετά χρόνια στό ἐξωτερικόν.
Καί ὡς παράδοσις τῶν ἀριστοκρατικῶν κύκλων τοῦ Ναυπλίου ἦταν ν᾿ἀκολουθοῦν κάθε τι πού ἐρχόταν ἀπό τίς πολιτισμένες χῶρες τῶν Φραγκολεβαντίνων. Τά προστάγματα τῆς ...ἐλίτ !
Τό θέμα ἦρθε ὡς ἔναυσμα σχολίου ἐδῶ καί πού συνδέθηκε μέ τό θέμα τό ὁποῖο συμπτωματικῶς ( ;!!!) διάβασα σήμερα. Μερικές φορές,ἴσως τίς περισσότερες,διαπιστώνω πώς τίποτε δέν εἶναι τυχαῖον...
Ἡ Πελασγική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου