Άρθρο στην εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ»
Πολλοί
υποστηρίζουν ότι υπάρχει μέγα χάσμα μεταξύ αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας
και χριστιανισμού. Αυτό όμως δεν είναι αληθές. Η συνάντηση των δύο
κόσμων, χριστιανισμού και ελληνισμού, υπήρξε γεγονός τεράστιας ιστορικής
σημασίας για την πορεία της ανθρωπότητας και του πολιτισμού. Μέσα από
αυτή τη συνάντηση δημιουργήθηκε ένας απαράμιλλος πνευματικός πολιτισμός
με διαχρονική και πανανθρώπινη αξία, ο οποίος δημιούργησε το ελληνικό
Βυζάντιο, την «Ρωμανία» των θρύλων, που αποτελεί την συνέχεια της
αρχαίας Ελλάδας αλλά και το θεμέλιο της νεότερης.
Οι
περισσότεροι πατέρες της Εκκλησίας, ήταν Έλληνες (αυτό δεν σημαίνει ότι
υποτιμάμε τους υπόλοιπους), και όταν συνάντησαν τον Χριστό, άλλαξε η
ζωή τους. Χωρίς να απαρνηθούν την ελληνική τους ταυτότητα, την
μεταμόρφωσαν κάτω από το φως της χριστιανικής αλήθειας. Όντες φορείς της
ελληνικής παιδείας χρησιμοποίησαν την ελληνική γλώσσα και φιλοσοφία
προκειμένου να εκφράσουν την χριστιανική διδασκαλία αλλά και τη δική
τους προσωπική εμπειρία του Θεού. Γενικά όμως ο χριστιανισμός
χρησιμοποίησε πλήρως τα ελληνικά πολιτιστικά στοιχεία για την έκφραση
και την εξάπλωσή του.
Ανάμεσα
στους πρώτους Έλληνες χριστιανούς υπήρχαν και φιλόσοφοι, όπως ο άγιος
Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυς, ο άγιος Αριστείδης, ο άγιος Αθηναγόρας
ο Αθηναίος, ο στωικός Πάνταινος, και οι μαθητές του. Σ’ αυτούς
βρίσκουμε την πλήρη συμφιλίωση της ελληνικής φιλοσοφίας με τον
χριστιανισμό.
Ο Άγιος
Ιουστίνος, στο έργο του «Απολογία Α’», καταγράφει ότι ο Σωκράτης, ο
Ηράκλειτος και οι όμοιοι με αυτούς φιλόσοφοι υπήρξαν στην ουσία οι προ
Χριστού Χριστιανοί, ενώ ήταν τόση η αγάπη του για τον Πλάτωνα που
υποστήριζε ότι «ουκ αλλότρια τα Πλάτωνος διδάγματα, του Χριστού».
Ο Άγιος
Αυγουστίνος διακηρύττει στο έργο του «Εξομολογήσεις» ότι η πλατωνική
φιλοσοφία και η χριστιανική θεολογία συμπίπτουν «όχι κατά λέξη, αλλά
κατά πνεύμα»
Σύμφωνα με
τον άγιο Κλήμη τον Αλε- ξανδρέα η ελληνική φιλοσοφία αποτελεί μια
ευαγγελική προπαρασκευή. Προετοίμασε δηλαδή τον κόσμο να δεχτεί το
ευαγγέλιο του Χριστού. Συγκεκριμένα ο αλεξανδρινός πατήρ θεωρούσε ότι
«η ελληνική φιλοσοφία είναι καθαρή εικόνα της αληθείας και θεία δωρεά
που παραδόθηκε στους Έλληνες», καθώς και ότι ο ίδιος ο Θεός υπήρξε
συγχρόνως ο χορηγός της Καινής Διαθήκης, αλλά και της ελληνικής
φιλοσοφίας.
Ο Μέγας
Βασίλειος και ο άγιος Γρηγό- ριος ο Θεολόγος είχαν σπουδάσει στην Αθήνα
φιλοσοφία (ηθική, φυσική, μεταφυσική), ρητορική (πανηγυρική και
δικανική) και φιλολογία, γεγονός που φανερώνει την εκτίμηση που είχαν
στην ελληνική παιδεία. Μάλιστα ο Μέγας Βασίλειος έγραψε ένα εγχειρίδιο
για τους νέους, «όπως αν εξ ελληνικών ωφέλοιντο λόγων». Πρόκειται για
το διασημότερο κείμενο του μεγάλου αυτού Καππαδόκη πατέρα, στο οποίο
πραγματοποιεί τη σύζευξη της ελληνικής και χριστιανική παιδείας. Για τον
Μεγάλο Βασίλειο οι Έλληνες συγγραφείς όχι μόνο μας προετοιμάζουν με τα
συγγράμματά τους στην κατανόηση των αγίων γραφών και των θείων μυστηρίων
αλλά αποτελούν και μια πολύτιμη πηγή παραδειγμάτων που οδηγούν στην
αρετή. Στο έργο του αυτό δίνει πρότυπα ηθικών αξιών από την Οδύσσεια και
από τη ζωή πολλών αρχαίων Ελλήνων, ηρώων, ποιητών, φιλοσόφων, αθλητών
κ.α. Προτρέπει τους νέους όλων των εποχών να μελετούν την ελληνική
φιλοσοφία και γραμματεία και να παίρνουν ό,τι εκλεκτότερο έχει. Ο άγιος
Γρηγόριος ο Θεολόγος προσδιόρισε την έννοια του ελληνισμού και της
ελληνικής παιδείας ως πανανθρώπινου αγαθού.
Ο άγιος
Ιωάννης ο Χρυσόστομος προβάλλει ως ηθικά παραδείγματα τον Πλάτωνα, τον
Σωκράτη, τον Αριστείδη, τον Διογένη και τον Επαμεινώνδα.
Ο άγιος
Μάξιμος(6ος-7ος αι.) ήταν άριστος γνώστης της πλατωνικής φιλοσοφίας και
χρησιμοποιεί όρους της μεταφυσικής του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη στη
διδασκαλία του.
Ο άγιος
Ευστάθιος Θεσσαλονίκης (12ος αι.), ήταν εξαιρετικός ρήτορας και
σπουδαίος αναλυτής των αρχαίων ελληνικών έργων. Δίδασκε στην
πατριαρχική σχολή της Κωνσταντινούπολης και πλήθος νέων τον
παρακολουθούσαν. Μεγάλος ελληνιστής υπήρξε και ο μαθητής του άγιος
Μιχαήλ Χωνιάτης, αρχιεπίσκοπος Αθηνών.
Ο Μέγας
Φώτιος (9ος αι.) έγραψε τη Μυριόβιβλο, όπου παραθέτει περιλήψεις όλων
των βιβλίων των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων που είχε μελετήσει και
διασώζει πολλά αρχαία έργα, που θα μας ήταν άγνωστα.
Ο άγιος
Γρηγόριος ο Παλαμάς (14ος αι.) ήταν επίσης, άριστος γνώστης των έργων
του Αριστοτέλους. Μάλιστα ο δάσκαλός του έλεγε ότι αν ο Αριστοτέλης
άκου- γε τον Παλαμά να τον ερμηνεύει στα ανάκτορα, θα τον θαύμαζε και ο
ίδιος!
Ο άγιος
Νεκτάριος δίνει μια μαρτυρία, σύμφωνα με την οποία ο άγιος Αναστάσιος,
πατριάρχης Αντιοχείας, διαβεβαιώ- νει ότι του αποκαλύφθηκε η σωτηρία των
δίκαιων Εθνικών (ειδωλολατρών), και αναφέρει ότι ο Πλάτωνας
εμφανίστηκε σε μοναχό ο οποίος τον εξύβριζε, και του απο- κάλυψε ότι
σώθηκε δια του Ιησού Χριστού.
Η
συνάντηση χριστιανισμού και ελληνισμού αποτελεί ένα γεγονός υψίστης
σημασίας. Τόσο ο χριστιανισμός, όσο και ο ελληνισμός ωφελήθηκαν τα
μέγιστα από αυτή τη συνάντηση. Η ελληνική παιδεία έγινε στα χέρια των
πατέρων το μέσο για την αποτύπωση και την διάδοση της χριστιανικής
αλήθειας και της αντιμετώπισης των αιρέσεων. Η Καινή Διαθήκη, όλη η
πατερική θεολογία, τα δόγματα, τα λατρευτικά κείμενα, ακόμα και οι
αποφάσεις των οικουμενικών συνόδων γράφτηκαν στα ελληνικά. Με την
θεολογία των πατέρων ο ελληνισμός διατήρησε όλα τα θετικά του
στοιχεία, τη δίψα για την ομορφιά και την αλήθεια. Την αγάπη για τη
σοφία και την αρετή. Οι ιδέες, η γλώσσα και η φιλοσοφία διατηρήθηκαν
μέσα στον χριστιανισμό, και βρήκαν την τελείωσή τους.
ΙΟΥΣΤΙΝΗ Μ.
ἀπό : Ἐθνικισμός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου