Άρθρα

Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2022

Τά τατουάζ ἦταν γιά ἐγκληματίες στήν ἀρχαία Ἑλλάδα


Τα τατουάζ θεωρούνταν σημάδι «ετερότητας» στην αρχαία Ελλάδα , καθώς στην αρχαία ελληνική κοινωνία τατουάζ είχαν είτε οι αλλοδαποί είτε οι σκλάβοι, οι εγκληματίες και οι αιχμάλωτοι.

Σωματικές επεμβάσεις, όπως τατουάζ και τρυπήματα για σκουλαρίκια, έχουν βρεθεί σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες από τη νεολιθική εποχή. Οι άνθρωποι αισθάνονται την ανάγκη να τροποποιήσουν το σώμα τους με τατουάζ για διάφορους πολιτιστικούς, θρησκευτικούς και αισθητικούς λόγους εδώ και αιώνες.

Ενώ το τατουάζ αναπτύχθηκε ανεξάρτητα σε αμέτρητους πολιτισμούς, οι Έλληνες ήταν από τους πρώτους ανθρώπους που άρχισαν να βάζουν μελάνι το δέρμα τους, καθώς ιστορικά αρχεία χρονολογούν τα αρχαία ελληνικά τατουάζ ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ.

Το τατουάζ έχει γίνει μέρος της επικρατούσας τάσης σε μεγάλο μέρος του κόσμου τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς προηγουμένως συνδέθηκε με την εγκληματικότητα σε πολλά μέρη. Μια δημοσκόπηση του 2019 έδειξε ότι τρεις στους δέκα Αμερικανούς είχαν τουλάχιστον ένα τατουάζ και αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξάνεται.

Τατουάζ που συνδέονται με εγκληματίες, σκλάβους στην αρχαία Ελλάδα

Στην αρχαία Ελλάδα, φαίνεται ότι οι άνθρωποι είχαν πολύ πιο αρνητικές απόψεις για το τατουάζ από ό,τι πολλοί σήμερα.

Το τατουάζ, ως παράδοση, αναπτύχθηκε στην αρχαία Ελλάδα ως ένας τρόπος τιμωρίας και αναγνώρισης εγκληματιών και παραβατών που βρίσκονταν στο περιθώριο της κοινωνίας.

Οι σκλάβοι είχαν συχνά τατουάζ με το ελληνικό γράμμα δέλτα (Δ), το οποίο είναι το πρώτο γράμμα στην αρχαία ελληνική λέξη για τον σκλάβο , «Δούλος».

Τα άτομα που διέπραξαν εγκλήματα μπορούσαν να κάνουν τατουάζ σε ορατά σημεία του σώματος, όπως το μέτωπό τους, με σύμβολα ή γράμματα που υποδήλωναν τη φύση του εγκλήματός τους.

Σύμφωνα με τον αρχαίο Έλληνα ιστορικό Ηρόδοτο , οι αρχαίοι Έλληνες ανέπτυξαν αυτή τη μέθοδο τιμωρίας εγκληματιών από τους Πέρσες, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν συχνά τατουάζ σε εγκληματίες και αιχμαλώτους πολέμου.

Ο ιστορικός αναφέρει ότι ορισμένοι Θηβαίοι που άφησε πίσω ο διοικητής τους Λεοντιάδης κατά τους Περσικούς Πολέμους ενώθηκαν με τις εχθρικές δυνάμεις. Οι Πέρσες έκαναν τατουάζ στους Έλληνες αποστάτες και αυτά τα σημάδια εμπόδισαν τους άνδρες να επιστρέψουν στη Θήβα μετά την ήττα των Περσών.

Ως γνωστόν, οι Αθηναίοι έκαναν τατουάζ την κουκουβάγια, το σύμβολο της πόλης τους, στα μέτωπα των Σαμίων αιχμαλώτων αφού τους νίκησαν στη μάχη.

Όταν οι Σαμιακές δυνάμεις συνέχισαν να κερδίζουν τους Αθηναίους σε μια διαφορετική μάχη, έκαναν τατουάζ στα σαμιακά πολεμικά πλοία στο μέτωπο των Αθηναίων.

Οι Έλληνες θεωρούσαν ευρέως το τατουάζ ως ξένη πρακτική και τα άτομα με τατουάζ που συναντούσαν πιο συχνά δεν ήταν Έλληνες.

Σωματικές επεμβἀσεις που συνδέεται με μη Έλληνες

Τα τατουάζ ήταν σύμβολο υψηλής θέσης μεταξύ των Θράκων, μιας αρχαίας ομάδας ανθρώπων που ζούσαν σε όλη την Ανατολική και Νότια Ευρώπη, ιδιαίτερα στα Βαλκάνια. Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν τους Θράκες ως πολεμοχαρείς, φυλετικούς, ακόμη και βάρβαρους.

ἐδῶ γιά σκυθικές μούμιες καί τατουάζ
Στη θρακιώτικη κοινωνία, όσοι δεν είχαν τατουάζ θεωρούνταν στην πραγματικότητα κατώτερης τάξης από εκείνους με αυτά.

Θρακιώτισσες υψηλού κύρους, που ήταν γνωστό ότι ήταν πολύ δυνατές, ακόμη και μοχθηρές μαχήτριες στην αρχαιότητα, είχαν υπερβολικά έντονα τατουάζ. Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Πλούταρχος υποστηρίζει ότι οι Μαινάδες, οπαδοί του Διονύσου που συνδέονταν με Θρακιώτισσες, είχαν τατουάζ ως τιμωρία για τη δολοφονία του Ορφέα στον ελληνικό μύθο.

Ο Κλέαρχος ο Σολιώτης, ένας αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος από τον τέταρτο αιώνα π.Χ., παρέχει μια εναλλακτική ιστορία για τα Θρακιώτικα γυναικεία τατουάζ.

Σύμφωνα με τον Κλέαρχο, μετά από έναν πόλεμο μεταξύ των Θρακών και των Σκυθών, οι οποίοι ήταν γνωστό ότι ασκούσαν περίπλοκα και έντεχνα τατουάζ, όπως δείχνουν οι Σκυθικές μούμιες με τα τατουάζ τους ακόμα άθικτα, οι Σκύθες αιχμαλώτισαν πολλούς Θράκες.

Αφού σκότωσαν όλους τους άνδρες, οι Σκύθες έκαναν τατουάζ στους Θρακιώτες ομολόγους τους.

Ο Έλληνας φιλόσοφος πιστεύει ότι οι Θρακιώτισσες αποφάσισαν τότε να κάνουν τατουάζ στο υπόλοιπο σώμα τους για να αφαιρέσουν τη σχέση τους με τους απαγωγείς τους, μια πράξη που σύντομα έγινε παράδοση στις Θρακιώτισσες.

Ο διάσημος Έλληνας ιστορικός Ξενοφών περιγράφει επίσης τις συναντήσεις του με ξένους με τατουάζ στο έργο του «Κύρου Ανάβασις».

Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του κοντά στη Μαύρη Θάλασσα, ο Ξενοφών συνάντησε τους «Μοσυνοίκους», ( Μοσσύνοικοι, ασιατικός λαός που κατοικούσε στα νοτιοανατολικά της Μαύρης Θάλασσας, κοντά στους Κόλχους και Τιβαρηνούς, και ο οποίος πήρε την ονομασία του από τους μόσσυνας, δηλ. τους ψηλούς ξύλινους πύργους, στους οποίους κατοικούσαν.[ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ < μόσσυν + οἶκος (πρβλ. άγρ-οικος)]. ἐδῶ)  οι οποίοι είχαν τατουάζ στο σώμα τους με σχήματα και σχέδια λουλουδιών.

Το τατουάζ ως τιμωρητικό μέτρο συνεχίστηκε στην αρχαία Ελλάδα έως ότου ο Χριστιανισμός έγινε η κυρίαρχη θρησκεία στη χώρα.

Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Α' ουσιαστικά απαγόρευσε τα τατουάζ στο πρόσωπο το 330 μ.Χ., βάζοντας ουσιαστικά τέλος στην πρακτική του τατουάζ εγκληματιών ως τιμωρία στην Ελλάδα.

Υποστήριξε ότι, αφού ο άνθρωπος δημιουργήθηκε κατ' εικόνα του Θεού, μολύνει το πρόσωπό του ως προσβολή για τον ίδιο τον Θεό.

Τον όγδοο αιώνα, το τατουάζ στο σύνολό του απαγορεύτηκε λόγω των δεσμών του με τον παγανισμό από τη Β' Σύνοδο της Νίκαιας.

Ἀπό : GreekReporter.com

Ναί,αὐτή τήν ...μόδα μέ τά τατουάζ,πάντα τήν ἔβρισκα τόσο ἀποκρουστική ! Δέν τό εἶχα ψάξει ποτέ,εἶναι ἡ ἀλήθεια καί ἐάν δέν ἔπεφτε στήν ἀντίληψή μου τό συγκεκριμένο θέμα δέν θά ἤξερα πώς αὐτή ἡ ἀποστροφή μου,ἔστω καί διαισθητικῶς,εἶχε τήν δικαιολογία της.

Νά λοιπόν ἀπό ποῦ προέρχεται ἡ φράσις : «Ἔχω τό μέτωπό μου καθαρό »,πού λέει κάθε ἔντιμος καί ἠθικός ἄνθρωπος ! 

Τό θεώρησα λοιπόν πολύ σοβαρό,ἀπό πλευράς γνώσεως,τό συγκεκριμένο θέμα καί εἶναι αὐτός ὁ λόγος πού θέλησα νά τό μοιραστῶ μαζύ σας. Ἴσως ἔτσι γλυτώσουν κάποιοι ἄνθρωποι ἀπό τήν ...μόδα πού ἄν μή τί ἄλλο δέν χαρακτηρίζει τόν Ἄνθρωπο,τό τέλειο δημιούργημα τοῦ Θεοῦ,τό κατ᾿εἰκόνα καί καθ᾿ὁμοίωσιν ! Ὁπότε καταλαβαίνετε καί ποιοί τό προώθησαν καί γιά ποιόν λόγον... 

 Σ'αὐτό τό τελευταῖο ἐρώτημα βρίσκουμε κάποιες περεταίρω ἀπαντήσεις στό θέμα πού μᾶς ἔδωσε μέ σχόλιό του,ἐδῶ,ὁ ἀγαπητός μας φίλος Διόδοτος : 

Η ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

ἀπό τό ἱστολόγιο Φιλοσοφία-Ἔρευνα

Σπουδαῖο θέμα,διαβᾶστε το. 

Τόν εὐχαριστοῦμε πολύ ! 


Ἡ Πελασγική

9 σχόλια:

  1. Πάντα μου δημιουργούσε μια αποστροφή το ζωγραφισμα του σώματος. Εντάξει έχω φίλους και συγγενείς που έχουν τατουάζ αλλά εμένα ακόμα και τώρα στα 29 μου δεν μου βγαίνει να κάνω , το απεχθάνομαι δεν ξέρω γιατί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα προφανῶς πῆρες ἀπάντηση ὅπως κι᾿ἐγώ.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ Ἰωάννη !

      Διαγραφή
  2. Υπάρχουν κι εδώ κάποιες ενδιαφέρουσες απόψεις:

    http://filosofia-erevna.blogspot.com/2016/08/blog-post_66.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. « Το σώμα μας είναι ο ναός της ψυχής μας και είμαστε όλοι εικόνες του Θεού. Δεν έχουμε λοιπόν το δικαίωμα να το παραποιούμε και να το παραμορφώνουμε, πόσο μάλλον να το κάνουμε φορέα αποκρυφιστικών - μυστικιστικών-παγανιστικών, δηλαδή μαγικών συμβόλων....Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΤΑΤΟΥΑΖ ΣΗΜΕΡΑ ΣΑΝ ΜΟΔΑ, ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΡΟΒΑ ΓΙΑ ΑΥΡΙΑΝΑ ΧΑΡΑΓΜΑΤΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΥΠΟΔΟΡΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΜΑΤΩΝ ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣΩΠΩΝ, ΔΗΛΑΔΗ «Ο ΔΙΚΤΑΤΩΡ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ».

      Ὅντως,ἀγαπητέ μου Κώστα καί σ᾿εὐχαριστῶ γιά τήν παράθεση τοῦ συνδέσμου. Ἐννοεῖται πώς τό συμπληρώνω στό ἀνωτέρῳ θέμα.

      Καλησπέρα ἀγαπητέ !

      Διαγραφή
    2. Ωραίο το συγκεκριμένο Κωστή ναι να που μιλάνε τώρα για το barcode του πιστολιού σε τατουάζ...

      Διαγραφή
    3. Του πιστοποιητικού οχι πιστολιου ήθελα να γράψω κυρία Πελασγική αλλά αυτό το autocorrect μου την δίνει στα νεύρα

      Διαγραφή
    4. Ὁ «δάσκαλος» πού μᾶς διορθώνει μέ τήν ...σωστή λέξιν !

      Τεχνολογία ἔ ; Χά,χά,χά ! ! !

      Διαγραφή
  3. Πριν δυο ή τρια χρονια περιμενα στην ουρα σε ταμειο παραθαλασιου μπακαλικου σε Νοτιο Ανατολικο προσατιο της Αττικης για να πληρωσω.
    Μπροστα μου ηταν μια "γυναικα" περιπου 65-70 χρονων η οποια φορουσε το μπικινι της και μια τελειως διαφανη πουκαμισα πανω της.
    Οπου εβλεπα δερμα στην πλατη της στα χερια της και στα ποδια της υπηρχε τατουαζ. Το ιδιο και οταν την ειδα και απο μπροστα. Η γυναικα μου θυμισε ενα ιγκουανα ή στην καλυτερη μια σαυρα.
    Ηταν ενα αηδιαστικο θεαμα που το προσεξα στα ματια και στην εκφραση του προσωπου της κυριας που ηταν στο ταμειο.
    Προφανως ειχε κανει ολα αυτα τα τατουαζ λογω μοδας πιστευω, σε πολυ νεαρωτερη ηλικια αλλα δυστυχως τωρα αν ηθελε δεν μπορει να σβησει την δερματοστιξια παρα μονο μετα απο επιπονες ιατρικες παρεμβασεις στο δερμα της. Συμπεραινω λοιπον οτι οι νεοι ανθρωποι σημερα εχουν μπερδεψει στο μυαλο τους (βοηθουμενοι κι απ' την τηλεοραση) την μοδα των ρουχων με την μοδα του τατουαζ.
    Ενω με τα ρουχα οταν τελειωσει η μοδα τα πετας ή τα χαριζεις, με το τατουαζ ομως δεν μπορεις να κανεις το ιδιο.
    Κι εδω ερχομαι να υποπτευθω οτι πιθανως να υπαρχει και καποια ΑΛΛΗ οπτικη γωνια στο ολο θεμα. Μια υπογεια προσπαθεια δηλαδη ή και συνομωσια να χρωματιστουν οι λευκοι γκογιμ σε κατι το πιο σκουροχρωμο, οσοι και οσες επι τελους δεν ζευγαρωσουν με μαυρους ή με μαυρες που ειναι κι αυτο της μοδας σημερα.
    Και μη με πειτε συνομοσιωλογο, γιατι οταν βλεπω την ωθηση μιας Χολλυγουντιανης .....τανας του κινηματος "me too" φορτωμενη με εκατομυρια γιατι πηρε και το Οσκαρ, να βγαινει δημοσιως "τατουαζαριζμενη" σαν πολυχρωμο φιδι και να κραταει και ενα υϊοθετημενο μαυρακι στην αγκαλια της εμενα ΚΑΤΙ μου βρωμαει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τελικῶς ὄχι μόνον ὀλίγοι εἴμαστε ὅσοι καί μέ ὅποιον τόπον ἀγωνιζόμεθα,ἀλλά καί αὐτός ἀκόμη ὁ ἀγῶνας καί ἡ μάχη δίνεται ἐπίσης γιά ὀλίγους...

      Καλησπέρα ἀγαπητέ μου !

      Διαγραφή