Άρθρα

Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022

Ὁ Βασίλειος Β΄ ὁ Βουλγαροκτόνος στόν Παρθενῶνα !

 

Τά σύνορα τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας,ὅπως τά ἄφησε μετά τόν θάνατό του ὁ Βασίλειος ὁ Β΄ ὁ Βουλγαροκτόνος,τό 1025 μ.Χ. 

Το ευλαβικό προσκύνημα του μεγάλου βυζαντινού αυτοκράτορα Βασιλείου Β' (958-1025 μ.Χ.), στην Παναγία την Αθηνιώτισσα το 1018 μ.Χ., αποτελεί ισχυρώτατη μαρτυρία συνδέσεως της αυτοκρατορίας με την βυζαντινή Αθήνα. Ούτε ο Βασίλειος  ήταν ένας συνηθισμένος αυτοκράτορας, ούτε η χρονική στιγμή που διάλεξε να πραγματοποιήσει το προσκύνημά του ήταν τυχαία.

Ο αυτοκράτορας Βασίλειος ο Β΄, αν και γεννήθηκε στην αυτοκρατορική πορφύρα (958 μ.Χ.), μόλις το 985 μ.Χ. κατόρθωσε να κυβερνήσει την αυτοκρατορία ανεξάρτητος, απομακρύνοντας οριστικά τους πέριξ αυτού ευνούχους. Κατά την βασιλεία του, η οποία υπήρξε η μακροβιότερη όλων των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, δεν άφησε περιθώρια σε κανένα να αποκτήσει υπερβολική δύναμη. Προβίβαζε αξιοκρατικά ικανούς ανθρώπους σε θέσεις κλειδιά, υπερασπιζόταν την εδαφική ακεραιότητα της αυτοκρατορίας εκστρατεύοντας συνέχεια εναντίον των εχθρών της, συσσώρευε τεράστιες ποσότητες χρυσού στα θησαυροφυλάκια της, ενώ αρνήθηκε στον εαυτό του να δημιουργήσει οικόγενεια. 

( Ἀριστερά : Ἡ νίκη τῶν Βυζαντινῶν κατά τῶν Βουλγάρων,στό πάνω μέρος τῆς εἰκόνος καί στό κάτω ¨ο θάνατος τοῦ Βουλγάρου Σαμουήλ. Ἡ Μάχη τοῦ Κλειδίου,29 Ἰουλίου 1014 μ. Χ.

Κατά την διάρκεια του επωνομαζομένου ολοκληρωτικού πολέμου εναντίον  του τσάρου Σαμουήλ των Βουλγάρων, διάρκειας 35 ετών, τέθηκε πάμπολλες φορές επικεφαλής των εκστρατειών του. Ο πόλεμος αυτός, έληξε με την συντριπτική ήττα των Βουλγάρων στη μάχη του Κλειδίου των Σερρών, (1014  μ.Χ.) και με την τελική και πλήρη υποταγή της Βουλγαρίας, στην Βυζαντινή αυτοκρατορία. Η μεταγενέστερη βυζαντινή παράδοση υποστήριζε, ότι ο Βασίλειος διέταξε την πλήρη τύφλωση 15.000 Βουλγάρων αιχμαλώτων στρατιωτών, πριν τους στείλει πίσω στην πατρίδα τους, αφήνοντας μόνο ένα ανά εκατό στρατιώτες μονόφθαλμο, ως οδηγό. 

Ο ισχυρότερος αυτός μονάρχης της Ανατολής, εξακολούθησε τη συνετή διακυβέρνηση της αυτοκρατορίας και μετά τη μάχη του Κλειδίου, με αποτέλεσμα κατά τον θάνατό του το 1825 μ.Χ., τα όρια της βυζαντινής αυτοκρατορίας να εκτείνονται από τη Νότια Ιταλία μέχρι τον Καύκασο και από το Δούναβη μέχρι την Παλαιστίνη.

Έτσι το 1018 μ.Χ., θριαμβευτής ο Βασίλειος και κυρίαρχος του μεγαλύτερου μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου, το πρώτο πράγμα που θεώρησε σαν επιτακτική ανάγκη να κάνει ήταν να μεταβεί στην Αθήνα για να προσκυνήσει την Παναγιά την Αθηνιώτισσα και να την ευχαριστήσει για την έκβαση του πολυετούς αγώνα του, εναντίων των Βουλγάρων. Σύμφωνα με τον τότε ιστορικό Ιωάννη Σκυλιτζή,  σκοπός της επίσκεψής του στην Αθήνα ήταν αποκλειστικά θρησκευτικός: «εν Αθήναις δε γενόμενος, και τη Θεοτόκω τα της νίκης ευχαριστήρια δους και αναθήμασι λαμπροίς και πολυτέλερσι κοσμήσας τον ναό, υπέστρεψες εις Κωνσταντινούπολη» 

(=αφού έφτασε στην Αθήνα και απέδωσε ευχαριστήρια για τη νίκη στη Θεοτόκο και κόσμησε το ναό με λαμπρά και πολυτελή αφιερώματα, επέστρεψε πίσω στην Κωνσταντινούπολη), ακολουθώντας χερσαία διαδρομή. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ούτε τα αφιερώματα του Βασιλείου στην εκκλησία της Θεοτόκου, ούτε την διάρκεια της εκεί παραμονής του, και μόνο σαν υπόθεση μπορούμε να αναφέρουμε ότι η συνοδεία του αυτοκράτορος αποτελείτο από τους αξιωματικούς και την επίλεκτη φρουρά του.

Το έτος 1019 μ.Χ., ο αυτοκράτορας, επιστρέφοντας από το προσκύνημά του στην Αθήνα, εισήλθε τροπαιούχος στην Βασιλεύουσα με την λαμπρή πομπή του να καταλήγει στην Αγία Σοφία, την Μεγάλη Εκκλησία, όπου ο εξηντάχρονος πλέον αυτοκράτορας στεφανωμένος με νίκες και δόξα, έψαλλε ύμνους στον Θεό.

Ο Βασίλειος, υπήρξε μόλις ο δεύτερος αυτοκράτωρ μετά τον Κώνστα Β΄ (630-668 μ.Χ.), που επισκέφθηκε την Αθήνα, δεδομένου ότι οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου σπανίως εγκατέλειπαν την ασφάλεια του παλατιού τους παρά μόνο για πολεμικού λόγους. Η επίσκεψη όμως αυτή, αποτελεί αδιάσειστο στοιχείο ότι η Παναγιά η Αθηνιώτισσα υπήρξε οικουμενικό προσκύνημα κατά την Βυζαντινή αυτοκρατορία, ξακουστό στα πέρατά της, συγκεντρώνοντας μεγάλο πλήθος προσκυνητών. Θα μπορούσαμε βάσιμα να υποθέσουμε, ότι η δημοτικότητα του προσκυνήματος να αυξήθηκε περαιτέρω μετά την επίσκεψη του Βασιλείου.

Με το προσκύνημά του αυτό,  αυτοκράτορας πιστοποίησε την κυρίαρχη θέση που κατείχε  στη θρησκευτική συνείδηση των κατοίκων της αυτοκρατορίας ο ναός της Θεοτόκου στη Αθήνα.  Και αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που ο σπουδαίος αυτοκράτωρ κατέβηκε από την Υπέρμαχο Στρατηγό της Κωνσταντινουπόλεως, στην Παναγία την Αθηνιώτισσα της Αθήνας για να ανανεώσει την ενότητα των 2 πρωτευουσών του ελληνισμού, της Κωνσταντινούπολης και της Αθήνας.

Εν κατακλείδι θα πρέπει να τονιστεί, ότι ο Μεγάλος Αυτοκράτορας πραγματοποιώντας τότε το ευλαβικό προσκύνημά του αυτό, ουδέποτε θα μπορούσε να φανταστεί, ότι με αυτήν του την κίνηση θα υπερασπιζόταν αρκετούς αιώνες μετά τον θάνατό του, την ιστορικότητα της πόλεως των Αθηνών, από τους ποικίλους κακόβουλους ισχυρισμούς, που κατά καιρούς προβλήθηκαν από σλαβικά και λοιπά Ευρωπαϊκά φύλα, περί πλήρους εγκαταλείψεως της Αθήνας κατά τα Βυζαντινά έτη και εποικίσεώς της από εξαθλιωμένους Αλβανούς και Σλάβους.  ( ἀπό ἐδῶ

Ύμνος στον Παρθενώνα  ( ἀπό ἐδῶ

Τα αποσπάσματα που ακολουθούν ανήκουν στην ποιητική σύνθεση του Κ. Παλαμά Η φλογέρα του βασιλιά (1910), που χωρίζεται σε «Δώδεκα Λόγους». Στον «Τρίτο Λόγο» ο Βασίλειος ο Βουλγαροκτόνος κατεβαίνει νικητής από τη Μακεδονία στην Αθήνα, για να προσκυνήσει την Παναγία την Αθηνιώτισσα στον Παρθενώνα. O ποιητής συνθέτει, με αυτή την αφορμή, ένα λυρικό ύμνο στον αρχαίο ναό της ομορφιάς και του ελεύθερου πνεύματος.

Ύμνος στον Παρθενώνα

Εσύ 'σαι, που κορόνα σου φορείς το Βράχο; Εσύ 'σαι,

Βράχε, που το ναό κρατάς, κορόνα της κορόνας;

Ναέ, και ποιος να σ' έχτισε μες στους ωραίους ωραίο,

για την αιωνιότητα με κάθε χάρη Εσένα;


Σ' εσέ αποκάλυψη ο ρυθμός, κάθε γραμμή και Μούσα·

λόγος το μάρμαρο έγινε κι η ιδέα τέχνη, και ήρθες

στη χώρα τη θαυματουργή, που τα στοχάζεται όλα

με τη βοήθεια των Ωρών* των καλομετρημένων,

ήρθες απάνου απ' τους λαούς κι απάνου απ' τις θρησκείες,

κυκλώπειε, λυγερόκορμε και σα ζωγραφισμένε.

[…]

Ναέ, τα θέμελά σου εσέ δεν είναι ριζωμένα,

σα να τη 'γγίξαν τρίσβαθα την τέλειωση* του κόσμου,

μηδέ το μέτωπό σου εσέ πάει πέρα από τα γνέφια,

σαν πυραμίδας κολοσσός απάνου σ' ερμοτόπι

της Αφρικής. Ανάλαφρα κρατάν εσέ στου αέρα

τη διαφανάδα τη γλαυκή των Oλυμπίων τα χέρια.


Κι η αρχοντική κορφή σου εσέ δίχως θρασά να πάει

για να χαθεί στ' απέραντα που μάτι δεν τη φτάνει,

το Πνεύμα προς τ' απέραντα ξέρει απαλό και φέρνει.

Εσένα δε σε χτίσανε τυραγνισμένων όχλοι,

καματερά ανθρωπόμορφα, σπρωγμένα απ' τη βουκέντρα

φαρμακερά κι αλύπητα, δυνάστη αιματοπότη.

Εσένα με το λογισμό κι εσέ με το τραγούδι

σε υψώσαν των ελεύθερων οι λογισμοί εκεί όπου

και ο Νόμος σαν πρωτόγινε της Πολιτείας προστάτης,

με το ρυθμό πρωτόγινε, κι ήταν κι αυτός τραγούδι.

[…]

Κι ακούστε! Πρέπει κι ο άνθρωπος, κάθε φορά που θέλει

να ξαναβρεί τα νιάτα του, να 'ρχεται στο ποτάμι

της Oμορφιάς να λούζεται. Σ' όλα μπροστά τα ωραία

να στέκεται αδιαφόρευτα και γκαρδιακά να σκύβει

προσκυνητής, ερωτευτής, τραγουδιστής, διαβάτης.


Κι αφού όλων πάει ταξίματα και μεταλάβει απ' όλα,

πάλι και πάντα να γυρνά σ' εσένα μ' έναν ύμνο.

Μ' εσένα το ξανάνιωμα του κόσμου ν' αρχινάει,

του κόσμου το ξανάνιωμα μ' εσέ να παίρνει τέλος.

Κωστῆς Παλαμᾶς 


Ἡ Πελασγική 

15 σχόλια:

  1. Ἀγαπητή Πελασγική, καλησπέρα! Συγκινήθηκα μέχρι δακρύων ὅταν εἶδα τήν ἀνάρτησή σας γιά τόν ἀγαπημένο μου αὐτοκράτορα! Ὁ Βασίλειος Β΄Βουλγαροκτόνος ὑπῆρξε ἀπό τήν παιδική μου ἡλικία πρότυπο καί μέ δίδαξε προσανατολισμό ζωῆς. Ἦταν ἔνας μεγάλος Ἕλληνας πού ἀφιέρωσε τή ζωή του καί τή βασιλεία του στήν ὑπόθεση τῆς Ῥωμηοσύνης. Μαζί μέ τόν Νικηφόρο Φωκᾶ καί τόν Ἰωάννη Τσιμισκῆ ἀποτελοῦν τή λαμπρή τριάδα των αὐτοκρατόρων πού ἔκαναν τό Βυζάντιο νά ἀκτινοβολεῖ διεθνῶς. Βασίλεψε 50 χρόνια καί ἐκμέτρησε τό ζῆν πάνω στό ἄλογό του πολεμώντας τούς ἐχθρούς τοῦ κράτους. Αὐτοί εἶναι ἠγέτες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι,θυμᾶμαι ἀπό τό δημοτικό ὅταν κάναμε τό κεφάλαιο μέ τόν Βασίλειο τόν Βουλγαροκτόνο ὅλοι μας τόν θαυμάσαμε τόσο πολύ ! Ἴσως τό ὅτι εἴμαστε στήν Θεσσαλονίκη,στήν Μακεδονία,ἔπαιζε τόν ῥόλο του στήν ψυχολογία μας. Ὅμως εἴτε ἔτσι εἴτε ἀλλιῶς ὁ Βασίλειος ὁ Β΄ ἦταν ὄντως ἕνας σπουδαῖος αὐτοκράτωρ ! Τό ἴδιο θυμᾶμαι καί τόν Ἰωάννη Τσιμισκῆ,πού ἔχουμε καί τήν ὁμώνυμο ὀδό στήν Σαλονίκη μας. Βεβαίως καί Βασιλείου Βουλγαροκτόνου ἔχομαι στήν Καλαμαριά μας. Στήν γειτονιά μας ( ἐμεῖς ζούσαμε στήν παραλία τῆς Καλαμαριᾶς,στήν Θεμ. Σοφούλη).

      Ἀγαποῦμε τήν Βυζαντινή ἱστορία,τιμοῦμε τούς ἀξίους Αὐτοκράτορες καί εἴμαστε ὑπερήφανοι γιά τήν Ἑλλάδα μας !

      Ἀγαπητή μου Θεοδώρα,χαίρομαι πολύ ὅταν διαβάζω σχόλιό σου ! Καλησπέρα !

      Διαγραφή
    2. Γιά τήν συγκίνησιν μέχρι δακρύων,πού γράφεις,νά σοῦ ἐξομολογηθῶ πώς κάθε φορά πού θυμᾶμαι τήν Σαλονίκη μας,τήν ἀγαπημένη μας Σαλονίκη,ἔτσι φορτίζομαι ψυχολογικά ! Τώρα πού ἀνέφερα τήν Τσιμισκῆ μοῦ ἦρθαν στό μυαλό οἱ ἀναμνήσεις μέ τήν μαμά μας πού πηγαίναμε γιά ψώνια στά μαγαζιά ! Στήν πλατεῖα Ἀριστοτέλους καί μετά στόν Τόττη γιά γλυκό.

      Ἄχ ! χρόνια...

      Καλησπέρα ἀγαπητή μου Θεοδώρα !

      Διαγραφή
    3. Δέν ὑπάρχει ὡραιότερη πόλη ἀπό τή Θεσσαλονίκη! Οὕτε πλατεῖα σάν τήν Ἀριστοτέλους μέ ἄνοιγμα στή θάλασσα! Σᾶς καταλαβαίνω ἀπόλυτα! Γιά τό λόγο αὐτό πάντα πίστευα πώς πρέπει νά συγχωρεθοῦν ὅλα τά ἱστορικά ἀμαρτήματα τοῦ Κασσάνδρου, ἀκόμα καί ὁ τρόπος πού μεταχειρίστηκε τήν οἰκογένεια τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου, μόνο καί μόνο ἐπειδή ἵδρυσε μιά τέτοια πόλη, τή Θεσσαλονίκη, τό 314 π.Χ.

      Διαγραφή
  2. Ἀγαπητή Πελασγική, πρέπει νά ἐπισημάνουμε τό γεγονός ὅτι σήμερα γίνεται προσπάθεια νά ἀπαλειφθεῖ ἀπό τίς ἱστορικές ἀναφορές τό προσωνύμιο τοῦ Βασιλείου Β΄, "Βουλγαροκτόνος". Εἶναι αὐτονόητο τό γιατί. Ἐπιπλέον, οἱ Φράγκοι τόν μισοῦσαν πολύ. Τό 1204, ἐκτός τῶν ἄλλων θηριωδιῶν πού διέπραξαν, σύλλησαν τόν τάφο τοῦ Βασιλείου, ἔβγαλαν ἔξω τόν σκελετό του καί τοῦ ἔβαλαν μια φλογέρα στό στόμα περιυβρίζοντάς τον. Εἶναι "Ἠ Φλογέρα τοῦ Βασιλιᾶ" τοῦ Κωστῆ Παλαμᾶ πού ἀναφέρετε στήν ἀνάρτησή σας. Τέλος, μερίδα ἱστορικῶν κατακρίνει τήν τύφλωση τῶν 15.000 βουλγάρων αἰχμαλώτων και τή χαρακτηρίζει πράξη πού δέν ταιριάζει σέ Χριστιανό βασιλιᾶ...Τόσο πολύ λυσσοῦν ἀκόμα μέ τή μεγαλειώδη νίκη τοῦ Βασιλείου Β΄Βουλγαροκτόνου στή μάχη τοῦ Κλειδίου πού διέλυσε τίς βλέψεις τοῦ χάνου τῶν Βουλγάρων Σαμουήλ στή Βυζαντινή Αὐτοκρατορία...

    Υ.Γ. Τό σπίτι μου στή Θεσσαλονίκη βρίσκεται στήν πλατεῖα Ναυαρίνου, λίγο πιο πάνω ἀπό τό συντριβάνι μέ τό ὄμορφο ἄγαλμα τοῦ ἀγοριοῦ πού συνεχῶς βεβηλώνεται, ὅπως ἀναφέρεται σέ πρόσφατη ἀνάρτησή σας, στήν καρδιά τῆς Βυζαντινῆς Θεσσαλονίκης...Ἡ περιοχή ἔχει ἐδῶ καί καιρό ἁλωθεῖ...Μαυρίζει ἡ ψυχή μου! Δέν θά φύγουμε ὅμως ἀπό κεῖ, ὅσο καί νά δυσκολέψουν τά πράγματα. Θά παραμείνουμε στωϊκοί στό λυκόφως τῆς παρακμῆς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπράβο,καλά ἔκανες ἀγαπητή μου Θεοδώρα καί ἀνέφερες τό γεγονός μέ τήν φλογέρα. Ἔτσι νά μαθαίνουμε οἱ Ἕλληνες τήν Ἱστορία μας. Ὅσο γιά τό "Βουλγαροκτόνος" ὅ,τι καί νά κάνουν δέν ἄλλάζει ἡ ἱστορική πραγματικότης. Κάθε ὄνειρο,κάθε βλέψιν τῶν σλαύων,τά ἔκανε συντρίμμια ὁ μεγάλος αὐτοκράτωρ Βασίλειος Β΄. Τά γράφαμε πρό 3ετίας,ἐδῶ : https://sxolianews.blogspot.com/2019/01/blog-post_69.html

      Στή πλατεία Ναυαρίνου πού ἔκαναν μπάνιο στό συντριβάνι τά μουσλίμια ; https://sxolianews.blogspot.com/2022/07/blog-post_27.html

      Ἄχ ! Ποῦ θά πάη ; ...

      « Δέν ὑπάρχει ὡραιότερη πόλη ἀπό τή Θεσσαλονίκη! »

      Ὅπως τό γράφεις ! Δέν ὑπάρχει. Γιά ἐμένα εἶναι ἡ πρώτη μου Πατρίδα,ἀφοῦ ἀπό μωράκι μέχρι τά 15 μου ἐκεῖ μεγάλωσα. Αὐτήν ἔζησα καί αὐτήν γνώρισα.

      Αὐτή νοσταλγῶ...

      Καλό ξημέρωμα ἀγαπητή Θεοδώρα !

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα σας αξιότιμες κυρίες!
    Στην πόλη που διαβιώ υπάρχει μία οδός που, σχεδόν, τέμνει το κέντρο και που οι πάντες και όλοι την ξέραμε ως "ΟΔΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΟΚΤΌΝΟΥ" που είχε και μεγάλο μήκος και πάμπολλες πινακίδες με αυτό το όνομα, με κεφαλαία Ελληνικά γράμματα μα και με λατινικούς χαρακτήρες...
    Εδώ και λίγα χρόνια (τι λίγα, καμμιά σαρανταριά, όταν ξεκίνησε η πράσινη Ακρίδα την Μεγάλη Κατεδάφιση και Παράχωση) προσπαθεί το κράτος λοατκι να επιβάλλει το "βασιλειουβήτα"...κι ερωτώ τους παρεπιδημούντας: με συγχωρείτε..ποιος είν' αυτός ο βασειλιουβήτας;
    .. άκου "βασιλειουβήτα"...
    Καλή συνέχεια και χαίρομαι πολύ να σας διαβάζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ὀδός μέ τήν ἐπωνυμία Βασιλείου Βουλγαροκτόνου βρῆκα πώς ὑπάρχει στήν Ἀθῆνα ( 2η παράλληλος στά δεξιά τοῦ Λόφου Στρέφη ἡ ὁποία καταλήγει στόν Λυκαβηττό), στήν Ἄρτα μία πολύ μικρή πάροδος,στήν κωμόπολη Προσοτσάνη Δράμας καί βεβαίως ὅπως ἤδη ἔχομε ἀναφέρει στήν Καλαμαριά Θεσσαλονίκης.

    Μέ κεφαλαῖα γράμματα καί μάλιστα πρῶτο τό "ΒΟΥΛΓΑΡΟΚΤΟΝΟΥ" καί νά ἕπεται τό ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ βρῆκα στήν Δράμα. Μία μεγάλη ὀδός. Μπορεῖ νά εἶναι καί αὐτή τήν ὁποία ἀναφέρεις.

    Ἑν πᾶσῃ περιπτώσει αὐτό πού μοῦ κάνει ἐντύπωσιν εἶναι πού γράφεις πώς στήν ἀλλαγή τοῦ ὀνόματος βάζουν τό Βασίλειος Β΄ ὅλο μαζύ ("βασιλειουβήτα"). Ἐσύ πῶς τό ξέρεις πώς ἔτσι θέλουν νά τό γράψουν ; Δέν νομίζω νά εἶναι ἔτσι,ἀκόμη κι᾿ἄν αὐτό ἀκούγεται κανένας Δῆμος δέν προκειται ποτέ νά δεχτῆ κάτι τέτοιο,ὄχι μόνον ἀνορθόγραφο ἀλλά καί ἀνιστόρητον !

    Γιά ξαναψάξε το.

    Ἄ ἐπίσης τώρα θυμήθηκα καί τίς ὀνοματοδοσίες πρός τιμήν τοῦ Σπύρου Μουστακλῆ ( πέραν τῶν προτομῶν...). Ἄν τιμοῦμαι τόν μεγάλο Βυζαντινό αὐτοκράτορα Βασίλειο Β΄ Βουλγαροκτόνο σέ 3 πόλεις καί μία κωμόπολιν,στό ὄνομα τοῦ Μουστακλῆ ὑπάρχουν ἀφιερωμένες ὀδοἰ 25 ! Ἀπ᾿ἄκρου σ᾿ἄκρον τῆς Ἑλλάδος ἔτσι ;

    Νομίζω ὁ καθείς μπορεῖ νά βγάλῃ τά συμπεράσματά του...

    Καλησπέρα ἀγαπητέ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιά τόν Μουστακλῆ,τά εἴχαμε γράψει ἐδῶ :

      https://sxolianews.blogspot.com/2022/07/blog-post_28.html

      Διαγραφή
    2. Καί στήν Ἀθῆνα πού εἶδα τήν πινακίδα τῆς ὀδοῦ,μέ κεφαλαῖα εἶναι καί πρῶτο τό "ΒΟΥΛΓΑΡΟΚΤΟΝΟΥ" .

      Ὅμως τώρα πού τό σκέπτομαι ὅλες οἱ πινακίδες τῶν ὀδῶν μέ κεφαλαῖα γράφονται. Ναί !

      Διαγραφή
    3. Κυρία Ευαγγελία, το "βασιλειουβήτα" το λέω χαριτολογώντας, οι πινακίδες του Δήμου λοατκι++ γράφουν: ΟΔΟΣ ΒΑΣΙΛΕΊΟΥ Β' και λατινιστί αποκάτω: ODOS BASILEIOY II...
      Να 'σαι καλά!

      Διαγραφή
    4. Όσο για την Αθήνα, σίγουρα τους ξέφυγε...

      Διαγραφή
    5. Εἶπα κι᾿ἐγώ :"βασιλειουβήτα" !

      Καλῶς,εὐχαριστῶ ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
  5. Μεγαλώσαμε με Πηνελόπη Δέλτα και σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν με influencers....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τί εἶναι τό influencers ; Σημαίνει κάτι συγκεκριμένο ; Δέν γνωρίζω...
      Γιατί δέν μποροῦμε νά τό ποῦμε στή γλῶσσα μας;

      Μεγαλώσαμε μέ Πηνελόπη Δέλτα γιά νά λέμε "influencers" ;

      Μέ συγχωρεῖς ἀλλά,Πηνελόπη Δέλτα καί ξένες λέξεις στό λεξιλόγιό μας,μᾶλλον δέν ταιριάζουν...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή