Άρθρο του Π. Παναγόπουλου στην εφημερίδα «Εμπρός»
Την απαξίωση
του κέντρου της Αθήνας από την Δημοτική αλλά και κάθε Δημόσια αρχή
έρχεται να σηματοδοτήσει η απόλυτη εγκατάλειψη ενός πάλαι ποτέ
πανέμορφου πάρκου. Το «ΕΜΠΡΟΣ» βρέθηκε στο Πεδίον του Άρεως, για να
διαπιστώσει την παρακμή που μαστίζει πλέον κάθε κομμάτι από την Εθνική
μας κληρονομιά και τις συλλογικές μνήμες της κοινωνίας μας.
Μέρα
μεσημέρι, και Έλληνας δεν τολμά να διασχίσει το κάποτε πανέμορφο πάρκο.
Το στολίδι αυτό της Αθήνας πεθαίνει μέσα στην βρωμιά, την εγκατάλειψη
και την παρακμή. Θα έλεγε κανείς ότι κάποιοι μισούν παθολογικά κάθε τι
το όμορφο, κάθε τι που θα μπορούσε να δώσει λίγη χαρά και ξεκούραση στην
ταλαιπωρημένη ψυχή του νεοέλληνα.
Κάποιοι
μισούν την ομορφιά, αλλά και την ιστορία, όταν αυτή έχει να κάνει με
πράξεις ελευθερίας, αυταπάρνησης και ηρωισμού. Γιατί σε Αθάνατους Ήρωες
του Ελληνισμού είναι αφιερωμένη η ύπαρξη αυτού του άλσους. Πριν όμως
περιγράψουμε την κατάσταση που επικρατεί αυτή την στιγμή εντός, εκτός,
αλλά και στα πέριξ του Πεδίου του Άρεως, ας κάνουμε μια σύντομη
αναδρομή στην ένδοξη ιστορία του.
Ένα πάρκο αφιερωμένο στον Αγώνα για την Ελευθερία
Το Πεδίον
του Άρεως στην καρδιά του κέντρου της Αθήνας, δεν είναι απλά ένα πάρκο.
Είναι ένα Σύμβολο στην Ελευθερία, καθώς το έκτασης 277 στρεμμάτων ή
27,7 εκταρίων μαζί με το λόφο Φινόπουλου άλσος σχεδιάστηκε το 1934 με
σκοπό να τιμηθούν οι Ήρωες της Επανάστασης του 1821. Για αυτό και
φιλοξενεί τις μαρμάρινες προτομές των 21 Αθάνατων Ηρώων κατά μήκος της
οδού Αγωνιστών του 21. Στην κεντρική είσοδο του Πεδίου του Άρεως που
βρίσκεται προς την μεριά της οδού Πατησίων, τον επισκέπτη υποδέχεται ο
μεγαλοπρεπής ανδριάντας του έφιππου στρατηλάτη Βασιλιά Κωνσταντίνου
Α’.
Στην πλευρά
του άλσους που βλέπει προς την λεωφόρο Αλεξάνδρας υπάρχει το μνημείο
πολέμου των πεσόντων Άγγλων, Αυστραλών και Νεοζηλανδών, με «φύλακα», το
επιβλητικό άγαλμα της Αθηνάς πάνω σε ένα ψηλό μαρμάρινο
«οβελίσκο»-βάθρο ύψους 18 μέτρων.
Επίσης εντός του πάρκου βρίσκονται και άλλα μνημεία ιστορικής σημασίας, όπως αυτό υπέρ των πεσόντων Ηρώων του Ιερού Λόχου.
Το 1927 ο
χώρος αυτός, (που από την εποχή του Όθωνα ήταν ο κύριος τόπος αναψυχής
των Αθηναίων), παραχωρήθηκε στην «Επιτροπή Δημοσίων Κήπων και
Δενδροστοι- χιών Αθηνών» με σκοπό τη μεταβολή του σε άλσος, όπως ήταν
και ο Εθνικός κήπος. Λαμ- βάνοντας υπόψη τους ρυθμούς των αγγλικών και
γαλλικών αλσών, η επιτροπή συνέταξε ένα νέο σχέδιο που αποτελεί
συνδυασμό ρυθμών, και ανέθεσε την εκτέλεσή της ανάπλασης και της
δενδροφύτευσης του χώρου στον Ν. Βοσυνιώτη.
Μάλιστα, είχε ληφθεί μέριμνα τότε, να μην εμποδίζεται από τα κεντρικά σημεία του άλσους η θέα της Ακρόπολης!
Βέβαια..
τότε η κυβέρνηση Μεταξά, δεν είχε υπολογίσει ότι μερικά χρόνια αργότερα
θα ερχόταν η λαίλαπα με το όνομα Κωνσταντίνος Καραμανλής, η οποία θα
ισοπέδωνε όλα σχεδόν τα νεοκλασικά αριστουργηματικά αρχπεκτονήματα του
κέντρου της Αθήνας, για να τα μετατρέψει σε πολυώροφο μπετόν. Αλλά αυτό
είναι μια άλλη ιστορία.
Έτσι για να
επανέλθουμε στο θέμα μας, οι εργασίες δενδροφύτευσης και ανάπλασης
άρχισαν το 1935 επί κυβερνήσεως Ι. Μεταξά και συνεχίστηκαν μέχρι το
1940, όταν και κηρύχθηκε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Στη πενταετία εκείνη
φυτεύτηκαν περίπου 46.000 δένδρα και θάμνοι. Κατά το σχέδιο,
ακολουθήθηκε η δενδροφύτευση φυλλοβόλων δένδρων προκειμένου το
καλοκαίρι να προσφέρουν πλούσια σκιά, τον δε χειμώνα να μην
εμποδίζονται οι ακτίνες του ήλιου. Στη κεντρική πλατεία του άλσους
τοποθετήθηκε σιντριβάνι και γύρω φυτεύτηκαν ποικιλίες από σπάνια
μεσογειακά φυτά, έτσι ώστε να παρουσιάζουν δένδρα, θάμνοι και λουλούδια
τους ωραιότερους και φυσικότερους συνδυασμούς χρωμάτων κατά τις
διάφορες εποχές.
Μετά τον
Οκτώβριο του 1944, εξασφαλίσθηκε και η άρδευση του άλσους. Στην
νοτιοδυτική πλευρά του πάρκου προς την Κυψέλη, βρίσκονται οι
εγκαταστάσεις της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού καθώς και οι αθλητικές
εγκαταστάσεις του Πανελληνίου. Σαν φυσική συνέχεια του Πεδίου του Άρεως
θα μπορούσε να θεωρηθεί και η περιοχή της πα- λαιάς σχολής Ευελπίδων,
που σήμερα φιλοξενεί τα Δικαστήρια. Μέσα στο πάρκο υπάρχουν επίσης δύο
ναοί, μια παιδική χαρά και το ανοιχτό θέατρο «Αλίκη».
Προς την
μεριά της Ευελπίδων βρίσκεται κλειστός και ερειπωμένος ο χώρος που οι
παλαιότεροι θα θυμούνται σαν «Άλσος Οικονομίδη». Είναι το υπαίθριο
θέατρο που επί χρόνια παρουσίαζε μουσικές παραστάσεις και νέα ταλέντα ο
αξέχαστος Γ. Οικονομί- δης. Επίσης προς την μεριά της Πατησίων,
βρίσκεται εντελώς ερειπωμένο πλέον, και ένα από τα ιστορικότερα
αναψυκτήρια της παλιάς Αθήνας, το «Γκριν Παρκ», στο οποίο επίσης
δίνονταν παραστάσεις τις δεκαετίες του 50 και του 60.
Κλαίνε και τα αγάλματα των Ηρώων
Η εικόνα του
πάρκου είναι σήμερα κάτι παραπάνω από θλιβερή. Ο χώρος είναι πλέον
επικίνδυνος για διέλευση πολιτών, καθώς ο χώρος του άλσους την νύχτα
αποτελεί καταφύγιο τοξικομανών, ανωμάλων, και τριτοκοσμικών οι οποίοι
το έχουν σχεδόν καταλάβει. Τα σκουπίδια έχουν καλύψει όλους τους σχετικά
απόκεντρους χώρους, ενώ η δυσωδία που αναδύεται μέσα από τα
μισοξεραμένα φυτά την ώρα που κάποιος διασχίζει την οδό με τις προτομές
των Ηρώων του 1821 σου ανακατεύει το στομάχι.
Εισήλθαμε
στα «ενδότερα», για να ανακα- λύψουμε ότι όλοι οι χώροι πίσω από τα
πλάγια των δρόμων του άλσους, αποτελούν έ- | να τεράστιο
αποχωρητήριο-σκουπιδότοπο.
Τα αιωνόβια
πανύψηλα δέντρα, ξερά, τα λουλούδια ανύπαρκτα, ενώ σύριγγες και
προφυλακτικά ήταν σκορπισμένα παντού. Σε κάποια σημεία, τεράστια δέντρα
έχουν καταρρεύσει, με τους κορμούς τους να κεί- τονται στο έδαφος
σάπιοι.
Πολλές από τις προτομές των Ηρώων του 21 έχουν φθορές από κτυπήματα, ενώ είναι σημαδεμένες με συνθήματα από σπρέι.
Τα συστήματα του αυτόματου ποτίσματος είναι διαλυμένα.
Σε όλο τον
χώρο του άλσους είναι ακροβολισμένοι λαθρομετανάστες οι οποίοι σε
κοιτάζουν ως εισβολέα που εισέβαλε στην ιδιοκτησία τους, ενώ σε κάποια
σημεία έχουν στήσει πρόχειρα τσανηρια ρομά διαφόρων εθνικοτήτων.
Σε ερωτήσεις
που κάναμε σε κατοίκους της περιοχής μας είπαν, ότι το βράδυ δεν
τολμάνε να περάσουν ούτε έξω από το πάρκο, πόσο περισσότερο να μπούνε
μέσα. Συχνά αναστατώνονται από τα ουρλιαχτά συμμοριών τριτοκοσμικών
που συγκρούονται, ενώ κάποιες φορές έχουν ακούσει και πυροβολισμούς.
Η αστυνομία
ανύπαρκτη, σε ένα χώρο όπου γίνεται το μεγαλύτερο «νταλαβέρι»
ναρκωτικών της Αθήνας, όπως επίσης μας κατήγγειλαν οι κάτοικοι.
Άντρο ανωμαλίας και τοξικομανών
Όπως
καταγγέλλουν οι περίοικοι, οι ανώμαλοι βρίθουν στην περιοχή αναζητώντας
περιστασιακούς συντρόφους ανάμεσα σε αλλοδαπούς, ενώ είναι πολλές οι
περιπτώσεις που έχουν σημειωθεί και επιθέσεις σε γυναίκες που τολμάνε
να περάσουν την περιοχή ασυνόδευτες. Το κάποτε υπέροχο αναψυκτήριο του
«Γκριν Παρκ» είναι ένα θλιβερό και γεμάτο γκράφιτι ερείπιο.
Αν δοκιμάσει
κάποιος να περάσει στο πίσω μέρος του παλαιού αναψυκτηρίου, και εφόσον
μπορέσει να αντέξει την αποπνικτική μπόχα που πλανιέται στον αέρα,
είναι πολύ πιθανόν να πέσει επάνω σε ασιάτες (όπως συνέβη με εμάς), οι
οποίοι θα κινηθούν εναντίον του με φανερά επιθετικές διαθέσεις και
ερωτήσεις «φίλο τι θέλει εντώ; ψάχνει κάτι»;!
Στην
κεντρική είσοδο του άλσους δεσπόζει ο έφιππος Βασιλέας Κωνσταντίνος
επάνω στο μαρμάρινο βάθρο του που είναι όλο καλυμμένο από γκράφιτι.
Σε διάφορα
σημεία του πάρκου υπάρχουν κατάλοιπα από «έργα» που έμειναν στην μέση,
ενώ κάποιο έμπειρο μάτι μπορεί να διακρίνει και ίχνη παρεμβάσεων κάποιων
που προφανώς είχαν σκοπό να οικειοποιηθούν κάποιες εκτάσεις
περιφράζρντάς τις. Το «Άλσος Οικονομίδη» είναι και αυτό ένα ρημαγμένο
ερείπιο, με τους χώρους του γεμάτους σκουπίδια, σάπια ξύλα και νεκρά
ζώα.
Και εκεί
επίσης παρατηρήσαμε να υπάρχουν ίχνη περίεργων «επεμβάσεων». Κατά την
διάρκεια της επίσκεψης, δεν είδαμε ούτε έναν αστυνομικό από αυτούς που
συνηθίζανε παλαιότερα να περνάνε και να σταματάνε με τις μηχανές τους
σε διάφορα σημεία του άλσους.
Οι εντυπώσεις μας από την επίσκεψη στο ομορφότερο κάποτε άλσος της Αθήνας, δεν είναι απλά κακές, αλλά αλγεινές.
Ντροπή για
τον μόνον στα χαρτιά δήμαρχο της Αθήνας. Ντροπή και για το ανύπαρκτο
κράτος. Στην εποχή των Μνημονίων τα πάντα σε αυτή την χώρα ακολουθούν
πορεία προς την εγκατάλειψη και την καταστροφή.
Η συνεχής
ανικανότητα, σε συνδυασμό με την προδοσία, έφερε την κατάρρευση της
οικονομίας, την διάλυση του κοινωνικού ιστού, την φτωχοποίηση, και τέλος
το ξεπούλημα. Όλα είναι υπό διαπραγμάτευση και προς πώληση.
Ο φυσικός
πλούτος, τα ανεκτίμητα κοιτάσματα, οι πλουτοπαραγωγικές πηγές, τα
σύνορά μας, η Εθνική μας Κυριαρχία, οι περιουσίες των πωλητών, τα
πάρκα μας, ακόμα και τα μνημεία μας. Μνημεία ανεκτίμητου αρχαιολογικού
και φυσικού πλούτου έχουν αφεθεί να ρημάξουν, ούτως ώστε να «χαριστούν»
κυριολεκτικά στην με προσυμφωνη- μένους όρους προσφορά του «αδηφάγου»
που θα αποδώσει την καλύτερη μίζα στα τρωκτικά.
Αυτή είναι η Ελλάδα του σήμερα.
Η Ελλάδα ενός «σήμερα» χωρίς απολύτως κανένα αύριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου